Článek
Přišla doba, kdy automobilky chtějí nahradit méně lukrativní auta vozy typu SUV. A posílají kvůli tomu nástupce svých ikonických modelů do starého železa. Příkladem může být nejnovější americký model VW Taos, který se právě představuje. Německý výrobce automobilů ve svém montážním závodě v Mexiku uvolnil prostor pro jeho výrobu na úkor výroby modelu VW Beetle. Dalo by se říci, že Volkswagen tak definitivně ukončil výrobu Brouka, nejvlivnějšího automobilu 20. století. Pochopitelně pokud se znovu časem neobjeví jeho další reinkarnace.
Odliv jiných modelů z výrobních linek byl podle agentury Bloomberg nelítostný, aby pomohl uvolnit prostor pro SUV. Ta podle odhadů budou tvořit až 70 procent prodejů na americkém trhu. VW chce být na trend připravený a na frankfurtské burze ve středu vzrostla cena jeho akcií o 0,8 procenta.
Crossovery jsou pro výrobce automobilů výhodnější i kvůli tržbám a především ziskům. Spotřebitelé jsou ochotni zaplatit za SUV vyšší ceny, jejich vývoj a výroba ale není ve srovnání s jinými modely o tolik nákladnější. Podle Volkswagenu přitom budou Američané nakupovat zhruba deset milionů SUV ročně. „Myslíme si, že trend bude pokračovat,“ řekl při představování Taosu viceprezident prodeje a marketingu Volkswagenu pro americký trh Duncan Movassaghi.
Nelítostné sbohem
Německý výrobce ovšem není sám, kdo se ke svým dříve oblíbeným modelům chová bez sentimentu. Americký Ford se v USA vzdává výroby sedanů. Odnese to především model Taurus, který byl kdysi nejprodávanějším automobilem v zemi.
Také firma General Motors skončila s výrobou několika modelů vozů, včetně Chevroletu Impala, řady s více než šedesátiletou tradicí. Fiat Chrysler se už také vzdal snahy přimět Američany ke koupi malého Fiatu 500. Tento model přitom v roce 2011 přivedl italskou značku zpět do Spojených států.
Zatímco automobilky v USA dělají v továrnách a showroomech prostor pro modely SUV, jako je Ford Bronco, Chevrolet Blazer a Jeep Grand Wagoneer, zákazníci jejich kroky vítají. Volkswagen nyní bude mít tři vozy v segmentu SUV včetně nového Taosu a Tiguanu s plně elektrickým pohonem. Podobně je na tom i japonská automobilka Subaru, která má Outback, Forester a Crosstrek, nebo Jeep s modely Wrangler, Cherokee a Compass.
Sázka na SUV
VW Taos je pojmenován po městě, které leží v severní poušti Nového Mexika a má méně než 6000 obyvatel. Do prodeje vstoupí ve druhém čtvrtletí příštího roku. Bude asi o 23 centimetrů kratší než model Tiguan a jeho cena začíná v USA na 25 tisících dolarech, což je v přepočtu necelých 600 tisící korun.
Nejvyšší šéf Volkswagenu Herbert Diess vkládá do rozšířené řady SUV velké naděje. Spoléhá na to, že pomůže společnosti vynahradit ztráty, kterým předcházel skandál s naftovými emisemi.