Článek
Ještě před rokem českému prodejci módy Zoot nikdo nedával příliš šancí na přežití. Firma měla pohledávky vůči věřitelům ve výši 668 milionů korun a jedinou cestou pro ni tak byla insolvence.
Zoot
Jako akciová společnost vznikl v roce 2007.
Podnikal dlouhodobě se ztrátou, v roce 2019 skončil v insolvenci.
Majitelem je nyní Company New (inves. skup. Natland) a Milan Polák.
Milan Polák je od června 2020 i novým šéfem, současně je majitelem firmy Different.
Po úspěšné reorganizaci a odkupu společností Company New, patřící pod investiční skupinu Natland, se ale Zoot znovu staví na nohy a očekává v závěru letošního roku černá čísla. Po starém Zootu však zdědil pár problémů, kterých se podle nového šéfa a spolumajitele firmy Milana Poláka musí zbavit.
700 zaměstnanců a neuskutečněné miliardy
„Zásadní problém byl, že break even (bod zvratu - pozn. red.) si Zoot stanovil na dvě miliardy a měl 700 zaměstnanců. To jsou všechno hezké věci, jen měly jeden problém – že se nikdy nestaly. Celkově šel Zoot příliš na ruku zákazníkům, například: navždy doprava zdarma, vrácení klidně za 150 dní, 300 dní. Když se vám ale vrací žabky v listopadu, co s nimi budete dělat?“ pokládá řečnickou otázku ředitel Zootu.
Dalším problémem je podle Milana Poláka nejen v Zootu, ale obecně v módě, velké množství slev. Sice je obvyklé vyprodávat staré kolekce, ale nesmí to firmy „dotovat“, což se v Zootu dělo, říká.
Slevy jsou cesta do pekla
„Slevy jsou legitimní a správná součást marketingu, ale neměly by se tím dohánět tržby. To je samozřejmě cesta do pekla a je to jedna z věcí, kterou jsme bohužel po tom starém Zootu zdědili. Musíme se z té spirály postupně vymotávat. Byly tam slevy třeba padesát procent, ale když už máte marži nula, nemá význam to dělat,“ popisuje Polák, který má s módním byznysem dlouholetou zkušenost ze své druhé firmy Different.
Oproti jiným prodejcům oblečení online má Zoot navíc vlastní výdejny oblečení, kde si zákazník vyzkouší všechny objednané kousky a zaplatí jen to, co mu sedí. Provoz a logistika proto byly hodně nákladné, takže počet takzvaných Výdejen radosti se v rámci insolvence značně zúžil. V budoucnu jich nebude více než deset, tak trochu po vzoru Zásilkovny ale Zoot rozvíjí partnerské výdejny.
Výdejny jen tam, kde to dává smysl
Jsou to menší i větší obchody s oblečením po celém Česku, kde je kabinka na zkoušení a princip je vlastně téměř totožný jako ve Výdejnách radosti. V tuto chvíli jich má Zoot 130, do konce roku chce počet navýšit ještě zhruba o 70 partnerů. V provozu zůstaly jen ty Výdejny radosti, kde je ještě platná smlouva nebo jejich provoz dává ekonomický smysl.
„Provoz našich výdejen nás v tuto chvíli stojí hodně energie, ale už ne tolik peněz. Třeba výdejna na Andělu vydá tolik zásilek, že kdybychom museli platit za dopravu na jiná místa – protože máme dopravu zdarma nad určitou částku, tato výdejna se v tuto chvíli zaplatí a vychází levněji než běžní dopravci,“ dodává Polák.
Kromě velkých škrtů v řadách zaměstnanců, pobočkách a dalších výdajích chce Milan Polák Zoot dovést do černých čísel kvalitou služeb i zboží a vtipným, českým marketingem, kterým byl Zoot známý dříve.