Článek
V rovině na jihu Kladna stojí sklad dánské společnosti Lego. Do jeho útrob se vejde půl milionu boxů s populární stavebnicí. Pokud byste je narovnali na sebe, překonaly by výšku Mount Everestu hned šestnáctkrát. Z tohoto místa pak míří skládačka po celé Evropě.
Ale to je jen polovina příběhu kladenského skladu, ta druhá. Než totiž mohou hranatý Harry Potter nebo princezna Elsa vyrazit na cestu do evropských obchodů, letos spíše do skladů e-shopů, musí se v Kladně sejít vylisované kostky z dalších továren. Kamiony navážejí boxy přímo do plně automatizovaného skladu.
Každý box nese označení unikátním kódem, podle kterého je jasné, co krabice ukrývá a kam patří.
Za hodinu se „narodí“ 100 tisíc kostiček
Příprava na Vánoce znamená v Legu jet na plné obrátky už v červnu. Zvlášť to platilo pro letošek, protože koronavirus odstavil dvě továrny v Mexiku a Číně, a tak Kladno nestíhalo vyrábět. Proto přijali tisíc nových lidí a zrušili všechny letní odstávky.
Co znamená „jet na plno“? Na lince se z jednotlivých dílků sestavují třeba postavičky, na každou z nich je třeba devíti kousků. Jednobarevným beztvářným válečkům stroj natiskne ten správný výraz a tak vzniknou hlavičky. Za plného provozu jich tady za hodinu do světa vypustí 100 tisíc, jedna linka zdobí rychlostí 23 tisíc hlaviček za hodinu.
Podobně vznikají nožičky, na ty jsou potřeba tři dílky. Stroj je automaticky nejprve sestaví a potiskne správným oblečením. Každou sekundu vypadnou z linky čtyři nohy.
Na to, aby byl v každém sáčku správný mix kostek, dané množství dílků či správný panáček, dohlíží speciální váha ve výrobní lince. Teprve po převážení následuje balení do krabic. Těch odtud odchází zhruba sto milionů kusů ročně a nejmodernější linka jich za hodinu zabalí až dva a půl tisíce.
„Občas posloucháme, že je Lego drahé, ale podle výsledků, které máme hlavně v poslední době, se zdá, že to evidentně není problém,“ řekla v pořadu Ženský byznys Seznam Zpráv Adriana Jahňáková, generální ředitelka firmy pro Česko a Slovensko s tím, že výsledky mají v Lego Group dvakrát lepší, než čekali.
Koronavirová pandemie dánskému výrobci přihrála spoustu práce. Lidé si v karanténě víc hráli, což se za první půlrok odrazilo v růstu tržeb o 14 procent. Stoupl i prodej těch dražších kousků. Loni měla skupina dánského výrobce celosvětově zisk kolem miliardy eur.
Toho, že by děti do budoucna chtěly Lego jen virtuálně, se šéfka české pobočky nebojí. „To je častá otázka, kterou slyšíme. Ano, děti hrají se stavebnicí i kombinovaně na různých aplikacích, ale stále chtějí mít v ruce tu kostičku,“ vysvětlila před časem Seznam Zprávám Adriana Jahňáková.