Hlavní obsah

Hospodaření kandidátů: Pavel se blíží limitu, Babiš platí Mafře a Juchelkovi

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Kandidát na prezidenta Petr Pavel.

Seznam Zprávy několik hodin před otevřením volebních místností prošly volební účty všech osmi prezidentských kandidátů. Opatrný už musí být tým Petra Pavla.

Článek

Podle zákona o volbě prezidenta republiky mohou jednotliví kandidáti před prvním kolem utratit v kampani maximálně 40 milionů korun.

Štáb Petra Pavla k 13. lednu utratil 36,8 milionu korun, přičemž od svých příznivců zatím vybral něco málo přes 40 milionů. Peníze bude potřebovat i do případného druhého kola, pro které je limit stanoven na 10 milionů korun.

Z Pavlova účtu ještě v první den voleb odcházely platby v řádu desetitisíců za marketing, grafiku, točení videí a další. Objevilo se ale i několik drobných příspěvků.

Nejvíc peněz Pavel utratil za mediální agenturu, která se mu stará o kampaň. Agentura BNRS od něj zatím získala přes 12 milionů korun. Za tyto peníze zajišťovala kompletní portfolio služeb včetně billboardů, digitálních médií či roznosu letáků.

Necelého čtvrt milionu zaplatil Pavlův tým agentuře zastupující Davida Kollera, který hrál na posledním předvolebním setkání Pavla s jeho příznivci. Do kampaně vyúčtoval i letenky od Air France za necelých 57 tisíc.

Generál ve výslužbě odletěl na podzim na Korsiku, kde natáčel krátký vzpomínkový film s velitelem francouzské skupiny vojáků, které v 90. letech zachránil z obklíčené základny v rozpadající se Jugoslávii.

Poslední hodiny prezidentských kandidátů

Prohlédněte si poslední dny a hodiny v kampani očima fotografů Seznam Zpráv.

Zhruba 28 milionů prozatím utratil tým bývalé rektorky Mendelovy univerzity Danuše Nerudové. Největší částky posílá kreativní agentuře OAK (One of a Kind) Terezy Svěrákové, která jí vede kampaň. Stejně jako u Pavla jde celkově o miliony korun.

Z transparentního účtu Nerudové už odešla například i platba za pronájem prostor pro volební štáb v objektu Mánes. Jeho vlastníkovi, Nadaci českého výtvarného umění, zaplatila 166 tisíc korun.

Statisíce kandidátka v posledních týdnech utratila za reklamy na sociálních sítích. Do kampaně zaúčtovala i administrativní náklady na sbírku, která probíhala na serveru Donio. Přišly na 121 tisíc korun.

Na Doniu si lidé mohli koupit ponožky, chlebíček ve volebním štábu nebo třeba pálenku Danušovici. V kampani Danuše na Hrad vybrala přes milion korun, přispělo 1253 lidí.

Další výdaje můžou přibýt

Částky, které v článku uvádíme, ještě nejsou konečné, protože týmy jednotlivých kandidátů mají ještě čas na doúčtování nákladů.

121 tisíc pro Juchelku

Prozatím při zdi se podle volebního účtu drží kampaň šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, který zatím utratil necelých 20 milionů korun. Volební tým ANO ale pravidelně kampaň doúčtovává až na poslední chvíli, číslo proto určitě není konečné.

Zatím nejvyšší částka odešla vydavatelství Mafra, které patří do Babišova holdingu Agrofert. Přes 5,5 milionu korun inkasovalo za tisk dopisů, které expremiér v týdnu před volbami rozeslal do poštovních schránek po celém Česku. Mafra mu vytiskla i volební noviny za necelých 4,5 milionu korun. Další desetitisíce až statisíce pak jeho vydavatelství získalo na inzerci.

Milionové částky za vedení kampaně Babiš posílá společnosti Production team, která se podílela už na dřívějších kampaních hnutí ANO.

Babiš zaplatil i 100 tisíc korun společnosti Česká muzika, která provozuje televizi pro seniory Šlágr TV. Babiš se na Šlágru objevuje pravidelně. V minulosti tam představoval třeba svoji knihu O čem sním, když náhodou spím.

Peníze z transparentního účtu vyinkasovala i produkční společnost Occam PR poslance hnutí ANO a moderátora Aleše Juchelky. Babiš jí zaplatil 121 tisíc korun za produkci předvolební talkshow, kterou Juchelka moderoval.

Zákulisí Babišových kampaní

Firmám, které pro Andreje Babiše a jeho hnutí ANO dělají volební kampaně, a tomu, kdo za nimi stojí, jsme se věnovali v textu redaktorky Terezy Šídlové.

Baštovi většinu platila SPD

Čtvrtou nejvyšší částku za kampaň utratil tým Jaroslava Bašty z SPD. A je to jeho domovská SPD, která mu většinu kampaně uhradila. Od soukromých dárců vybral jen drobné příspěvky, statisícové částky si pak na kampaň přispěl sám. K 13. lednu utratil přes 13 milionů korun.

Největší částka padla za pronájem reklamních panelů, a to zhruba půl druhého milionu korun. Statisícové částky pak útrácel za tisk plakátů a billboardů, tisk a dotisk knihy, kterou rozdává v kampani. Za výrobu videoklipu včetně postprodukce utratil 350 tisíc korun.

Ostatní kandidáti už počítají útraty v řádu jednotek milionů korun. Podnikateli Karlu Divišovi se těsně před volbami podařilo jít s účtem na rovnou nulu. K 12. lednu měl na účtu zůstatek nula korun, inkasoval 6,78 milionu (nutno dodat, že většinu peněz si poslal sám) a vyúčtoval 6,78 milionu.

Nejvíc utratil za sběr podpisů a s ním související marketingové služby. Vyšly na 5,9 milionu korun. Zbytek peněz utratil především za reklamu na internetu.

Středulova kampaň vyvolala otázky

Otazníky se objevily kolem kampaně odborářského bosse Josefa Středuly, který z boje o Hrad minulý týden odstoupil. Vyúčtoval třeba půl milionu korun za fotografa. Více v článku politické reportérky Martiny Machové.

Pavel Fischer dal za kampaň necelé 4 miliony korun. Kromě marketingu a tisku propagačních materiálů i on utrácel za reklamu na sociálních sítích.

Stejné to má i jeho senátní kolega Marek Hilšer, který většinu svých peněz utratil za internetovou reklamu. Kampaň ho zatím stála zhruba 1,5 milionu korun. Zaplatil ji zejména z příjmů svého sdružení Marek Hilšer do Senátu, které získává státní příspěvky.

Poslední z kandidátů, bývalý rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima, utratil zatím za kampaň necelé 2,7 milionu korun. Většinu peněz mu poslali spříznění podnikatelé. Za co konkrétně utrácel a jakým firmám platil, není možné z transparentního účtu zjistit, neboť u většiny plateb je uvedeno pouze „ZFP_záloha“.

Doporučované