Článek
Pan Ladislav (celé jméno si nepřál zveřejnit) pracoval v restauraci hotelu na prestižní pražské adrese. Krátce po vyhlášení nouzového stavu v březnu si ho pozval ředitel hotelu a donutil jej podepsat dohodou o rozvázání práce bez uvedení jakéhokoliv důvodu a bez zmínky o odstupném. Samotný „podpis“ dohody probíhal za velmi nestandardních okolností. Pana Ladislava totiž zamkli v kanceláři a naznačili mu, že ven se dostane pouze tehdy, pokud podepíše. Nejsou na to nicméně žádní nezávislí svědci.
„Za námi přišel již s podepsanou dohodou. I v takto zdánlivě bezvýchodné situaci jsme ale pro něj nalezli řešení. Poradili jsme mu, že na základě zákoníku práce má právo nárokovat alespoň tříměsíční odstupné,“ říká Ondřej Preuss, zakladatel právní poradny DostupnyAdvokat.cz.
Provozovatel, který v minulosti na svém webu a ve svých reklamách v různých průvodcích popisoval restauraci jako „velmi příjemnou a luxusní“, ale nárok neuznal a firmu poslal do insolvence. „Nároky zaměstnanců bude nyní pravděpodobně řešit úřad práce. I zde je ale cesta a věříme, že se klientovi podaří získat odměnu za práci, kterou si již odpracoval,“ uvedl Preuss.
Tisíce dotazů
Poradna DostupnyAdvokat.cz v půlce března spustila zvláštní službu zdarma pro všechny, na které dopadla krize vyvolaná pandemií nemoci covid-19. Šlo o individuální konzultaci nejpalčivějších problémů, službu využily stovky tazatelů.
Bezplatnou online právní poradnu pro občany, podnikatele, obce i státní správu s cílem pomoci zmírnit sekundární dopady pandemie koronaviru v březnu spustila také kancelář Frank Bold Advokáti. Zodpověděla přes dva tisíce dotazů.
Vedle bezhlavého propouštění zaměstnanců z restaurací, hospod a hotelů právníci často řešili spory ohledně placení nájmů v době pandemie. Typicky spor, kdy nájemník požaduje snížení nájmu, ale smlouva vylučuje jakékoliv vlivy změn okolností. „Využívá se pak možnosti odkladu výpovědi díky speciálnímu zákonu, který na krizi reagoval,“ vysvětluje Preuss.
Likvidační platba za kávu
Zajímavé jsou v této oblasti spory týkající se servisu kanceláří, které se kvůli koronaviru nevyužívaly. Například IT společnost žadatelky o radu, která si přála zůstat v anonymitě, měla před „koronou“ sto padesát zaměstnanců a spolupracovníků. Teď jich má sotva padesát. V důsledku pandemie musela některé smlouvy s klienty ukončit nebo je prostě neprodloužila. Problém se ale stále zvětšuje, protože podobně jako řada jiných segmentů ekonomiky je postižena propadem obratu také oblast IT.
Režijní náklady dimenzované na firmu se 150 zaměstnanci ale trvají dál. Nejde jen o placení nájemného, hrozby přicházejí i z nečekaných stran. O plnění svých závazků se hlásí například různí dodavatelé kancelářských doplňků a servisů a požadují hradit za služby, které ale firma v době krize nevyužila.
Například jen co se týká konzumace kávy, jde o velmi vysoké částky, které společnost mohou velmi jednoduše uvrhnout do insolvence. Je velký rozdíl, zda potřebujete kancelář pro desítky lidí, nebo jen pro pár jedinců, když jsou všichni na home office.
Právě tyto nutné výdaje dusily mnoho podnikatelů a tlačily je ke dnu. Neprozřetelně se totiž v době konjunktury zavázali k měsíčním platbám například 15 000 korun jen za kávu. Když se to sečte, může to vést k zániku společnosti a dalších pracovních míst.
„Pečlivě jsme prošli všechny dodavatelské smlouvy společnosti paní Karolíny a našli možnost, respektive příslušnou argumentaci zákonem a změnou okolností, jak celou situaci řešit, a s protistranou jsme domluvili výhodný smír,“ říká Ondřej Preuss. „Dodavatel přistoupil na uhrazení části a odpuštění zbytku nákladů, kdy jsme argumentovali vyšší mocí a neplatností některých omezení ve smlouvě,“ doplnil.