Článek
Cestovní kanceláře loni vydaly vouchery za dovolené, které se kvůli pandemii nemohly uskutečnit. Poukazy mají celkově hodnotu 2,4 miliardy korun. Pokud si klient do konce srpna nevybere náhradní zájezd, má nárok na vrácení peněz. Po 31. srpnu 2021 by měly cestovní kanceláře do 14 dnů začít proplácet vouchery.
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
„Cestovní kancelář nemůže peníze vracet automaticky, ale musí k tomu mít pokyn klienta. Je nutné, aby si o peníze sám řekl i z technických důvodů, protože se u něj mohlo změnit například číslo bankovního účtu,“ uvedl pro SZ Byznys místopředseda Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Jan Papež.
Každá cestovní kancelář má odlišný postup.
Různé cestovky však mají k vyplácení voucherů jiný přístup. „Některé cestovní kanceláře, se kterými spolupracujeme, se ozývají klientům samy, někdy nám dají pokyn a voláme jim my. Každá cestovní kancelář má odlišný postup,“ uvedla Andrea Řezníčková, mluvčí cestovní agentury Invia.
Některé cestovní kanceláře už s vyplácením voucherů začaly a o této možnosti své klienty samy informují. „Jako Čedok jsme převzali iniciativu do vlastních rukou a oslovujeme klienty sami. Už jsme rozjeli komunikaci ohledně proplácení voucherů,“ uvedla mluvčí cestovní kanceláře Čedok Eva Němečková.
Například cestovní kancelář Fischer začala s proplácením už před zákonem danou lhůtou. Do konce srpna by chtěla mít, pokud možno, všechny ostatní vouchery vyřízené. „Od konce června kontaktujeme klienty, kteří voucher ještě mají s tím, jestli ho chtějí uplatnit, nebo ne,“ popisuje mluvčí Fischeru Jan Bezděk.
Pokud peníze chtějí vrátit, potřebujeme od nich údaje o tom, na jaký účet máme peníze poslat.
Klienty oslovují e-mailem s tím, zda chtějí voucher uplatnit za nějaký zájezd, nebo jestli chtějí vrátit peníze. „Pokud peníze chtějí vrátit, potřebujeme od nich údaje o tom, na jaký účet máme peníze poslat. Ve chvíli, kdy nám dají účet, zprocesujeme platbu a peníze vyplatíme,“ popisuje Bezděk.
V rámci skupiny DER Touristik Eastern Europe, kam patří cestovní kanceláře Fischer, Exim Tours a Nev-Dama, už klienti 60 procent voucherů uplatnili za nové zájezdy. „Od konce června, kdy jsme s tím začali, jsme takhle klientům proplatili vyšší stovky milionů korun a pokračujeme v tom dál,“ říká Bezděk.
Fischer takhle za první měsíc, kdy poukazy proplácí, poslal klientům přes 100 milionů korun. „Předpokládáme, že zbývající nižší stovky milionů ještě vyplatíme už do konce srpna letošního roku,“ uvedl Bezděk a dodal, že to pro kancelář neznamená žádné významnější ztráty. „Naštěstí jsme tolik silní, že nás to nijak neohrožuje,“ sdělil Bezděk.
Nebude to znamenat velké ztráty. Počítáme s tím, že nějakou částku za vouchery vyplatíme.
Podobně je na tom i Čedok. „Nebude to znamenat velké ztráty. Počítáme s tím, že nějakou částku za vouchery vyplatíme,“ uvedla Němečková.
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur se denně setkává s nedorozuměním, že lidé mají možnost vouchery využít pouze do konce srpna. „Mohou je uplatnit i na dovolenou na podzim, na jaro příštího roku, na Vánoce, tedy i na dovolenou po 31. srpnu,“ vysvětluje Papež.
Samy cestovní kanceláře už zájezdy na později nabízejí. „Zahájili jsme prodej zájezdů na zimu, jak lyžařských, tak exotických, máme v prodeji poznávací zájezdy na rok 2022 a nově jsme spustili i prodej na léto 2022,“ jmenuje Němečková. Na všechny tyto zájezdy mohou lidé vouchery uplatnit.
Pozor: Dva typy voucherů
Bezděk však upozorňuje, že existují dva typy voucherů – jednak ty, které ošetřuje zákon „lex voucher“, a jednak poukazy, které vydávaly cestovky samy, takže pro ně platí jiná pravidla. „Mezi klienty neděláme rozdíly, proto jsme u voucherů vydaných ještě před schválením zákona lex voucher zpětně upravili a sjednotili podmínky,“ říká Bezděk.
Podle něj mohou mít někteří lidé s ostatními vouchery problémy. „Doneslo se k nám, že někteří teď zjišťují, že když voucher na zájezd neuplatní, tak propadá,“ popisuje Bezděk. Papež však popírá, že by s poukazy, které nespadají do skupiny lex voucher, byly nějaké potíže.
Cestovní kancelář nemohla klientovi poukaz vnutit. Musel ho podepsat a s tím přijímal i podmínky přijetí toho voucheru.
„Pro poukazy, které nejsou v rámci lex voucher, platí občanský zákoník. Cestovní kancelář nemohla klientovi poukaz vnutit. Musel ho podepsat a s tím přijímal i podmínky přijetí toho voucheru,“ vysvětluje Papež s tím, že pokud někdo tuto možnost využil, měl by vědět, co podepisuje.