Článek
Zatímco se automobilový koncern Volkswagen potýká s dopady emisní aféry, jedna z jeho součástí, Škoda Auto, roste. Čistý zisk německého automobilového koncernu Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o více než polovinu - na 1,14 miliardy eur, tedy zhruba o 29 miliard korun. Hospodářské výsledky podniku zasáhly náklady související s řešením emisního skandálu.
Automobilka již v září upozornila, že hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivní zvýšení finanční rezervy na řešení emisního skandálu v Severní Americe.
Volkswagen dnes rovněž oznámil, že provozní zisk společnosti Škoda Auto za první tři čtvrtletí vzrostl o 28 procent na 1,2 miliardy eur, tedy v přepočtu na 30,8 miliardy korun. Nový model Kodiaq se setkal s velmi pozitivním přijetím na trhu a významně se podílel na zvýšení prodeje. Škoda od ledna do konce září meziročně zvýšila prodej na 700 000 ze 606 000 vozů.
Model Kodiaq začala automobilka prodávat na začátku letošního roku, do konce září firma dodala 61 100 těchto vozů. Cena automobilu začíná na částce necelých 700 000 korun.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. V celém světě zaměstnává zhruba 25 900 lidí a působí na více než 100 trzích.
Začátkem tohoto měsíce se v médiích objevily spekulace o přesunu části výroby z Česka do Německa. Zdroje automobilky agentuře Reuters uvedly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Podle vyjádření Volkswagenu ale koncern v současnosti žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá.
Americká agentura pro ochranu životního prostředí předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Nicméně provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek vzrostl o 15 procent na 4,31 miliardy eur. Překonal tak očekávání analytiků.