Článek
Ve škatulce konzervativních lidovců nefiguruje. Jediný současný hejtman za KDU-ČSL vyráží do voleb s křiklavě zeleným vizuálem, úplně odlišným od „jeho“ koalice. Kampaň Spolu na jižní Moravě připomíná hypermarketovou slevovou akci a o peníze na ni mimochodem Jan Grolich žádá i vlastní voliče prostřednictvím videí na sociálních sítích.
Jihomoravský hejtman znovu vsadí na výstřednost, přesto si uvědomuje, že jen show mu výsledek ve volbách nezajistí. „Za hejtmana, který post obhajuje, buď mluví jeho práce za čtyři roky, nebo ne,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Krajské volby 2024
Volby do krajských zastupitelstev probíhají každé čtyři roky, a to ve všech krajích ČR vyjma hlavního města Prahy. Kandidovat mohou pouze politické strany, hnutí a jejich koalice. Příští krajské volby proběhnou společně se senátními volbami 20. a 21. září 2024.
Mnozí lidovci jej vidí jako naději pro uvadající KDU-ČSL, která v průzkumech válčí s hranicí volitelnosti. Grolich proto taky čelí dotazům, jestli chce na podzimním stranickém sjezdu vystřídat dosavadního šéfa Mariana Jurečku.
Nadcházející krajské volby pro vás mají ještě jednu důležitou linku ve vaší straně. Pokud uspějete, může se vám otevřít cesta do čela lidovců. Berete to tak?
Nekandiduju na hejtmana a dobrý výsledek proto, abych mohl kandidovat na předsedu KDU-ČSL. Chci být hejtmanem a to je pro mě naprostá priorita.
Lidovci ale lavírují na pětiprocentní hranici zvolitelnosti do Sněmovny. Hovoří se o změnách ve vedení i o vás. Jste ochotný zvednout tuhle výzvu?
Budu to řešit až po volbách. Jako Spolu můžeme udělat dobrý výsledek, ale nemusíme sestavit koalici. To se v politice děje. A když neobhájím post hejtmana, tak se o mně přestane mluvit. Ale je mně jasné, že pokud se podaří udělat významně viditelný výsledek, což nám v uvozovkách hrozí, tak se na mě rozsvítí reflektor a člověk se s tím bude muset vypořádat. To si v sobě vyřeším až po krajských volbách.
KDU-ČSL i vaší zásluhou obhajuje jediný hejtmanský post. Před čtyřmi lety jste přitom kandidovali samostatně a získali přes 15 procent. Co vás vedlo k tomu, abyste do krajských voleb šli s ODS a TOP 09?
Před čtyřmi lety Spolu vůbec neexistovalo, možná jen ve fázi úvah, ale vůbec to nebylo na stole. Vzhledem k tomu, že máme na kraji opravdu přátelské vztahy a prošli jsme hodně krizovým obdobím, které je zpevnilo, tak za nás nemá smysl tříštit síly. Bez problémů jsme se dohodli na koaliční spolupráci.
Krajské volby na jižní Moravě
Před čtyřmi lety ovládlo volby hnutí ANO, přesto skončilo v opozici. Krajskou radu v čele s hejtmanem Janem Grolichem sestavily strany KDU-ČSL, Piráti, ODS se Svobodnými a Starostové pro jižní Moravu. Čtyřleté období se obešlo bez výraznějších skandálů, provázely je spíš neočekávané krize v podobě covidu, tornáda na Břeclavsku a Hodonínsku a pozdější uprchlická vlna kvůli válce na Ukrajině.
Koalici se podařilo doklepnout už dříve schválený rozjezd krajských vlaků. Od loňska tam jezdí 37 souprav za 6,7 miliardy korun. Většinu z peněz pokryly dotace z Evropské unie.
Přitom v Brně mezi ODS a lidovci situace rozhodně není tak přátelská. Panuje tedy na krajské úrovni trochu jiná situace?
Na kraji jsou vztahy naprosto přátelské, s ODS velice blízké. Zastupitelé topky po jejich interních peripetiích přešli do našeho klubu už v průběhu volebního období. Neřešili jsme žádné problematické body ohledně spolupráce.
Nicméně vláda i koalice Spolu se potýkají s nízkou popularitou. Berete nadcházející volby i jako test, jestli tohle spojení stále funguje i směrem ke sněmovním volbám?
Nevnímám to jako test, ale zároveň věřím, že můžeme udělat opravdu dobrý výsledek a tím výsledkem koalice Spolu na jižní Moravě pomoct i celostátní značce v kampani pro příští rok.
TOP 09 před čtyřmi lety v Jihomoravském kraji nekandidovala pod svou značkou. Když spočítám zisky lidovců a ODS, bylo to celkem přes 28 procent hlasů. Je to i nějaká hranice úspěchu v současných volbách?
Teprve až se sečtou hlasy, ukáže se, co je vlastně úspěch a co ne. V mezičase se ve společnosti uděje nějaký trend, máme tady nějaké výsledky eurovoleb a podobně. Spolu v parlamentních volbách mělo těsně nad 30 procent a myslím, že bychom reálně mohli mít ještě lepší výsledek. Kandidujeme s tím, že chceme volby vyhrát.
Před čtyřmi lety jste razil heslo „Grolich je jinej“ a vstupoval do kampaně jako poměrně neznámý politik. V čem to teď bude jinak?
Bude to hodně jiné a stejné zároveň. Tehdy jsme potřebovali zpropagovat naprosto neznámého člověka a teď máme data na to, že já jako osoba mám vyšší volební potenciál než ty tři strany dohromady. My prostě kampaň musíme stavět na hejtmanovi. Kdyby to data neukázala, je to jasné znamení, že jsem to čtyři roky dělal špatně. Naštěstí data ukazují něco jiného.
Se vší úctou ke kolegům, oni sami si to taky uvědomují, když lidé někoho znají, tak je to hejtman. Už je dost těžké, aby si vzpomněli na radního nebo náměstka. Stěžejní je hejtman. Nevolí se až tak strany, ale ti lidé.
Takže proto vyrážíte do kampaně s křiklavou zelenou a z billboardů bude nejvíc svítit koláž vaší hlavy?
Shrnuje to, co jsem řekl. Chceme ukázat, že teď se nevolí strany, ale lidé. I proto jsme se barevně odlišili od všech těch třech stran i koalice Spolu, která většinou dává jejich barevné prvky dohromady. Proto jsme se rozhodli jít extrémně výraznou cestou.
Vizuál vypadá jako obchoďáková slevová akce. Slyší na to Češi i v souvislosti s politiky?
Neslibujeme žádné slevy, ale slibujeme akci. Použili jsme poutavý vizuál, aby to lidi přitáhlo, protože chceme upozornit, že krajské volby jsou a aby k volbám přišli.
Dlouhodobě točíte videa na sociální sítě. V jednom z nich jste si nedávno lidem řekl o peníze na kampaň, což v Česku není obvyklé. Proč jste to udělali?
V zahraničí je to celkem běžný způsob a my jsme si řekli, že to prostě zkusíme, protože to už je vlastně součást kampaně. Pokud nás lidé podporují takto dva až tři měsíce dopředu a jsou ochotní dát vlastní peníze, je to obrovská energie do žil a samozřejmě to finančně pomáhá.
Krajské volby na Seznam Zprávách
Krajské volby 2024. Přinášíme nový seriál Seznam Zpráv. Reportáže a analýzy z jednotlivých krajů. Jaká témata rozhodují v regionech? Kdo jsou hlavní hráči? Jak vypadá místní kampaň? Sledujeme v regionech zblízka.
Kolik jste už dostali od dárců?
Jestli se nepletu, je vybraných necelého půl milionu. Ale jsou tam tři větší dary, které bychom asi dostali i bez toho. Od drobných přispěvatelů jsme dostali přes sto tisíc, které bychom neměli. Jsou to příspěvky po tisícovkách, pětitisícovkách.
Ale předpokládám, že si často vyslechnete, že si jako politici máte na kampaň vydělat jinak.
Samozřejmě někteří lidé takto nadávají a zároveň do toho jako kandidáti dáváme vlastní peníze. V koaliční smlouvě jsme si schválili a dali dohromady 5,5 milionu korun. Ale pokud chceme kampaň větší, je tohle naprosto transparentní způsob. Každý se může podívat, kdo a kolik poslal. Máme na to spoustu pozitivních ohlasů. Nedivím se, že to někteří lidé komentují, ale když nechtějí peníze poslat, ať to nedělají. Maximální sedmimilionové hranici se přiblížíme právě na základě toho, jak dopadne crowdfunding.
Už před čtyřmi lety byla vaše kampaň docela výrazná. Vaše fotka v nadsázce visela na každé pouliční lampě. Potřebujete tedy nyní víc, nebo co se změnilo?
Všechno je poměrně dražší i v oblasti marketingu. Billboard stojí řádově kolem deseti tisíc korun, polepení šaliny kolem pěti tisíc. Roznos novin do celého kraje 800 tisíc. V rámci rozpočtu jsme je nechtěli poslat do celého kraje. Když vybereme dost peněz, tak ano.
Do předešlých voleb jste šel se zmiňovaným sloganem „Grolich je jinej“ a jednoduchými hesly. Nicméně najednou jste musel řešit covid, tornádo a pak uprchlíky z Ukrajiny. Jak vás to jako politika změnilo?
Teď jsem zase jinej Grolich. Ty situace člověka ošlehají, musejí ho nějak zocelit. Tolik krizových situací v žádném jiném volebním období hejtmanů nebylo. A měli jsme to umocněné tornádem. Krizové situace jakéhokoli člověka zobrazí v tom pravém slova smyslu. Tam se za nic neschová, a buď obstojí, nebo ne. To žádnou kampaní nepřebiju. Krize za námi jsou. Jak jsme je zvládli, posoudí lidé.
Mátě nějaké okamžiky, které se vám vybaví?
Tornádo je symbol toho volebního období. A jestli mě lidé s něčím spojují, pak s touto událostí. By jsem na místě těsně po tornádu a první minuty jsou nezapomenutelné. A když se druhý den na slunci všechno ukázalo v plné síle, tak to byl silný moment. Ale taky nezapomenu, když budujete uprchlické centrum, řešíte manažerskou práci. Plánujete a najednou otevřete dveře a přichází zubožené maminky s malými dětmi, tak jsem také musel na chvíli odejít, protože to byl silný moment.
Chválíte se za miliardový nákup a start krajských vlaků, nové výjezdové stanice záchranek i za změny v krajském školství, včetně plánovaného otevření nového gymnázia. Vedení hejtmanství se naopak nepodařilo sloučit krajské nemocnice do jediné organizace, jak jste chtěli. Proč to nevyšlo?
Obecně vyřešení situace ve zdravotnictví je výzva pro celou Českou republiku. Nedá se říct, že zřízení zastřešující organizace všechno vyřeší. Byl to jeden z kroků, který jsme plánovali, ale zřídili jsme Krajskou zdravotní, která funguje jako servisní organizace a v mnoha ohledech dobře zafungovala. Převzala třeba projekt výstavby sanatoria Pasohlávky. Že ji máme, se osvědčilo.
Seriál Seznam Zpráv o krajských volbách
Projděte si články, rozhovory a analýzy Seznam Zpráv ke krajským volbám.
- Brabec je volba na jistotu. Hrabáč ANO uškodit nemusí, míní experti
- Rozčílený Babiš. Korupční aféru odnese mocný muž, jehož nechal vyrůst
- Chlípní politici i lidová tvořivost. Vybrali jsme bizáry z kampaní
- ANO vyloučilo obviněného Hrabáče, lídrem kampaně na Ústecku bude Brabec
- ANO odpoledne rozhodne o Hrabáčovi. Babiš už má ale jasno, vyhodí ho
- Policie řeší kampaň SPD. Je ještě mírná, přitvrdíme, říká Okamura
- Křiklavě zelená? Chceme nalákat, říká hejtman, který může vystřídat Jurečku
- Nejbohatší ANO, Piráti musí šetřit. Jaká je kondice stran před volbami?