Hlavní obsah

Vrácené žabky v zimě? Jedna z chyb Zootu, říká jeho nový šéf

Co bylo na starém Zootu špatně? Odpovídá nový šéf firmy Milan Polák.Video: Anita Plasová

Slevy, přezaměstnanost, nereálné cíle a přehnaná nabídka pro zákazníky – hlavní problémy, které podle nového ředitele Zootu Milana Poláka dostaly českého online prodejce oblečení před časem ke dnu.

Článek

Ještě před rokem českému prodejci módy Zoot nikdo nedával příliš šancí na přežití. Firma měla pohledávky vůči věřitelům ve výši 668 milionů korun a jedinou cestou pro ni tak byla insolvence.

Zoot

Jako akciová společnost vznikl v roce 2007.

Podnikal dlouhodobě se ztrátou, v roce 2019 skončil v insolvenci.

Majitelem je nyní Company New (inves. skup. Natland) a Milan Polák.

Milan Polák je od června 2020 i novým šéfem, současně je majitelem firmy Different.

Po úspěšné reorganizaci a odkupu společností Company New, patřící pod investiční skupinu Natland, se ale Zoot znovu staví na nohy a očekává v závěru letošního roku černá čísla. Po starém Zootu však zdědil pár problémů, kterých se podle nového šéfa a spolumajitele firmy Milana Poláka musí zbavit.

700 zaměstnanců a neuskutečněné miliardy

„Zásadní problém byl, že break even (bod zvratu - pozn. red.) si Zoot stanovil na dvě miliardy a měl 700 zaměstnanců. To jsou všechno hezké věci, jen měly jeden problém – že se nikdy nestaly. Celkově šel Zoot příliš na ruku zákazníkům, například: navždy doprava zdarma, vrácení klidně za 150 dní, 300 dní. Když se vám ale vrací žabky v listopadu, co s nimi budete dělat?“ pokládá řečnickou otázku ředitel Zootu.

Dalším problémem je podle Milana Poláka nejen v Zootu, ale obecně v módě, velké množství slev. Sice je obvyklé vyprodávat staré kolekce, ale nesmí to firmy „dotovat“, což se v Zootu dělo, říká.

Slevy jsou cesta do pekla

„Slevy jsou legitimní a správná součást marketingu, ale neměly by se tím dohánět tržby. To je samozřejmě cesta do pekla a je to jedna z věcí, kterou jsme bohužel po tom starém Zootu zdědili. Musíme se z té spirály postupně vymotávat. Byly tam slevy třeba padesát procent, ale když už máte marži nula, nemá význam to dělat,“ popisuje Polák, který má s módním byznysem dlouholetou zkušenost ze své druhé firmy Different.

Oproti jiným prodejcům oblečení online má Zoot navíc vlastní výdejny oblečení, kde si zákazník vyzkouší všechny objednané kousky a zaplatí jen to, co mu sedí. Provoz a logistika proto byly hodně nákladné, takže počet takzvaných Výdejen radosti se v rámci insolvence značně zúžil. V budoucnu jich nebude více než deset, tak trochu po vzoru Zásilkovny ale Zoot rozvíjí partnerské výdejny.

Výdejny jen tam, kde to dává smysl

Jsou to menší i větší obchody s oblečením po celém Česku, kde je kabinka na zkoušení a princip je vlastně téměř totožný jako ve Výdejnách radosti. V tuto chvíli jich má Zoot 130, do konce roku chce počet navýšit ještě zhruba o 70 partnerů. V provozu zůstaly jen ty Výdejny radosti, kde je ještě platná smlouva nebo jejich provoz dává ekonomický smysl.

„Provoz našich výdejen nás v tuto chvíli stojí hodně energie, ale už ne tolik peněz. Třeba výdejna na Andělu vydá tolik zásilek, že kdybychom museli platit za dopravu na jiná místa – protože máme dopravu zdarma nad určitou částku, tato výdejna se v tuto chvíli zaplatí a vychází levněji než běžní dopravci,“ dodává Polák.

Kromě velkých škrtů v řadách zaměstnanců, pobočkách a dalších výdajích chce Milan Polák Zoot dovést do černých čísel kvalitou služeb i zboží a vtipným, českým marketingem, kterým byl Zoot známý dříve.

Pusťte si celý rozhovor o chybách a plánech Zootu. Video: Anita Plasová

Doporučované