Hlavní obsah

VW konečně přiznal chybu. Postiženým řidičům v Německu zaplatí miliardy

Ilustrační foto.

Německý Volkswagen uzavřel dohodu s německými majiteli naftových aut o odškodném. Nečekaná shoda stran bude stát automobilku miliardy korun.

Článek

Jde o odškodnění kvůli emisní aféře. Firma měla vybavit své automobily s dieselovým pohonem tzv. TDI softwarem, který rozpoznával, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.

Celkem firma vyplatí 830 milionů eur. To je v přepočtu asi 21 miliard korun. Obnos, který žalobci za své vozy dostanou, bude odstupňován podle typu a stáří vozu. Odškodnění se bude pohybovat mezi 1350 až 6257 eury (zhruba 34 000 až 159 000 Kč). Informovala o tom německá média.

Nabídku, která podle ochránců spotřebitelů představuje zhruba 15 procent původní kupní ceny vozu, od Volkswagenu obdrželo asi 260 000 majitelů naftových automobilů. Ti se nyní podle agentury DPA budou muset rozhodnout, zda ji přijmou, nebo zda budou u soudu bojovat o ještě vyšší odškodné.

Dnešní dohoda je pro většinu překvapení. Ještě v polovině února totiž firma smírčí jednání s majiteli zastoupenými VZBV odmítla. Automobilka nechtěla platit 50milionovou „pokutu“, která měla připadnout právě advokátům VZBV za práci na případu.

V aféře známé jako Dieselgate bylo zapleteno přibližně 11 milionů naftových aut po celém světě. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (přes 230 miliard Kč). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 000 dolarů (117 000 až 230 000 Kč). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.

Dieselgate v Česku

Volkswagen i Škoda Auto dlouhodobě říkají, že k odškodňování není důvod. Automobilky majitelům už předloni nabídly zdarma přehrání softwaru.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,“ prohlásil už dříve Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.

České řidiče zastupuje firma Safe Diesel a advokátní kancelář BBH. Očekávají, že události v Rakousku a Německu české žalobě pomůžou. Tedy, že soudy přihlédnou k tomu, že automobilka začala údajné poškození klientů připouštět.

„Nemyslíme si, že by bylo možné, aby došlo k diskriminaci českých spotřebitelů,“ řekl František Honsa, advokát z kanceláře BBH.

Doporučované