Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Andrej Babiš se svou novou volební knihou křižuje Česko, Robert Šlachta šplhá s příznivci na české a moravské vrcholky, Spolu zve do letního kina a do terénu se vydal i Pirát Ivan Bartoš se svou harmonikou a sparingpartnerem Vítem Rakušanem (STAN).
Po existenci lídra socialistů Jana Hamáčka ale téměř nejsou stopy. Z minulých dní se o něm dočtete jen to, že navštívil mladoboleslavskou Škodovku a poobědval s prezidentem. Na Twitteru se pak chlubí tím, že otevřel úschovnu kol na nádraží v Lysé nad Labem.
Fotky z kampaně mezi lidmi, které sdílí jeho politická konkurence ve velkém, u něj na sociálních sítích nenajdete. ČSSD přitom balancuje na hranici volitelnosti a hrozí jí, že po třiceti letech vypadne z vysoké politiky.
Podle sociálních demokratů, které Seznam Zprávy oslovily, jde o záměr. Nechtějí přepálit start kampaně a obtěžovat lidi, kteří si podle nich chtějí v létě hlavně užít dovolenou. Navíc – na dovolené jsou i sami lídři, včetně předsedy Hamáčka.
„Mám respekt k pracujícím a jsem přesvědčen o tom, že si zaslouží klidnou dovolenou. Nás politiků si v kampani v září užijí dost,“ říká k tomu místopředseda ČSSD Roman Onderka.
Dnes jsme v Lysé nad Labem otevřeli již druhou věž - úschovnu kol u nádraží. Cestováni vlakem je zase o trochu jednodušší. pic.twitter.com/EuGXP59Up5
— Jan Hamáček (@jhamacek) August 9, 2021
„Je to chtěné,“ přisvědčuje místopředsedkyně Jana Maláčová. „Chtěli jsme dodělat práci na vládě a pak dělat kampaň,“ říká s tím, že ještě musí doprovodit „své“ zákony Senátem.
„Já tedy nemám pocit, že sociální demokracie není vidět,“ říká k aktuální strategii Hamáček. „Horká fáze“ kampaně se pak dle jeho slov spustí v neděli 22. srpna.
Dovolenkový režim Lidového domu má nečekané vedlejší účinky – vytvořil „novou“ mediální tvář sociální demokracie. Paradoxně se jí stal nestraník a někdejší šéf Zelených Matěj Stropnický, který kandiduje v Praze jako dvojka Jany Maláčové.
V posledních dnech zaplnil mediální prostor svou přítomností na kontrolách inspekce práce, socialisty zastupuje i v debatních pořadech, vystupuje na tiskových konferencích. Když se Seznam Zprávy ptaly předsedy Hamáčka, zda je výrazné mediální angažmá Stropnického záměr, odpověděl pouze: „Záměr je ukázat, co jsme ve vládě prosadili a o co můžeme všichni přijít, když bude vládnout pravice.“
Stropnický v superdebatě
Teď chce strana Stropnického jako svého zástupce vyslat do superdebaty CNN Prima News „50 dní do voleb“, která se chystá příští čtvrtek.
„V době léta, vládních a poslaneckých prázdnin se snažíme všem médiím vyhovět a zajistit jim atraktivní hosty. Matěj Stropnický je dvojka na kandidátce ČSSD v Praze, je tedy adekvátní volbou,“ vysvětluje mluvčí strany Eva Gregorová, proč Lidový dům posílá do superdebaty právě nestraníka Stropnického.
Nepřítomnost stranických špiček ale dobře vyniká v kontrastu s ostatními vystupujícími. Podle avíza zpravodajské televize všechny ostatní politické strany, které v současnosti volební průzkumy řadí k pětiprocentní hranici, posílají do debaty své šéfy. Hnutí premiéra Andreje Babiše pak vicepremiéra a lídra pro střední Čechy Karla Havlíčka, Piráti se Starosty šéfa STAN Víta Rakušana a koalice Spolu šéfa lidovců Mariana Jurečku.
Jak si vede ČSSD v předvolebním modelu Seznam Zpráv: