Hlavní obsah

VW se chce proinvestovat z krize. Nalije miliardy do vývoje

Foto: Wikipedia.org

Ilustrační foto.

Volkswagen zainvestuje polovinu svého rozpočtu na následujících pět let do vývoje elektrických automobilů a softwaru. Doufá, že mu proměny v orientaci firmy pomohou dostat se do popředí v prodeji nových technologií.

Článek

Automobilka Volkswagen zvýší své výdaje na vývoj elektrických automobilů a vlastního softwaru, který do nich bude instalovat. Informovala o tom agentura Bloomberg. 73 miliard eur z investičního balíku půjde na vývoj samořídících vozidel poháněných elektřinou a dalších technologií, které s jejich výrobou souvisejí. Jde téměř o polovinu z celkového rozpočtu 150 miliard eur, který jí má vystačit do konce roku 2025.

Firma tak zvyšuje investice do nových technologií oproti minulému roku, kdy na vývoj dala 60 miliard eur. Členové představenstva schválili nový plán na každoroční schůzce o finančním plánování.

„Provádíme transformaci firmy a jejích značek, stejně jako strategické sladění v klíčových otázkách mobility,“ uvedl předseda společnosti Volkswagen Hans Dieter Pötsch v prohlášení.

Analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti Sanford C. Bernstein tvrdí, že je pro Volkswagen těžké udržet nákladovou základnu na rozumné úrovni. Firma se nyní navíc musí vypořádat s náklady za odpisy, které vznikly v důsledku velkých investic z minulých let. Do výsledků se negativně propsala také Dieselgate.

Automobilový průmysl zažívá kvůli pandemii covidu-19 největší propad od dob druhé světové války. Volkswagen, nejúspěšnější světová automobilka, zatím krizi odolává. Svůj podíl na tom má její přítomnost v Číně, kde zájem o automobily po jarním prudkém poklesu znovu roste. Analytici se však obávají situace v Evropě a USA, kde se situace s covidem-19 zhoršuje.

Firma se do značné míry spoléhá na zisky z luxusních značek Porsche a Audi. Velké zisky má také ze svých automobilů prodávaných v Číně. Zhruba polovinu světových prodejů zaznamenává firma Volkswagen na autech své stejnojmenné značky. Té se během posledního čtvrtletí podařilo vrátit do ziskových čísel.

Vlajkovou lodí firmy v nové elektrické době je model ID.3, jehož uvedení na evropský trh musela firma pozdržet kvůli problémům se softwarem. V příštím roce spustí globální prodej jeho nové generace ID.4. Sesterský model Enyaq bude vyrábět česká Škoda Auto, dceřiná společnost Volkswagenu.

Porsche bude prodávat prostornější variantu modelu Taycan. Značka Audi zahájí v blízké době prodej vylepšených verzí svého SUV e-Tron.

Po změnách ve vedení čeká značku Audi také převzetí vývoje nového operačního systému pro všechny elektromobily skupiny Volkswagen. Ten je nyní na cestě stát se vyzyvatelem americké automobilky Tesla v její dominanci na trhu s elektrickými automobily.

Doporučované