Článek
Společnosti Facebook a Google v posledních týdnech bojují v otevřené válce s australskou vládou. Ta pro záchranu žurnalistiky vymyslela návrh zákona o mediálním zpravodajství, který nařizuje digitálním platformám, aby platily mediálním společnostem za zpravodajský obsah, který běžně na sítích koluje. To se nelíbí nejen Facebooku.
Stane-li se, že australská vláda návrh zákona schválí, je Facebook připraven namísto sáhnutí do vlastní peněženky ochudit své uživatele o informace. Australanům se tak může stát, že jejich sociální sítě zůstanou odříznuté od místního i mezinárodního zpravodajství.
Podle letošního Digital News Reportu používá Facebook za účelem čtení zpráv až 39 procent australských uživatelů. Téměř polovina uživatelů využívá sociální sítě jako zdroj informací o covidu-19.
Pro zbytek světa platí, že by potenciálně přijatá změna neměla vliv na obsah sdílený mezi rodinou a přáteli mimo Austrálii, uklidnil Facebook. „Za předpokladu, že se tento návrh stane zákonem, ač neradi, přestaneme vydavatelům a lidem v Austrálii umožňovat sdílení místních a mezinárodních zpráv na Facebooku a Instagramu,“ uvedl v úterý ředitel platformy Facebook Australia & New Zealand Will Easton.
„Není to naše první možnost, ale úplně ta poslední. Je to však jediný způsob, jak se chránit před něčím, co se vzpírá logice a z dlouhodobého hlediska poškodí život australského zpravodajství a mediálního sektoru,“ napsal. Všechny největší australské mediální společnosti, včetně News Corp Australia, Nine Entertainment a Guardian Australia, však vládní návrh podporují a vidí v něm ideální způsob, jak vyrovnat škody způsobené ztrátou příjmů z reklamy na Facebooku a Googlu.
Předseda Australské komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů (ACCC) Rod Sims uvedl, že hrozba Facebooku je špatně načasovaná a chybná. „Cílem návrhu kodexu vyjednávání o médiích je zajistit, aby australské zpravodajské podniky, včetně nezávislých, komunitních a regionálních médií, získaly místo u stolu pro férová jednání s Facebookem a Googlem,“ řekl Sims. „Facebook už některým médiím za zpravodajský obsah platí. Cílem tohoto plánu je zajistit spravedlnost a transparentnost vztahů Facebooku a Googlu se všemi australskými zpravodajskými mediálními podniky.“
S podobnou přísností k novému návrhu mediálního zákona přistoupil i Google. Do veřejného prostoru zasel obavy, že za vyhledávání budou muset jeho uživatelé v případě schválení návrhu zákona platit. Rozjel rozsáhlou mezinárodní kampaň varující před snížením kvality služeb a omezeným přístupem australské veřejnosti k vyhledávání na Googlu a YouTube. Youtubery a odběratele z celého světa začal vybízet, aby v co největší míře zahltili svými stížnostmi Australský kontrolní úřad pro hospodářskou soutěž.
They are so afraid of paying for news content that they’re prepared to damage their own business to avoid it.
— Belinda Barnet (@manjusrii) September 1, 2020
One third of Australians get their news from Facebook.
If Facebook pulls news they will lose all that data harvesting, all that eyeball time. https://t.co/we0aF2UxU1
Na základě toho poslalo Centrum pro zodpovědnou technologii Australského institutu otevřený dopis Googlu s výzvou, aby přestal platformu využívat k vyhrožování Australanům, a pobídkou, aby mediálním společnostem za jejich obsah začal platit. Fungování nového zákona upravujícího vztah mediálních domů a digitálních společností označilo za „záchranu žurnalistiky“, jejíž stav je podle zjištění ACCC kvůli Facebooku a Googlu katastrofální.
„Zřejmě nastal čas začít nás respektovat,“ stojí v otevřeném dopise zveřejněném minulý týden v Sydney Morning Herald. „Využíváte svou moc jako jedna z největších společností na světě k vyhrožování. Když vás požádáme, abyste zvážili zaplacení spravedlivé částky za žurnalistiku, ze které máte sami prospěch, hrozíte nám, že budeme muset platit za vyhledávání.“
The only logical move for Facebook to make. News doesn't make it much $ I'd assume. UGC is their business. No shortage of content. Media orgs will lose out of this in general. https://t.co/Zvt7sWXE9P
— Mike Cannon-Brookes 👨🏼💻🧢 (@mcannonbrookes) September 1, 2020
Za nevhodné, až šikanující považuje Centrum i ACCC i žluté varovné signály, kterými Google zaplnil sociální sítě a opatřil jimi i otevřený dopis, který byl dle australských úřadů plný dezinformací.
Ředitel Centra pro zodpovědnou technologii Peter Lewis uvedl, že pokud Facebook namísto placení za zpravodajský obsah přistoupí k jeho úplnému zrušení, poškodí tak důvěryhodnost žurnalistiky a umožní rozkvět dezinformačních a konspiračních teorií. „Jako velká reklamní společnost by Facebook udělal dobře, kdyby si uvědomil, že jeho úspěch je jen tak silný jako jeho síť uživatelů,“ řekl Lewis.
„Šikana vůči jejich voleným zástupcům se jeví jako hodně zvláštní způsob budování dlouhodobé důvěry.“ Informaci o změnách navíc Facebook jako první poskytl americkým, nikoli australským médiím. Podle Guardianu cílení na americká média naznačuje, že se Facebook z modelové australské situace snaží udělat „mezinárodní precedens“.
Google Search and YouTube are now at risk in Australia. A new Gov law would force Google to provide you with dramatically worse products, could lead to your data being handed over to big news businesses, & may affect your ability to use these free services https://t.co/87VDbtVjqC pic.twitter.com/PRVZN7NkZv
— googledownunder (@googledownunder) August 17, 2020
Společnost Nine Entertainment, vydavatel časopisu Sydney Morning Herald and the Age, uvedla, že „podivná“ reakce Facebooku prokázala využití své monopolní síly, „aniž by uznala důležitost spolehlivého zpravodajského obsahu pro vyvážení falešných zpráv, které se šíří na jejich platformě“. „Jsme připraveni zapojit se a doufáme, že s Facebookem dojdeme ke konstruktivnímu výsledku, který bude fungovat pro nás oba a hlavně pro australskou komunitu,“ uvedla mluvčí společnosti Nine Entertainment.
Nové soutěžní pravidlo podle Facebooku „nejde ruku v ruce s dynamikou internetu“ a poškodí mediální společnosti, se kterými by jinak Facebook a Google mohly sdílet část příjmů. „Přijetím tohoto zákona legislativa přehlíží důležitost vztahu mezi zpravodajskými médii a sociálními sítěmi, ve kterém jedna strana přináší užitek druhé.“
Will Easton také odmítl tvrzení ACCC, že digitální platformy na zpravodajství vydělávají. „Opak je pravdou,“ řekl a dodal, že prvních pět měsíců roku 2020 Facebook zajistil australským zpravodajským webům dvě miliardy kliknutí „jen tak“. Hodnotu těchto kliknutí pro australské vydavatele vyčíslil na 200 milionů dolarů.
Facebook pro novináře sdělil, že příští měsíc aktualizuje podmínky užívání, zjevně proto, aby zahrnovaly zákaz sdílení zpráv v rámci Austrálie. Nový řádek podmínek zní: „Můžeme také přistoupit k odstranění nebo omezení přístupu k vašemu obsahu, službám nebo informacím, pokud uznáme, že je to vhodné pro vyhnutí se nebo zmírnění nepříznivých právních nebo regulačních dopadů na Facebook.“
Australský ministr pro komunikaci Paul Fletcher uvedl, že prohlášení Facebooku je připomínkou toho, že technologičtí giganti už v minulosti do světa obdobné výhrůžky vyslali, a i proto se vláda k novému zákonu zavázala.
Komerční televizní lobbistická skupina obvinila Facebook ze šikany. „To, čeho jsme dnes svědky, je globální monopol, který udělá cokoli, jen aby se vyhnul spravedlivé platbě za zpravodajský obsah,“ řekla výkonná ředitelka Free TV Australia Bridget Fairová. „Australští uživatelé Facebooku jsou výkupným pro zastrašení australské vlády, aby v této otázce ustoupila.“