Hlavní obsah

Děti ve školách vystrašila Babišova kampaň

Foto: Michaela Rambousková, Seznam Zprávy

Billboard Andreje Babiše. On tvrdí, že nabádá k míru, někteří to ale vnímají jako strašení válkou.

Někteří učitelé musejí žáky uklidňovat, že mobilizace Česku nehrozí, pokud se stane prezidentem Petr Pavel. Politický marketing totiž pronikl i do školních lavic.

Článek

Ostrá volební hesla se snaží oslovit voliče, dopadají ale také na pouhé diváky prezidentského klání – děti a mladistvé. Někteří se skutečně obávají, že Česko může jít do války.

Devítiletý syn Jana Stejskala minulý týden přišel ze školy s tím, že debatu ve třetí třídě ovládla dvě volební hesla Andreje Babiše (ANO), kterými útočí na svého soka Petra Pavla.

„Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják.“

„Generál nevěří v mír.“

„Spolužáci mu říkali, že když bude prezidentem Petr Pavel, bude v Čechách válka,“ reprodukuje Stejskal slova svého syna.

Se synem se o volbách bavil zrovna večer před vášnivou školní diskuzí, a tak se chlapec nenechal na rozdíl od jiných spolužáků vystrašit nepravdivou hrozbou válečným konfliktem. Spíše mu vadilo, že kamarádi ve škole nevěřili jeho protiargumentům. To další rodič, se kterými Seznam Zprávy mluvily, už připustil, že jeho syna debata ve třídě vyplašila.

„Syn se vrátil domů a hned se mě ptal, jestli opravdu po zvolení generála Pavla přijde mobilizace a půjdeme do války, a to je v první třídě,“ popisuje Daniel.

Podle něj je šílené, jak různé dezinformace ovlivňují i ty nejmenší děti.

„Doma volby nijak zvlášť neřešíme, probírali jsme akorát, jak fungují. Teď jsme si ale museli promluvit, že nic takového není pravda a že se nemusí rozhodně bát války,“ dodává Daniel.

Diskutovat, nepřesvědčovat

Učitelé občanské výchovy se zvlášť u starších dětí tématu nevyhnou. Žáci o volby sami projevují zájem a chtějí o nich diskutovat. Podle Petry Slámové z Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd je ale důležité, aby si pedagogové udrželi nadhled.

„Děti ovlivňuje názor v rodině, ale ve škole mají možnost se na volby podívat jinýma očima. Na učiteli pak je žáky vést, ne je ale přemlouvat. Já tak ani ve třídě neprozrazuji, koho volím,“ říká Slámová, která učí občanskou výchovu na ZŠ Partyzánská v České Lípě.

Podle ní je tak dobré téma voleb otevírat, ale chápe, že někteří učitelé se do toho nepouštějí. Nepřekročit hranici nestrannosti a nezaujatosti totiž nemusí být vždy snadné.

„Já sama jsem téma zkombinovala s využitím digitálních kompetencí. Vytvořila jsme něco na způsob volební kalkulačky, ve které děti pomocí hlasovacího zařízení odpovídaly, co vědí například o pravomocích prezidenta. Doplňovaly ale také přívlastky, jaký by prezident měl být,“ dodává Slámová.

Se třídou pak diskutovala, co si představují pod použitými pojmy, jako je „čestný“ nebo „nezkorumpovaný“. Žáci pak také vytvářeli zadání pro umělou inteligenci, která měla na základě pěti vybraných přídavných jmen takového prezidenta popsat.

Oběti politického marketingu

V případě syna Jana Stejskala zafungovala promluva doma, Daniel se synem v první třídě oslovil i rovnou jeho třídní učitelku, která mu slíbila, že téma s dětmi probere, aby uklidnila jejich obavy.

Ne všude to ale jde takhle jednoduše. Učitelka občanské výchovy z učiliště v Moravskoslezském kraji přiznává, že už se těší, až volby skončí.

„Posledních 14 dní nedělám nic jiného, než že vyvracím dezinformace, kterým žáci bezmezně věří,“ přiznává učitelka.

Naposledy třídu ovládlo video, kde prezidentský kandidát Pavel údajně podporuje válku. Jak už ale Seznam Zprávy i další média popsaly, šlo o upravenou verzi, která zcela otočila původní vyznění Pavlových slov. Žáci ze zmíněného učiliště ale nic takového nezaznamenali, protože čerpají informace výhradně ze sociálních sítí.

„Do krve se se mnou budou hádat, že generál chce vojnu, přitom ani nevědí, co slovo vojna znamená. Když jim řeknu, ať mi zmíněné video najdou, tak zuřivě hledají a nic nenajdou. Války se samozřejmě bojí, ale nechápou souvislosti. Pouze reprodukují,“ dodává učitelka, která chtěla zůstat v anonymitě kvůli tomu, že se vyhrocená politická kampaň přelila i do školy. Seznam Zprávy ale její jméno znají.

Učitelka tak zcela potvrzuje varování vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové. Pokud žáci nedostanou bezpečné informace od rodičů nebo ve škole, budou je podle zmocněnkyně hledat na internetu nebo právě sociálních sítích, kde je velké množství nerelevantních zdrojů.

„Data nám ukazují, že za poslední roky výrazně vzrostlo procento dětí ohrožených rozvojem vážných duševních problémů. Je proto nyní potřeba nabízet podporu, nikoliv kohokoliv zastrašovat lživými informacemi, válkou, mobilizací,“ varovala na svém facebooku zmocněnkyně.

Právě tato témata se ale v posledních dnech snaží Babišova kampaň rozvířit. A dopad má také na děti. A zvlášť ty citlivější mají pak prostě strach.

„Nedělejme z dětí a ostatních zranitelných skupin společnosti rukojmí politického marketingu,“ dodává proto Šimáčková Laurenčíková.

Doporučované