Článek
Firmy se připravují na další možnou koronavirovou vlnu. Ačkoliv doufají, že neudeří v takové síle jako v minulosti, přesto se snaží předejít dalším nákladným lockdownům a motivovat zaměstnance k tomu, aby se nechali očkovat. Povinnou vakcinaci zatím podle svých slov žádná z oslovených firem přímo ani nepřímo nevyžaduje.
Některé podniky se snaží přesvědčit pracovníky o výhodách injekce pouhým slovem a písmem. „Očkování podporujeme komunikační kampaní, interní diskusí i diskusí s odborníky, v rámci kterých se mohou zaměstnanci doptat na to, co je ohledně očkování zajímá,“ říká Zdeňka Matoušková, personální ředitelka Nestlé Česko a Slovensko.
Potravinářská společnost nyní eviduje v obou regionech 40 procent pracovníků, kteří jí sami sdělili, že jsou očkovaní, a předpokládá, že jejich podíl bude ještě vyšší.
Interní kampaň spustil také řetězec Makro, jenž využil vizualizace a přizpůsobil je svému prostředí. „Využili jsme hlavně plakáty, které máme v zázemí našich provozů. Dále naši interní televizi, e-mail personálního ředitele a týmové porady, na nichž členové představenstva (naočkovat se nechali všichni) sdíleli svoje zkušenosti,“ popisuje Romana Nýdrle, mluvčí Makro Cash & Carry ČR. Nejlépe podle ní fungují právě týmové porady, kdy se za očkování postaví vedoucí, a fungují tak jako příklad pro ostatní.
Anketa
Kolik lidí je naočkovaných, společnost neví, protože to kvůli ochraně osobních dat nezjišťuje, ale žádné „protiočkovací“ reakce prý neregistruje.
Na vlastní morální přístup sází také Fakultní nemocnice v Motole, kde je naočkováno zhruba 80 procent zdravotníků a téměř 75 % procent nezdravotníků.
Vrcholový management už od samého zahájení očkování apeluje na všechny zaměstnance a jejich osobní odpovědnost.
„Vrcholový management už od samého zahájení očkování apeluje na všechny zaměstnance a jejich osobní odpovědnost. Proočkovanost v našem administrativním centru se zatím pohybuje nad 70 procenty, v logistickém centru na 55 procentech a naši obchodní zástupci, kteří se pohybují v terénu, jsou proočkovaní téměř z 80 procent. Z výše uvedených čísel lze říct, že se nám tento přístup osvědčuje,“ říká Jana Kučerová, šéfka personálního oddělení e-shopu Malfini, který působí v téměř 35 evropských zemích a jeho roční tržby dosahují 1,7 miliardy korun.
Společnost Fidoo, jež firmám pomáhá s digitalizací účtenek či cestovních dokladů a je součástí skupiny Direct, kromě osobní komunikace rozhodla, že očkovaní lidé nemusí chodit pravidelně na testy a mohou mít mítinky bez roušek.
„Na lidi nijak netlačíme, chápeme, že někteří se nechtějí naočkovat třeba ze zdravotních důvodů. Přesto nám očkování přijde z pohledu vzájemnosti významné. Po celou dobu se o něm s týmem bavíme, snažíme se odpovídat na otázky, vysvětlovat – dnes máme proočkovaných zhruba 60 procent ve Fidoo a kolem 70 procent v Direct pojišťovně,“ vysvětluje ředitel firmy Petr Herzmann.
Některé firmy ke slovní motivaci přidávají také další stimulační prvky. Tak například v Mallu dostane každý zaměstnanec, jenž doloží potvrzení o očkování, dva dny volna navíc. Stejně postupuje i Lidl, podle kterého jsou pracovníci s tímto novým benefitem velmi spokojeni a hojně jej využívají. „Od zavedení zmíněného benefitu registrujeme zvýšený zájem o tento typ náhradního placeného volna,“ podotýká mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Necháváme to na lidech a neovlivňujeme je zákazy či bonusy, co se týče covidu.
Škoda Auto dává zaměstnancům vybrat – garantuje až dva dny volna všem, kteří dokončí kompletní vakcinaci do konce září, nebo jim do interního programu benefitů připíše odměnu v hodnotě dva tisíce korun. „Program je určen pro všechny kmenové i agenturní pracovníky, pravidla myslí také na zaměstnankyně a zaměstnance na mateřské či rodičovské dovolené,“ doplňuje Kamila Biddle z komunikačního oddělení automobilky.
Finanční příspěvek nebo dva dny volna nabídne svým lidem, kteří absolvovali či absolvují očkování, od září také Seznam (společnost Seznam je vydavatelem Seznam Zpráv, pozn. red.).
Také Svaz českých a moravských spotřebních družstev COOP využívá stejné výhody pro očkované, ale přizpůsobuje je možnostem jednotlivých lokalit. „Dny volna kombinujeme s finančním příspěvkem. Všichni dostanou minimálně 500 korun a dále je to na regionech, je to velmi individuální a může to být až několik tisíc,“ přibližuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje skupiny COOP.
Svaz, který provozuje 2 500 obchodů v Česku, na tyto finanční příspěvky podle něj vyčlenil už miliony korun a odhaduje, že očkováním prošlo minimálně 60 procent zaměstnanců.
Přepravní firma DPD se při motivaci pracovníků nechala inspirovat vládní losovačkou o tenisky či iPhony. Stát ji sice už v červenci ukončil, ale dopravce balíků bude ze svých interních zaměstnanců i externích kurýrů vybírat v září a říjnu losem osm šťastlivců, kteří za očkování získají shodnou značku mobilního telefonu, jakou nabízel stát. Všichni zaměstnanci si také vedle soutěže mohou vybrat jeden den náhradního volna.
„Již několik stovek našich zaměstnanců je proočkováno a několik týdnů neevidujeme žádný případ nemocného s covidem-19,“ pochvaluje si generální ředitel DPD Miloš Malaník.
Některé firmy se do aktivní podpory očkování nezapojují a nechávají tomu volný průběh. „U nás jsme liberální. Necháváme to na lidech a neovlivňujeme je zákazy či bonusy, co se týče covidu. Jsme rádi, že zatím není zákaz nebo nařízení od státních institucí ohledně chování se k lidem ve vztahu očkovaný–neočkovaný,“ říká Jakub Brandalík, majitel výrobce křišťálových světlovodů Lightway.
Ve 4. čtvrtletí chceme přikročit k tomu, že budeme očkování po všech vyžadovat.
Jiné podniky naopak uvažují o zpřísnění svého přístupu vůči neočkovaným. „Snažíme se všechny zaměstnance pozitivně motivovat k tomu, aby se očkovat nechali. Naprostá většina s tím nemá problém. Ve 4. čtvrtletí chceme přikročit k tomu, že budeme očkování po všech vyžadovat. Pokud zaměstnanec odmítne, bude se muset na vlastní náklady pravidelně testovat a po celou dobu výkonu práce bude muset mít nasazenu nanoroušku,“ přemýšlí Tomáš Mertlík, majitel a ředitel výrobce zdravotnických prostředků Batist Medical.
Hospodářská komora ČR si na přelomu letošního roku, kdy se teprve čekalo na vakcíny, nechala zpracovat průzkum o postojích podnikatelů k očkování. Zúčastnilo se ho přes 1 400 podniků všech velikostí (od mikrofirem až po velké společnosti) napříč republikou a různými odvětvími.
Z výzkumu vyplynulo, že většina podnikatelů věří, že masivní očkování pomůže ochránit ohroženější část populace a zároveň provozům umožní vymanit se z lockdownů. Necelá desetina podniků naopak zastávala pesimistický názor, že se ekonomika už nikdy nevrátí k normálu.
Většina zaměstnavatelů také podle komory byla připravena svým zaměstnancům vakcinaci doporučovat, či ji dokonce podporovat bonusy. Každý třetí podnik však měl za to, že by jako zaměstnavatel neměl své zaměstnance v rozhodování nijak ovlivňovat a měl by nechat rozhodování jen na nich samých. Každý podnik ze sta byl naopak odhodlán svým lidem očkování nedoporučit.
Komora je dále přesvědčena, že státní úředníci udělali zásadní chybu, když včas nenastartovali očkování ve firmách.
„Mohlo dojít k rychlému proočkování nejen zaměstnanců, ale i celých rodin, systém by fungoval jako sněhová koule. Můžeme jen doufat, že se situace nebude opakovat v případě přeočkování na začátku příštího roku,“ říká mluvčí Hospodářské komory ČR Miroslav Diro. Za pozitivní naopak komora považuje fakt, že ministr zdravotnictví prosadil vznik očkovacích center bez registrace.
Podnikatelé potřebují podle Dira nyní s dostatečným předstihem vědět, v jakých podmínkách budou moci na podzim fungovat. „Proto chceme vyvolat jednání s ministerstvem zdravotnictví, aby nám sdělilo, s jakými scénáři v následujících týdnech počítá, aby se ně podnikatelé mohli připravit,“ dodává mluvčí.
Asociace českého tradičního obchodu je přesvědčena o tom, že pokud vláda v rámci dalších protiepidemických plánů nakáže další testování ve firmách, měla by ho také sama hradit.
„Obchodníci nesli v kontextu pandemie obrovské náklady, považoval bych proto za nešťastné, aby případné výdaje spojené s potřebou znovu masivně testovat byly jakkoliv na ně přenášeny. Pokud bude tedy na podzim nutné v návaznosti na návrat lidí z dovolených rozsáhle testovat, tak by se stát k celé věci měl postavit čelem,“ je přesvědčen Pavel Březina, výkonný člen představenstva asociace a zároveň předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev.
V současné době má podle červencového průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR téměř 30 procent firem naočkovanou víc než polovinu svých zaměstnanců. Do očkování proti covidu-19 je stále ochotna se zapojit třetina firem, pokud to vláda oficiálně umožní. Třináct procent podniků od tohoto záměru však už odradil dosavadní přístup vlády.
Proočkovanost hlavně ve velkých firmách je větší než v celé populaci.
„Mnohé firmy pak zaměstnance k očkování už delší dobu motivují, ať už pomocí volna, nejrůznějších příspěvků, nebo dalších benefitů. Že to funguje, dokazuje i fakt, že proočkovanost hlavně ve velkých firmách je větší než v celé populaci,“ konstatuje Eva Martinicová, ředitelka sekce zaměstnavatelské Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Vedle firem se k očkování snaží motivovat zaměstnance i stát. Koncem července vláda schválila, že státní zaměstnanci mají výměnou za očkování nárok na dva dny placeného volna.
„Nenašel jsem jiný způsob motivace,“ uvedl koncem července premiér Andrej Babiš (ANO). Státní zaměstnanci musí volno vyčerpat do konce roku 2021.
Ministerstva, úřady a jejich příspěvkové organizace zaměstnávají letos 482 270 lidí, o 6 901 více než loni. Nejvíce je učitelů, a to 187 975. Nepedagogických pracovníků ve školství je zhruba 70 000. Následují příslušníci ozbrojených složek, jako je policie, vězeňská služba nebo celníci, kterých je 67 348. Vojáků je 26 395.