Článek
Automobilky v současné krizi žádají vlády po celé Evropě, aby dostaly úlevu ze stále přísnějších emisních limitů. A i když lobbují, tak se připravují na variantu, že by to nemuselo vyjít.
Proto německá automobilka VW spustí továrnu ve Cvikově s týdenním předstihem před ostatními provozy, v tamní fabrice totiž vyrábí dlouho očekávaný model ID.3 EV patřící do první vlny nových elektrických vozidel značky Volkswagen.
Navzdory nedávným kritickým propadům prodeje německá automobilka plánuje během letošního léta uvést na trh kompaktní elektrický vůz ID.3. A také by letos chtěla prodat až 100 000 kusů elektrického modelu.
Pokud se jí nepodaří této mety dosáhnout, nemusela by splnit přísné klimatické cíle - a tudíž by měla také platit pokutu. Pro letošní rok by mělo průměrné auto ze stáje VW vypouštět 95 gramů CO2 na ujetý kilometr.
V oficiálním prohlášení Volkswagen současně píše, že emisní cíle „je v dnešní době plnit ještě obtížnější“.
Cvikov je jedním ze dvou závodů Volkswagenu, které se mají v pondělí otevřít a restartovat výrobu. Očekává se, že další globální závody obnoví provoz 27. dubna. Společnost VW uvedla, že připravila 100bodový plán na zajištění bezpečných podmínek na pracovišti a maximální ochrany zdraví zaměstnanců.
Německému koncernu Volkswagen v prvním čtvrtletí meziročně klesl odbyt o 23 procent na dva miliony vozů. Jen za březen propad činil 37,6 procenta na 623 000 vozů. Informovala o tom v pátek samotná firma, jejíž součástí je i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Snaha zamezit šíření koronaviru vedla k zavádění karanténních opatření, zavírání závodů a propadu tržeb.
Experti se podle agentury Reuters domnívají, že v dubnu, až se plně projeví dopady karanténních opatření, se propad tržeb může ještě prohloubit.
Volkswagen kvůli nejistotě způsobené pandemií ve čtvrtek stáhl výhled na letošní rok a oznámil, že za první čtvrtletí mu podle předběžných čísel klesl provozní zisk na 900 milionů eur. Před rokem uvedl, že provozní zisk za první čtvrtletí 2019 dosáhl 3,9 miliardy eur.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) v pátek oznámilo, že prodej aut v Evropské unii se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 25,6 procenta. Koncernu Volkswagen v březnu klesly tržby v západní Evropě o 44,6 procenta, ve střední a východní Evropě o 23,1 procenta, v Severní Americe o 42 procent a v Číně o 35 procent.
Někteří evropští výrobci se v rámci pandemie a jejích dopadů snaží jednat o uvolňování stanovených cílů CO2 pro letošní rok. Před dvěma týdny například zaslalo sdružení evropských automobilek Evropské komisi dopis s návrhem upravit emisní cíle. Němečtí výrobci automobilů, včetně Volkswagenu, však protestovali.
„Snažíme se přizpůsobit, abychom cíle CO2 pro letošní rok splnili, jsme odhodláni na tom pracovat a nebudeme požadovat prodloužení lhůty na snižování produkce,“ sdělil generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess.
O týden později se však situace obrátila. Přední člen představenstva společnosti VW, Bernd Althusmann, sdělil agentuře DPA, že cíle bude „pravděpodobně obtížnější splnit“. Doplnil, že plánované cíle na snižování CO2 a vysoké pokuty, které by z nedosažení mohly plynout, by měly ničivý dopad na celý německý automobilový průmysl.