Hlavní obsah

Radost i nejistota. Český byznys reaguje na Trumpův triumf

Foto: Profimedia.cz

Donald Trump usedl v rámci volební kampaně i do kabiny popelářského vozu.

Zvolení Donalda Trumpa přineslo obavy českých exportérů hlavně z možných cel na evropské zboží, některé firmy proto spustí výrobu přímo v USA. Zbrojaři se zase těší na rostoucí investice do obrany ve Spojených státech i v Evropě.

Článek

Donald J. Trump se prezidentského úřadu v USA znovu ujme až 20. ledna, české firmy ale o možných dopadech jeho hospodářské politiky uvažují už nyní. Jedním z hlavních témat, o nichž totiž Trump v předvolební kampani mluvil, jsou cla na dovoz zahraničního zboží. Nový prezident tak chce chránit americké výrobce.

Cla Trump zavedl už ve svém prvním funkčním období, letos v kampani mluvil až o dvacetiprocentní sazbě. „Lidé, kteří se v tom pohybují, se domnívají, že existuje 50procentní pravděpodobnost, že Trumpova administrativa cla skutečně zavede,“ řekl pro SZ Byznys ředitel společnost Linet Tomáš Kolář.

Linet americkým nemocnicím dodává nemocniční lůžka, která vyrábí v Česku a s nimiž pronikl i na americké obrazovky, například ve známém seriálu House of Cards. Předchozí Trumpova vláda na produkty Linetu uvalila cla ve výši 2,6 procenta.

„U jednotek procent nemá smysl se tím zabývat, protože jen kurz koruny k dolaru a euru se pohybuje mnohem víc. Pokud ale dojde na 20 procent, tak by to bylo snížení zisku o deset až 20 milionů dolarů ročně. Pak už by se vyplatilo tam začít vyrábět. Každopádně ale musíme počkat, co se skutečně stane,“ upozorňuje.

Výroba v USA

O přesunutí výroby uvažují i další čeští exportéři. Společnost Gumárny Zubří, která do USA vyváží mimo jiné plynové masky, už na zahájení produkce přímo ve Spojených státech pracuje delší dobu. „My jsme připraveni, stačí už jen mávnout. Potřebujeme exportní licenci na technologii a místní certifikaci, to je teď největší riziko,“ popisuje generální ředitel firmy Jiří Žáček.

„Jestli cítím zadostiučinění, že už se na to dlouho připravujeme? To bych nechal bez komentáře. V Evropě si všechno komplikujeme a zbytečně pak nejsme na světovém trhu konkurenceschopní,“ dodává.

Výrobu proudových motorů ve Spojených státech spustí také společnost PBS Group, která do USA vyváží zhruba čtvrtinu své produkce a Trumpovo zvolení přivítala. „Jsme připraveni využít nové příležitosti, které Trumpova administrativa nabízí v oblasti snížení regulační zátěže. Tyto podmínky nám umožní efektivněji rozšířit naši výrobu proudových motorů v USA prostřednictvím dceřiné společnosti PBS Aerospace a zajistit rychlejší dodávky pro americké zákazníky,“ uvádí výkonný ředitel PBS Group Pavel Čechal.

PBS Group už vybrala i lokalitu. Své motory plánuje vyrábět v Atlantě ve státě Georgia. „Vítáme i závazek Trumpovy budoucí administrativy zvýšit investice do obranného průmyslu, které podpoří naše projekty a rozšíření našich aktivit ve Spojených státech,“ doplňuje.

Trumpovo druhé prezidentské období vítá také Meopta, přerovský výrobce optiky a komponent pro polovodičový průmysl. Firma od loňského roku patří americkému investičnímu fondu Carlyle Group. „My si od výsledku voleb slibujeme oživení globální ekonomiky, což bude mít pozitivní dopad i na naše projekty. Z výsledku voleb máme radost,“ říká marketingová ředitelka Meopty Jaroslava Blažková.

Celních bariér se firma neobává. „Naše produkty zejména v polovodičovém průmyslu budou žádané i nadále. Firem, které je umí vyrobit, není tolik, takže věřím, že je i v zájmu americké ekonomiky, abychom ve vývoji těchto specifických zařízení pokračovali,“ uvažuje Blažková.

Problémy pro automotive

Na rozdíl od exportérů, kterým by se lokalizace výroby ve Spojených státech mohla vyplatit, se Trumpova možného hospodářského protekcionismu obávají hlavně dodavatelské firmy z automobilového průmyslu.

Přímý vývoz automobilů z Česka do USA sice není příliš významný, subdodávky pro německé a další západoevropské automobilky a firmy i v jiných oborech už ale ekonomický význam mají. „Kdyby se naplnily hrozby, že se americká obchodní politika bude ubírat směrem k protekcionismu, bude to pro nás jednoznačně negativní,“ říká hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte David Marek.

Trumpova první administrativa uvažovala o uvalení cel kromě oceli a hliníku i na automobily, to se ale nestalo. „Pokud by k tomu tentokrát došlo, mělo by to i vzhledem k čínské konkurenci výrazně negativní dopad na klíčové evropské ekonomiky a následně i na Česko,“ vysvětluje.

Výrobce automobilů by vedle cel mohl postihnout i uvažovaný zákaz takzvaných propojených nebo digitálních vozidel s komponenty ruského nebo čínského původu. „To by mělo podle mého názoru na automobilky mnohem horší dopady než případná cla,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Jedna věc jsou ale prohlášení v politické kampani, druhá věc pak bude realita,“ doufá.

Zbrojaři se nebojí

Pro dynamicky rostoucí obranný průmysl v Česku znamená Trumpovo vítězství se vší pravděpodobností další příležitosti k růstu. Trump slíbil další navyšování amerických výdajů na obranu a podobný vývoj lze čekat i v evropských zemích, které budou v obranné politice nuceny spoléhat méně na USA a více samy na sebe.

„Myslím si, že Spojené státy budou ponechávat Evropu a její obranu a bezpečnost na evropských zemích, takže vznikne další prostor pro posilování českého obranného průmyslu,“ domnívá se ředitel Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek.

„Zároveň bych ale řekl, že rozdíl mezi vítězstvím Donalda Trumpa a Kamaly Harrisové bude pouze v rychlosti konání a možná v halasnosti proklamací. Bezpečnost v Evropě bychom určitě museli řešit sami tak či tak,“ říká.

Největší čeští zbrojaři už navíc ve Spojených státech vyrábějí. Colt CZ Group produkuje ruční palné zbraně v Hartfordu ve státě Connecticut, některé zbraně ale do USA dováží z Uherského Brodu. Mluvčí společnosti Eva Svobodová nechtěla o možných clech spekulovat.

„Vnímáme to tak, že cílem prezidenta Trumpa je přimět výrobce, aby vyráběli v USA a tím posilovali místní ekonomiku. Skupina Colt CZ je silně rozkročená mezi Severní Amerikou a Evropou, naše hlavní výrobní závody jsou v USA, Kanadě a ČR. USA představují v průměru 40 až 50 procent našich tržeb, působíme zde na komerčním trhu i na trhu ozbrojených složek. Vývoj poptávky má z našeho pohledu větší dopad než případné zavedení cel,“ uvádí.

V USA má vlastní výrobu i holding CSG, který vlastní výrobce munice Fiocchi se závody v Missouri a v Arkansasu a brzy zřejmě koupí i muničku Kinetic Group se sídlem v Minnesotě. „Pro CSG jsou USA skvělou zemí pro investice a podnikání a výsledek amerických voleb na tom nic nemění,“ říká mluvčí CSG Andrej Čírtek.

Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.

Doporučované