Hlavní obsah

Všichni maturanti se ve středu do školy nevrátí. Povolení má řadu háčků

Foto: Getty Images

Řada maturantů se bude učit nadále z domova, ačkoliv se od středy už oficiálně mohou vrátit do lavic.

Maturanti mají sice dovoleno se ve středu do lavic vrátit, nesmí se ale mísit napříč třídami. To je ale třeba pro gymnázia problém, protože ve čtvrtém ročníku velká část výuky probíhá v seminářích. Ty lze dělat jen distančně.

Článek

Ministerstvo školství minulý týden povolilo, aby se závěrečné ročníky středních škol vrátily tuto středu do lavic. Původně jasné sdělení má ale řadu háčků, které ve výsledku znamenají, že například maturanti na gymnáziích budou částečně pokračovat v distanční výuce.

Na přerovském Gymnáziu Jakuba Škody na žádného studenta nenarazíte ve středu a ani ve čtvrtek. V těchto dnech mají totiž čtvrté ročníky blokovou výuku. Studenti si totiž vybrali předměty podle svého zájmu a do skupin jsou rozřazeni nehledě na třídy. Taková výuka ale v době koronavirové epidemie povolena není.

„Homogenita tříd je teď prostě nejdůležitější, a to musíme dodržet. Takže tyto předměty budeme učit distančně. To nikdo nezakázal, protože od 25. listopadu je prezenční výuka pouze povolena,“ popsal pro Seznam Zprávy ředitel Gymnázia Jakuba Škody Jan Raška.

MŠMT: Výuka buď homogenně, nebo online

Názor Ministerstva školství je totiž jasný. Výuka, v rámci které by se mísili žáci z různých tříd, je stále zakázána.

„Pokud není z organizačních (personálních) důvodů možné dodržet hodinovou dotaci pro některé vzdělávací oblasti podle školního vzdělávacího programu v homogenních skupinách, stanoví ředitel školy, který vzdělávací obsah nebude po dobu trvání těchto důvodů realizován,“ píše MŠMT v novém manuálu pro školy.

V této výuce lze ale pokračovat online. Maturanti se tak sice mohou vrátit do školy, minimálně na gymnáziích však nepůjde o prezenční formu, ale kombinovanou.

„Vzhledem k tomu, že realizace některých oblastí může být v závěrečném ročníku stěžejní, mohou školy pro tyto oblasti žákům/studentům poskytovat distanční studijní oporu, skupinové online konzultace a semináře atp.,“ dodává MŠMT na stránkách koronavirus.edu.cz.

Na Gymnáziu Jakuba Škody se tak studenti setkají ve třídách až v pátek, a to třeba na hodiny českého jazyka nebo matematiky. Prezenční výuka podle rozvrhu pak probíhá i v pondělí. Od úterý do čtvrtka ale žáci zase zůstanou doma.

„Vybruslit ze současných nařízení k provozu škol a školských zařízení tak, aby to bylo ku prospěchu vzdělávání, je docela kumšt,“ dodává Raška.

Ne všude se ale žáci budou střídat v prezenční a distanční formě. Na gymnáziu ve Svitavách budou maturanti chodit do školy celý týden. Některé semináře se ale rozdělí na skupiny podle tříd, další pak poběží pro větší část studentů prezenčně, ostatní se do nich ale připojí distančně z počítačových místností.

„Je to nemilé a dost nás ta nařízení zaskočila. Ministerstvo nám umožnilo i některé předměty vypustit, ale u maturantů se to dělá těžko, protože už to manko na rozdíl od mladších žáků nestihnou dohnat,“ popisuje ředitel školy Milan Báča.

Radši jen distančně než kombinovaně

S otázkou k prezenční výuce maturantů se na Ministerstvo školství obrátila také Asociace ředitelů gymnázií.

„Toto opatření zvedlo velkou vlnu odporu mezi řediteli gymnázií. Návrat maturantů do škol tak podle nás ztrácí jakýkoli smysl, přináší jen další omezující organizační opatření. V současné době probíhá distanční výuka obvykle všech předmětů. Podle nového opatření by žákům odpadly jejich klíčové předměty potřebné k přípravě na maturitní zkoušku a k přijímacím zkouškám na vysoké školy,“ napsala ministru školství Robertu Plagovi (za ANO) předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová v dopise, který mají Seznam Zprávy k dispozici.

Podle ní by za takových okolností bylo daleko smysluplnější, aby se i nadále pokračovalo v distanční výuce.

„V distanční formě má výuka alespoň nějakou kvalitu, ale když budou studenti dvakrát denně přejíždět z domova do školy a zpátky, tak se zhorší nejen úroveň výuky, ale studenti se budou zároveň nehomogenně kumulovat v tramvajích,“ uvažuje nad novými opatřeními pro maturanty Schejbalová.

Záleží tedy na každém řediteli, jak se s nařízenými režimovými opatřeními vyrovná. Může se i stát, že na některých školách se zkrátka maturanti do lavic nevrátí, protože kombinovaná výuka se ukáže jako nerealizovatelná, nebo daleko méně efektivní než distanční.

Doporučované