Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Bývalý elitní voják a vojenský diplomat už má v podstatě hotovou „firmu“ na prezidentskou kampaň. Ve svém týmu má osm lidí, včetně stratéga slovenské prezidentky Zuzany Čaputové Michala Repy. Seznam Zprávy zjišťovaly, kdo platí Pavlovy aktivity, které očividně vedou ke kandidatuře na Hrad.
Za generálem v záloze stojí řada českých elitních byznysmenů, v zásadě porevolučních selfmademanů. Už dřív za své sponzory Pavel označil třeba finančníka Libora Winklera či internetového podnikatele Martina Hájka, který se dlouhodobě řadí k 25 nejbohatším Čechům.
Nově ze stínu vystupují další podnikatelé. A jde o „známé firmy“ nejen v byznysu, ale i v oblasti podpory občanských aktivit – například o spoluzakladatele sázkové kanceláře Tipsport Jaroslava Berana, investora a zakladatele Mall.cz Ondřeje Fryce či Jana Bartu a Dušana Šenkypla z investiční skupiny Pale Fire Capital.
Barta se Šenkyplem, ale třeba i s Hájkem, už si spolupráci v politických vodách vyzkoušeli v podzimních volbách, kdy společně podpořili kampaně koalic Spolu a PirStan desítkami milionů korun. Jejich podmínkou bylo spojení opozičních stran – aby mohly lépe čelit Andreji Babišovi (ANO).
Poradce od Čaputové
Petr Pavel svou kandidaturu na českého prezidenta dlouhodobě avizuje. „Jsem rozhodnutý kandidovat a na kandidaturu se připravuji. To pro mě mimo jiné znamená představit se lidem,“ říká Seznam Zprávám Pavel nyní, tedy zhruba rok před volbou v roce 2023.
Veřejné aktivity mu od začátku roku 2020 zastřešuje spolek „Pro bezpečnou budoucnost“. A je zjevné, že už dávno to celé něco stojí.
Pavel má profesionálně dělané sociální sítě, na nichž publikuje i kvalitně zpracovaná videa, setkává se s lidmi na veřejných debatách a v neposlední řadě zaměstnává špičkového poradce pro strategii kampaně, Slováka Michala Repu. Ten byl mozkem kampaně prezidentky Zuzany Čaputové, k níž často čeští „nezemanovští“ voliči vzhlížejí.
„V současnosti má spolek náklady zhruba jeden a půl milionu korun měsíčně,“ uvedl Pavel.
Ve veřejných zdrojích není dohledatelné, jak je Pavlova iniciativa s politickými ambicemi financovaná. Na generálových webových stránkách Spolu silnější sice je odkaz na transparentní účet, na něm se ale nakládá spíše s „drobnými“ z pohledu financování kampaně. Například dvě dvacetitisícové částky putovaly koncem roku na dobročinné účely.
Prezidentské volby 2023
Prezidentské volby probíhaly 13. a 14. ledna 2023 (1. kolo). Druhé kolo proběhlo v pátek 27. ledna od 14 do 22 hodin a v sobotu 28. ledna od 8 do 14 hodin.
„Hlavní účet spolku není transparentní, protože to nevyžadují žádné zákonné normy a ne všichni dárci a dodavatelé si přejí výše svých darů, respektive odměn zveřejňovat,“ uvedl Pavel.
Výše popsaný účet, který je dohledatelný jako transparentní a nese název „Pro bezpečnou budoucnost“, se podle něj týkal jen veřejné sbírky na pomoc lidem v první linii v časech pandemie. V prosinci už jej spolek uzavřel.
Předplatné u prezidenta
Sledovat financování prezidentských kandidátů v přímé volbě je zcela zásadní. O politický a supermocný post se v ní tradičně ucházejí i občanští kandidáti, respektive kandidáti, kteří za sebou nemají politickou stranu, která by jim dodávala programovou čitelnost i finanční zázemí. Kampaň si tak platí buď sami, jde-li o majetné osobnosti, nebo se musejí spoléhat na sponzory své cesty vzhůru. Tam pak má mít veřejnost možnost sledovat, zda si za sponzorské peníze firmy „nepředplácejí“ přízeň budoucí hlavy státu.
Kandidáti musí dle zákona zprůhlednit své financování ale až s vypsáním prezidentské volby. To se dá očekávat koncem léta – dle zkušeností z předchozích dvou „edicí“. Tedy v době, kdy už zejména občanští kandidáti budou mít za sebou zahřívací fázi kampaně.
Finance na prezidentskou kampaň, její první kolo, jsou v Česku zastropované na částce 40 milionů korun utracených ode dne vyhlášení volby. „Výdaje provedené i uplatněné před tímto oficiálním startem kampaně se do této zákonem dané částky nezapočítávají,“ vysvětlil pravidla Jan Outlý, člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Zdůrazňuje ale také, že zároveň není možné, aby si kandidáti dopředu nakoupili zboží a služby s tím, že je sice v kampani použijí, ale díky brzkému nákupu je nevykáží.
Prezidenta vidím spíš jako nadstranickou osobnost, v panu generálovi by se konečně mohlo naplnit to, že bude prezidentem všech, jak sliboval pan Zeman, a ne jen těch tří na Hradě.
Pavel ubezpečuje, že o financích své kampaně bude plně a řádně informovat, a to dřív, než mu zákon předepisuje – až oznámí svou kandidaturu. „V okamžiku, kdy oficiálně oznámím svou kandidaturu, bude financování mé kampaně plně transparentní, což budou muset dárci i dodavatelé respektovat,“ slibuje Pavel.
Straníka nechci
Už loni ale Pavel veřejnosti poodhalil finanční pohon svých veřejných aktivit. „V loňském roce spolek hospodařil s 18 miliony korun, které pocházely od více než 10 dárců, z nichž čtyři byli již opakovaně zveřejněni,“ říká Pavel.
Na mysli má čtyři známé české byznysmeny: finančníka Libora Winklera, zakladatele značky Eurowag Martina Vohánku, zakladatele softwarové firmy Y Soft Corporation Václava Muchnu a zakladatele Livesport Martina Hájka.
Zároveň ale generál představuje nová jména sponzorů. Vedle spolupracovníků již známých jmen, Jiřího Mareše z Livesportu a Muchnova partnera Martina de Martini, se za Pavla staví například spoluzakladatel a spolumajitel sázkové kanceláře Tipsport Jaroslav Beran. Jak řekl Seznam Zprávám, Petra Pavla podporuje už nyní a plánuje jej finančně podporovat až do konce kampaně.
„Je to sympaťák, má mimořádné zkušenosti, berou ho ve světě, je pro mě zárukou, že Česko bude zase patřit mezi demokratické západní země. Podporuji naši orientaci na EU a NATO,“ řekl Beran Seznam Zprávám.
Muž s miliardovým majetkem, který byl v roce 2020 podle časopisu Forbes 85. nejbohatším Čechem, je podle svých slov pravicovým voličem, v prezidentské volbě ale nechce straníka. „Prezidenta vidím spíš jako nadstranickou osobnost, v panu generálovi by se konečně mohlo naplnit to, že bude prezidentem všech, jak sliboval pan Zeman, a ne jen těch tří na Hradě,“ dodává. Částku, kterou Pavlovi přispívá či je ochotný zaplatit za jeho kampaň celkem, ale neřekne – prý po dohodě s ním.
Spolu proti Babišovi
Mezi sponzory je i Ondřej Fryc, který je známý jako zakladatel internetového obchodního domu Mall.cz. Miliardový obchodní gigant ale již před lety prodal a dnes působí jako investor, je zakladatelem investičního fondu Reflex Capital, který investuje do start-upů.
Jan Barta a Dušan Šenkypl jsou také investoři. Společně vybudovali a za miliardy korun prodali srovnávací server ePojištění.cz. Do politiky už zasáhli před loňskými volbami – tehdy ještě opozičním stranám slíbili 30 milionů korun, když se spojí, aby posílily své šance porazit ANO Andreje Babiše a komunisty. Na této aktivitě se podíleli s již zmíněnými podnikateli Martinem Hájkem, Liborem Winklerem a Martinem Vohánkou. Ostatně Babišova kandidatura se čeká i v této prezidentské volbě.
Z vícero perspektiv jde o spřízněnou skupinu podnikatelů – někteří z nich se potkávají v nadačním fondu na podporu české vědy Neuron či Nadačním fondu nezávislé žurnalistiky. Hájek s Frycem také jako investoři stáli u zrodu zpravodajského Deníku N.
Jednašedesátiletý Petr Pavel je celoživotní voják z povolání. Začínal v armádě komunistického Československa, proslavil se statečnou záchranou obklíčené jednotky během jugoslávského konfliktu a nakonec dosáhl na nejvyšší domácí vojenskou kariérní metu – v letech 2012 až 2015 byl náčelníkem generálního štábu české armády. Další tři roky působil v NATO jako předseda Vojenského výboru Severoatlantické aliance, což je nejvyšší vojenský post paktu.
V textu jsme omylem zmínili společnost Livescore, jde ovšem o firmu Livesport. Za chybu se omlouváme.