Článek
Pandemie mění svět, a ten firemní zcela zásadně. Ve společnosti Ahrend (dříve Techo) urychlila rozhodnutí stát se co nejdříve nezávislí na Číně.
„Věřím, že můžeme a měli bychom to udělat co nejrychleji. Na tomto kroku jsme začali pracovat před třemi lety a pevně věřím, že do roku až dvou budeme mít všechno tady. Jen pro představu. Na začátku jsme vozili 100 kontejnerů ročně, teď jich máme ročně 10,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Petr Hampl, nový šéf společnosti Ahrend.
Velký problém je podle něj nejenom nárůst mzdových nákladů v Asii, ale i zdražující výroba a doprava. „Ještě před covidem jsme platili 2,5 tisíce dolarů za kontejner. Dnes jsme na 15 tisících dolarů,“ dodává Hampl.
Právě kvůli rostoucím nákladům už firma musela o deset procent zdražit své výrobky a dalšímu zdražení se nevyhne. Firmě přitom kvůli pandemii klesl zisk na polovinu a snížil se i obrat. „Covid nás zasáhl - objem výroby je samozřejmě nižší. Oproti necovidovým rokům poklesl o 30 procent. Mění se i styl toho, co klienti požadují,“ potvrzuje Hampl.
Firma se proto chystá na velké změny. Za stovky milionů korun výrazně rozšíří nejenom výrobní prostory ale změní i samotnou výrobu a zaměří se na nové klienty. „Dnes vyrábíme kancelářský nábytek pro konečné uživatele a vybavujeme a navrhujeme firemní interiéry. Poslední dobou se nám ale daří růst v oblasti nábytku na míru do prodejních prostor. Právě tam vidíme do budoucna velký potenciál,“ říká Hampl s tím, že nově se firma zaměří na showroomy automobilek či bankovních domů.
Ahrend (dříve Techo)
- V roce 2020 se kvůli pandemii čistý obrat společnosti snížil o 11,5 % na 1296 mil. Kč.
- Zisk společnosti Ahrend dosáhl (bez přijatých dividend) 10 milionů korun, což je meziročně o 9 milionů korun méně.
- Od 1. ledna 2021 došlo k přejmenování společnosti Techo na Ahrend.
- Royal Ahrend patří k největším evropským výrobcům kancelářského nábytku.
Chtějí vůbec dnes firmy kancelářský nábytek?
Chtějí, což nás těší. Jsou to firmy, které pracují a musí se potkávat v kancelářích. Takže ta poptávka stále je.
A změnila se nějak?
Covid nás zasáhl, objem výroby je samozřejmě nižší. Oproti necovidovým rokům poklesl o třicet procent. Mění se i styl toho, co klienti požadují. Musíme se přizpůsobit novým podmínkám, hygienickým i komunikačním.
Pořizují firmy kancelářský nábytek i do domácností svých zaměstnanců?
Je rozdíl mezi západní Evropou a východní. Tento trend jednoznačně vidíme u zaměstnavatelů v západní Evropě. Východ je zhruba na třiceti procentech toho, co je požadováno na západě.
Náš zisk bude poloviční
V roce 2020 jste měli tržby 2,4 miliardy korun. Jak vypadá letošní rok?
Podařilo se nám to udržet. V tržbách není propad. Bohužel vlivem okolností kolem nás bude zisk poloviční.
Během pandemie jste v Česku propustili stovku lidí. Nechybí vám teď?
Na začátku roku byl lockdown a poptávka výrazně klesla. Naproti tomu druhá polovina roku je úplně jiná a v současné době nestíháme vyrábět. Lidé, které jsme propustili, byli z velké většiny externí či agenturní spolupracovníci. A ano, teď tam ten problém je.
Kolik lidí byste potřebovali a kde je vezmete?
Aktuálně jsou to desítky. Je to o efektivitě a zároveň poptáváme zaměstnance u oborů, které jsou covidem více postižené. Je to těžké, ale zatím se nám daří to vykrýt. Vidíme, že se vše pomalu vrací do normálu. Určitě to ale nebude normál, jako byl před covidem.
Rozšíříme výrobu i sortiment
Zmínil jste efektivitu, budete mít prostředky na modernizaci, když budete mít poloviční zisk?
Připravujeme výraznou modernizaci – teď je vše těsně před podpisem. Prostředky tedy máme. Víme, že je to pro nás nutnost.
Kolik na to máte prostředků?
Jsou to vyšší jednotky milionů eur.
Jakou modernizaci chystáte?
Budou to nové, moderní stroje – chceme rozšířit portfolio naší výroby i služeb, a být tak konkurenceschopnější. Dnes vyrábíme kancelářský nábytek pro konečné uživatele – kdy vybavujeme a navrhujeme firemní interiéry. Poslední dobou se nám ale daří růst v oblasti nábytku na míru do prodejních prostor. Právě tam vidíme do budoucna velký potenciál.
Co tím přesně myslíte?
Vidíme šanci v automotive a jejich showroomech, nebo v showroomech bankovních domů. Pro tyto klienty je potřeba mít určitý typ výroby a určitou technologii. Výrobu, která bude výrazně flexibilnější, než máme teď.
Kdy bude modernizace hotová?
Věřím, že za rok touto dobou k nám začnou přijíždět první části technologií. Nová výroba by pak mohla být na přelomu let 2022 až 2023.
Vše se vejde do stávajících prostor, nebo musíte plochu rozšířit?
Část bude v aktuálních výrobních halách, ale máme i nové prostory. Z hlediska metrů nebude naše rozšíření tak dramatické. Celková plocha vyroste o 10–15 procent.
Máte vlastně teď z čeho vyrábět?
Naše první reakce byla, že jsme navýšili zásoby. Dodávky just in time se ukázaly jako velký problém. Ze dne na den to spadlo. Abychom vůbec mohli našim klientům dodávat, pořídili jsme si dvojnásobné skladové zásoby. To byl samozřejmě velký nápor na naše cash flow.
V Číně dlouhodobě rostou výrobní i mzdové náklady
Jak vám zdražil materiál?
Velký problém je doprava z Asie. Ještě před covidem jsme platili 2,5 tisíce dolarů za kontejner. Dnes jsme na 15 tisících dolarů. V Číně také dlouhodobě rostou výrobní a mzdové náklady a covid to jen eskaloval. My se ale snažíme věci z Číny přesouvat do Evropy dlouhodobě.
Pak jsou tu světové ceny komodit. U těch už ale vidíme, že na burzách pomalu klesají. Třetí položkou jsou energie. My je máme zafixované, ale to zdražení čekáme v příštím roce.
O kolik to tedy vzrostlo?
Já bych spíš odpověděl, o kolik jsme museli zdražit naše výrobky. Už jsem zmínil, že nám zisk klesl na polovinu, nechtěli jsme totiž nárůst výrobních nákladů překlápět na naše klienty. Jenže ten nárůst byl výrazně vyšší, než jsme mohli absorbovat. Takže jsme stejně museli zdražit. Liší se to výrobek od výrobku, ale celkově je to zhruba o 10 procent.
Je to konečné zdražení?
Uvidíme. Na jednu stranu vidíme lehkou korekci u cen materiálu, na druhou stranu čekáme výrazný nárůst cen za energie. V tuto chvíli se připravujeme, že budeme muset opět zdražit – v jednotkách procent. Viděl bych to mezi 5 až 8 procenty.
Vy jste zmínil, že se snažíte opustit Asii. Můžete být na ní nezávislí, nebo to zatím nejde?
Věřím, že můžeme, a měli bychom to udělat co nejrychleji. Na tomto kroku jsme začali pracovat před třemi lety a pevně věřím, že do roku až dvou budeme mít všechno tady. Jen pro představu. Na začátku jsme vozili 100 kontejnerů ročně, teď jich máme ročně 10.
Co vozíte?
Hliníkové odlitky, různé komponenty ze železa. Jednotlivé dílce ve velkém objemu. U toho se nám v Asii dařilo výrazně snižovat cenu oproti výrobě v Evropě.