Článek
Proti takovému zobecnění se ohradil v Duelu předseda Asociace učitelů dějepisu Pavel Martinovský. „Jako student jsem si také prošel tím, že existoval jen jeden výklad, ale koho znám a kde to znám, tak k tomu už nedochází,“ dodal v Duelu.
BIS své ostré výroky ohledně výuky mírnila
BIS ve výroční zprávě za rok 2017 označila prosovětskou interpretaci moderních dějin a pokračující vliv sovětské propagandy za součást ruské hybridní strategie. Po smršti kritiky šéf kontrarozvědky Michal Koudelka výbušnou poznámku pod čarou upřesnil.
Bezpečnostní informační služba, vysvětlil v deníku Právo, nikdy neurčovala, co se má, nebo nemá učit na českých školách. Nechce přepisovat osnovy ani učebnice.
Šteffl i Martinovský se v Duelu shodli v tom, že netuší na základě čeho BIS došla ke svým závěrům ohledně výuky historie. „Já bych potřeboval vědět, podle čeho se BIS a další domnívají, že se ten dějepis učí podle sovětského vzoru,“ dodal v Duelu Martinovský. „Máme nějaký závěr BIS, který ředitel Koudelka trochu poupravil, a nemáme k tomu žádné údaje, jak k tomu došli, ale to bohužel od tajné služby nemůžeme chtít, to nám z povahy věci nemůže dát,“ řekl Šteffl.
Anketa
Šteffl: Studenti snadno podlehnou ruskému trollovi na Facebooku
Šéf Scio tvrdí, že na českých školách dějepisáři většinou předávají historii jako fakta. Chybí podle něj otázka po příčinách. A žáci si pak neumí klást otázku „proč“ a chybí jim kritické myšlení.
„Zastaralý způsob výuky vede k tomu, že mi někdo předloží nějaká historická fakta a já se to naučím a zase to vysypu. To mi předložil učitel a pak mi to na Facebooku předloží nějaký ruský troll a já to úplně stejně přejmu jako ve škole, protože nemám kritické myšlení, to je ta bezpečnostní hrozba dějepisu,“ tvrdí Šteffl.
Podle Martinovského už ale přibývá škol, kde se výuka blíží západnímu vzoru. „Jsou školy, kde se to učí tím klasickým způsobem, že učitel nadiktuje, žák vysype data. Ale je stále více škol, kde to děláme jako na Západě, že učitel se snaží žáka vést k tomu, aby pokládal otázky a na ně se ve výuce hledaly odpovědi,“ vysvětlil v Duelu. Podle něj i podobné nekritické přebíraní faktů pomáhá odstranit projekt Jeden svět na školách.
Neobjektivní historie?
Podle Šteffla není možné historii vykládat objektivně. „Máme tady nějakou ústavu, jsme součástí demokratického režimu, a když je nějaký režim demokratický, tak je náš přítel, a když nedemokratický, tak je náš nepřítel. A školy jsou povinny tyhle ideje předávat a nebýt objektivní,“ říká Šteffl.
Šéf Scio tak reagoval na slova učitele dějepisu Martinovského, který mluvil o tom, že se studentům snaží podávat výklad z různých úhlů. Tedy to, jak se na historické události dívají různé skupiny lidí.
Ministerstvo jedná o změnách výuky dějepisu
Debata o změně rámcových vzdělávacích plánů, které nahradily jednotné osnovy, už běží. A ministr školství Robert Plaga (ANO) v ní chce zohlednit i obavy BIS z ruské hybridní hrozby. Hodiny dějepisu by navíc neměly být tak „našlapané“ a „osnovy“ by se měly upřesnit. Víc prostoru by mělo zbýt na moderní dějiny. Historii po roce 1945 totiž děti na řadě škol probírají jen letmo nebo se k ní v horším případě vůbec nedostanou.
Schůzku Roberta Plagy s šéfem BIS Koudelkou kritizoval prezident Miloš Zeman. „Nevím, proč by se do této diskuse měla vměšovat i tajná služba, to ani Státní bezpečnost neměla takovou drzost, aby radila, jak se má učit dějepis,“ opřel se prezident opět do tuzemské zpravodajské služby.