Článek
Čeští řidiči patří mezi nejhorší v Evropě. Minulý rok zemřelo na českých silnicích 565 lidí, podle údajů Evropské komise patří Česká republika v bezpečnosti na silnicích až na 21. místo v Evropské unii. V přepočtu na milion obyvatel u nás ročně zemře třikrát více řidičů než ve Spojeném království nebo v Dánsku.
Velká dopravní nehoda naposledy zablokovala v neděli dálnici D1, kde do převráceného kamionu narazili takřka v plné rychlosti dva řidiči. Další auto najelo do vozu policejní hlídky, která za použití výstražných světel odkláněla dopravu z dálnice.
Statistika je neúprosná. Podle ročenky Ministerstva dopravy loni na silnicích přišlo o život nebo bylo zraněno rekordních 21 889 lidí. Při přepočtu na počet ujetých kilometrů vychází najevo, že na českých dálnicích je pravděpodobnost smrtelné nehody dvojnásobná, než je průměr Evropské unie. Proč Češi tak špatně řídí?
„Máme strašně moc různých dopravních omezení,“ říká Roman Budský z platformy Vize 0, která spojuje organizace se zájmem o zvyšování bezpečnosti v dopravě. „Uzavírky většinou nejsou koordinované, takže řidiči při cestě narazí na mnoho různých dopravních omezení. Ztrácí čas a řada z nich jede hlava nehlava, protože dohání zpoždění. Někteří řidiči překračují rychlostní limity, někteří sáhnou přímo k agresivnímu chování, protože jim někdo překáží. To samo o sobě může být příčinou dopravní nehody,“ dodává.
Starý systém, staré silnice, stará auta, staří lidé
Špatná infrastruktura není podle Budského jediným a možná ani nejdůležitějším faktorem. Špatná je také příprava budoucích nebo nezkušených řidičů.
„Nemáme dotaženou přípravu nových a začínajících řidičů. Máme zastaralé autoškolství, neefektivní způsob provádění zkoušky a chybí nám řidičský průkaz na zkoušku,“ říká Budský.
Velký vliv má starý vozový park, Češi v tomto ohledu patří na šesté nejhorší místo v Evropě. Starší auta nemají třeba ABS systém nebo automatické zpomalení před hrozící nehodou, následky nehod jsou v nich také horší. Kromě toho stárne i populace, což je ale obecný trend rozvinutých zemí.
Důležitým faktorem je ale také konzumace léků a přemáhání únavy, jak potvrzuje čerstvý průzkum, který si nechala vypracovat asociace Záchranný kruh. Podle asociace si řidiči často myslí, že řízení zvládnou za jakéhokoliv stavu. Asociace průzkum v pondělí představila veřejnosti. Vyplynulo z něj, že více než pětina řidičů sedá za volant, i když jsou unavení.
„Na kvalitu jízdy má vliv dokonce i nachlazení a další běžné nemoci,“ uvedl při představení průzkumu Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana. Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně.
Silná únava má na řízení vliv asi jako 1 promile alkoholu, upozorňuje Budský. Pravidelně se s ní potýkají především profesionální řidiči, lidé pracující na směny a mladí řidiči do 25 let.
Problémy mohou za volantem způsobovat i některé léky. Podle lékařů jsou při řízení nebezpečné zejména léky působící na nervový systém a silné léky proti bolesti. Problémy mohou mít i řidiči užívající léky na cukrovku nebo vysoký tlak.
Policie avizovala, že vyšetřování nedělní tragické nehody na dálnici D1 potrvá delší dobu. Dva řidiči, kteří narazili takřka v plné rychlosti do převrácené cisterny, pravděpodobně zkrátka jeli příliš rychle na to, aby dokázali zastavit před překážkou skrytou mimo dosah potkávacích světel. Zda byl řidič, který smetl policejní auto, při jízdě opilý, unavený, pod vlivem léků nebo zkrátka tragicky nepozorný, musí policie teprve zjistit.