Článek
Dopravci během uplynulého měsíce zaplatili 1,11 miliardy korun, což je meziročně o 10,7 procenta více. Zároveň je to nejvíce za kalendářní měsíc od spuštění mýtného sytému v Česku v roce 2006. Na stoupajících platbách za mýto se projevuje zatím nepřerušené fungování velkých podniků, zejména automobilek. Sdělil to správce mýtného systému, společnost CzechToll. K růstu přispělo především letošní rozšíření mýta o 900 kilometrů a letní ekonomické oživení v zemi.
Výběry z října tak překonaly měsíc starý rekord ze září, kdy stát na mýtném vybral 1,04 miliardy korun. Podzimní měsíce patří tradičně k nejsilnějším.
„V posledním říjnovém týdnu je patrné mírné zpomalení růstu výběru mýtného. Dopady nových omezení v boji proti koronaviru na intenzitu dopravy jsou však podstatně menší než v jarních měsících. Jako klíčové se v oblasti tuzemské logistiky jeví zachování provozu velkých automobilek a na ně navázaných dodavatelských řetězců,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal.
Výběr mýta meziročně roste pravidelně od června. V dubnu a květnu naopak kvůli covidové krizi a vládním opatřením výběry klesaly, tehdy se totiž projevilo zastavení provozu tuzemských automobilek a dalších velkých průmyslových firem.
Do systému nového satelitního mýta bylo registrováno ke konci října téměř 530 000 vozidel, 155 000 z toho z Česka. Dopravci si k těmto registrovaným vozidlům vyzvedli takřka 460 000 palubních jednotek.
Od ledna letošního roku funguje na 2 409 kilometrech silnic a dálnic satelitní mýtný systém. Technologie nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch. Podle původních předpokladů státu se letošní roční výnosy měly po rozšíření navýšit o 1,5 miliardy korun přibližně na 12,5 miliardy korun. To ale vzhledem ke koronavirové krizi nyní neplatí.