Článek
Po úvodních strastiplných týdnech se do automobilových továren vrátil život a znovu se rozjíždí výroba.
„Dobrá zpráva je, že všichni finální výrobci na začátku června vyrábějí s využitím všech směn,“ komentuje situaci pro Seznam Zprávy výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Nicméně průmysl nejede naplno ani náhodou. „Kvůli hygienickým omezením, komplikacím v logistice a především nejistotě odbytu to však neznamená, že by objem výroby odpovídal předkrizovým hodnotám,“ uvedl Zdeněk Petzl a pokračoval: „Podle našich informací je výroba zhruba dvoutřetinová oproti normálu.“
Například podle tvrzení výkonného ředitele v květnu poklesly registrace nových vozů o 44 procent.
Vyhráno není
Podle Sdružení automobilového průmyslu ale také začíná problém s udržením zaměstnanců ve svých službách. „Je zřejmé, že velkou výzvou pro firmy je udržet na palubě své zaměstnance, které v minulých letech velmi složitě na přehřátém trhu práce sháněly,“ říká Petzl.
„Situace je však velmi napjatá, a to především u dodavatelských firem, které se v závislosti na zahraničních odběratelích potýkají s úbytkem zakázek, jsou nuceny krátit směny a přijímat další opatření na udržení svých lidí,“ popisuje dále Petzl.
Kurzarbeitový program Antivirus situaci zachránil pouze zčásti. Petzl však volá po větší flexibilitě třetího dodatku tzv. Antiviru C, který odpouští firmám sociální odvody. Neměl by být omezen počtem zaměstnanců. Dále je podle něj nutné z kurzarbeitu vytvořit stálou instituci.
„Sdružení automobilového průmyslu také společně s dalšími oborovými svazy a sociálními partnery výrazně podporuje zavedení systémového řešení kurzarbeitu po vzoru německého modelu, který by měl plynule navazovat na současné programy, tzn. být platný ideálně od září tohoto roku,“ popisuje postoj Petzl. K tomuto kroku by ale byla potřeba změna zákona.
Americké problémy
Ve Spojených státech se nyní řeší podobný problém. Po úvodním programu Paycheck Protection Program, který zajišťoval odpustitelné vládní půjčky, se podařilo množství zaměstnanců nabrat zpět do řad společností. Přesto je v USA přibližně 20 milionů nezaměstnaných.
Současný problém je především pokles v poptávce v průmyslových sektorech. „Je před námi dlouhá cesta, která si vyžádá nějakou dobu,“ řekl na tiskové konferenci Jerome Powell, šéf americké centrální banky Fed.
I přes tyto problémy se však americké továrny nevzdávají. Například společnost Polaris, která vyrábí terénní vozidla a motorky, slaví úspěchy. Zaznamenala rekordní prodeje v dubnu i v květnu, jak uvedl generální ředitel Scott Wine pro Reuters. „Všechny naše závody běží na plný výkon,“ řekl.
Dlouhá a trnitá cesta
Taktéž Chad Moutray, hlavní ekonom v Národním sdružení výrobců, hodnotí situaci méně optimisticky. Myslí si, že to nejhorší mají společnosti již za sebou, přesto ale musí počítat s nízkou poptávkou, riskem druhé vlny koronaviru a nejistotě okolo prezidentských voleb, jak řekl pro Reuters. „Nedokážu si představit, že bychom se dostali na stejné hodnoty, jako byly před krizí, do roku 2022,“ odhaduje Moutray.
Dále uvedl, že i přes rapidní zpětné nabírání v průmyslu dále chybí přes milion pracovních míst ve srovnání s předkrizovým únorem. Viditelné zpomalení lze sledovat na velkých průmyslových jménech Ameriky, Catterpilar a Deere. Obě společnosti předpokládají 30procentní propad ve výnosech.
Dlouhou a složitou cestu vidí i Zdeněk Petzl ze Sdružení automobilového průmyslu. „To, že se autoprůmysl pomalu rozjíždí, tedy zatím neznamená návrat na úroveň před krizí, obnova bude zdlouhavá a složitá. Záležet bude především na tom, jak se jednotlivým vládám podaří nastartovat evropské trhy.“