Článek
Reklamní branže se distancuje od Marka Prchala, komunikačního experta a „maskota“ politického marketingu Andreje Babiše. Ze svých řad ho kvůli způsobu vedení prezidentské kampaně šéfa ANO vyloučil Art Directors Club (ADC).
Organizace, která se má zasazovat o zlepšování úrovně reklamy v Česku, poprvé ve své třicetileté historii vyřadila svého člena kvůli činnosti, která je „v rozporu s posláním spolku a jeho zájmy“.
„Používat, a ještě k tomu zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lži, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru,“ uvedl k Prchalově vyloučení předseda ADC David Suda. Podle klubu Babišova prezidentská kampaň překračuje profesní a etické hranice.
Poplašné zprávy v kampani
Spolek měl podle svého vyjádření nejdříve vyzvat Prchala, aby sám na své členství rezignoval. Když to neučinil, jeho vyloučení ADC schválilo na mimořádné schůzi.
Reklamní experti také chtějí v reakci na letošní vyhrocenou prezidentskou kampaň vytvořit kodex politické komunikace. „Politické kampaně na rozdíl od komerční marketingové komunikace dosud nespadají pod žádný kontrolní orgán, i navzdory obrovským dopadům na společnost,“ stojí ve vyjádření klubu.
Čtěte více o Babišových přehmatech v kampani
Andrej Babiš, který ve finále volby usiluje o post prezidenta proti bývalému náčelníkovi generálního štábu Petru Pavlovi, čelí kritice zejména za své billboardy s heslem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják“. V neoficiálních materiálech, které kolují v těchto dnech mezi lidmi a korespondují s babišovskou „protiválečnou“ kampaní, se pak objevují například i nepravdivé informace o chystané mobilizaci Čechů za účelem vyslání na skutečná bojiště.
Vyjádření Marka Prchala k vyloučení zjišťujeme.
„Vůbec mě nepřekvapuje, že lež, kterou si pan Babiš dal na billboardy, následně někdo anonymně rozesílá lidem přes SMS a řetězové maily jako poplašnou zprávu. Toto je svět Andreje Babiše, za nímž se seřadily všechny proruské a konspirační síly. Je to svět, který pro Česko nechci – a proti němu v těchto volbách nabízím slušnost, pravdu, důstojnost a respekt k pravidlům,“ reagoval na Babišovu kampaň Pavel na sociálních sítích.
Schovaní experti
Andrej Babiš začal svou prezidentskou jízdu zvolna, například heslem „Pomáhá lidem, proto Babiš“. V prvním kole volby skončil těsně druhý. On i Pavel si z prvního volebního víkendu odnesli kolem 35 procent podpory ze strany voličů, tedy asi dva miliony hlasů každý.
Andrej Babiš ve své komunikaci a politickém marketingu dlouhodobě spoléhá na svůj osvědčený tým. Prchal v něm má na starosti hlavně komunikaci na sociálních sítích. Ostatně sám Babiš ho po vítězných volbách v roce 2017 nazval „géniem“ v této disciplíně. Fotka z tehdejší tiskové konference, na níž Babiš Prchala líbá na čelo, je jednou z nejvýmluvnějších ilustrací babišovské éry.
Prchal je ale hlavně nejvíc propagovanou postavou Babišova týmu. Za ním se ale vždy tak trochu skrývali mnohem vlivnější stratégové ANO, zejména Čechoameričan Alexander Braun a špičkový reklamní kreativec a manažer Petr Topinka. Braun s Topinkou se ale v posledních letech vytrácejí z oficiálních účtů hnutí ANO, jejichž prostřednictvím lze jejich práci pro ANO doložit. Babiš informace o svých spolupracovnících pak vůbec neposkytuje.
Čtěte více o Babišových expertech na marketing
Babišovi experti ale ani zjevně příliš nestojí o to být podepsaní pod kontroverzní kampaní. Dosud v transparentních účtech, zřizovaných ze zákona kvůli zlepšení transparentnosti financování kampaní, vždy figuroval Prchal jako samostatný a pravidelný příjemce výplat za práci na Babišových předvolebních agitacích. Na veřejném účtu prezidentské kampaně Babiše zatím není žádný záznam o penězích, které by Babiš Prchalovi poslal. To se samozřejmě může změnit – v podobě zpětné platby. Po prvním kole volby byl Prchal k vidění v Babišově volebním štábu.
Veškeré finance na tvorbu kampaní Babiš zatím poslal jen společnosti Production Team. Ta přitom v minulých volebních kampaních ANO měla na starosti spíše praktické činnosti související s politickým marketingem, jako je například výroba propagačních materiálů. „Zatímco většina podobných agentur se soustřeďuje primárně na prodej kreativních nápadů a exekucí a realizaci řeší formou subdodávek, v popředí našeho zájmu je zejména finální produkt – realizace,“ píše se na webu firmy. Společnicí ve firmě Production Team je životní partnerka Petra Topinky. Například 2. ledna společnosti Production Team zaplatil necelý milion za „kreativní koncept“.