Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před velkým plakátem s černochem, nožem a krví si na mobilu hledá cestu k další zastávce na Václavském náměstí skupinka mladých lidí ze Spojeného království. Mezi nimi je i Raquel. Je čerstvě po škole a poslední tři roky pracuje v nemocnici. Jako zdravotní sestra.
„Je to velmi rasistické, určitě to nereprezentuje černochy.“ Oči zvedne k plachtě, kde je napsáno, že lékem na české zdravotnictví nejsou „chirurgové z dovozu“. Je vidět, že se jí obrázek vygenerovaný umělou inteligencí opravdu dotýká. „Jsem černoška a vidět tady černocha s nožem… vůbec tomu nerozumím. Je to dost děsivé, protože jestli si tohle myslí… tak si to myslí i o mně.“
„V Austrálii bychom protestovali“
Vlnu pozdvižení ve spodní části Václavského náměstí vyvolalo několik obřích billboardů s kampaní do krajských voleb, které tam nechala umístit SPD Tomia Okamury. Dominuje jim plachta o velikosti 10×6 metrů.
Okolo plachty chodí turisté, sem tam se někdo zastaví, udělá si fotku. Nebo si na telefonu hledá, co to vlastně znamená a kdo to vytvořil. Stejně jako skupinka starších turistů z Austrálie. Johan právě čte z Wikipedie své ženě a kamarádům o SPD. „Je popisována jako zastánce krajně pravicového populismu,“ říká.
Johana se ptám, co si o předvolebním vzkazu myslí. „Nechápu, jaké řešení tahle plachta nabízí. Problém migrace je daleko větší a tady nabízí jen nějaká líbivá, jednoduchá řešení,“ odpovídá.
Ptám se, jak by na to reagovali v Austrálii. „Máme demokracii, takže můžete vystavit vše, pokud to není zločin z nenávisti. Ale určitě by byly protesty. A tady nic takového nevidím.“
Fotky z kampaně SPD na Václavském náměstí:
Studenti z Londýna to vidí podobně. „Je to dost rasistické,“ říká William. Jeho kamarád je na ekonomické fakultě. „Pokud by tohle bylo v Londýně, tak by byla vzpoura,“ tvrdí Tom. Další ze skupiny se přidává. „Byl pro mě šok tohle vidět na hlavním náměstí hlavního města. Nechci říct, že to reprezentuje Česko, ale něco o něm vypovídá.“
Mezitím přichází skupinka turistů. Je jich 20 z několika zemí v Evropě i po světě. Turistka z Austrálie si plachtu fotí, její přítel ucedí, že to je nechutné. Průvodkyně jim anglicky vypráví historii českých zemí a když končí výklad, tak se jí ptám, co na to říká. Je to Američanka, ale už čtyři roky žije v Česku. Má přítelkyni jiné než bílé pleti. „Bojím se o ni, v posledním měsíci ji kvůli barvě pleti dvakrát nadávali. Necítím se tu bezpečně.“
Od Národního muzea poté pomalu přichází další dva turisté. Bílá trika, černé kalhoty. Jeden z nich má Calvin Klein ledvinku přes hruď. „Říkám si, proč jsem sem vlastně přijel. Mám z toho pocit, že mě tu jako černocha nechtějí, tohle by nemělo být normální v roce 2024,“ vypráví Basman. V Londýně pracuje jako IT specialista. „Nechci sem znovu přijet. Pokud to vyfotím a pošlu kamarádům, tak do Česka nikdo z nich nebude chtít přijet. Je to extrémně rasistické.“
SPD se radikalizuje, shodují se experti
Podle expertů na politický marketing se SPD radikalizuje kvůli klesajícím preferencím a nárůstu konkurenčních hnutí.
Billboardy jsou vystavené u stanice metra Můstek. Tomio Okamura u nich ve čtvrtek také natočil předvolební videoklip. Hnutí o kampani v centru Prahy hovoří jako o výstavě. Billboard s černým mužem pak v tiskové zprávě popisuje jako „alegorii s chirurgem migrantem“.
Odborníci na marketing připomínají, že Tomio Okamura „přitvrzení“ v kampani sliboval hned po neúspěšných volbách do Evropského parlamentu, kdy hnutí jen těsně překročilo pětiprocentní hranici a výrazně je předstihla Přísaha s Motoristy i koalice Stačilo!
„V SPD se trochu radikalizují, aby se vymezili proti dalším subjektům, jako jsou třeba Motoristé,“ myslí si Denisa Hejlová z Katedry marketingové komunikace na FSV UK.
Ostatně kvůli obavám z konkurence se Okamura do krajských voleb spojuje s PRO Jindřicha Rajchla, kterého ještě před několika měsíci ostře kritizoval.
Metro je na Můstku už skoro 50 let, ale takhle hluboko se tam ještě nekleslo. pic.twitter.com/RwMcivdRJW
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) September 5, 2024
Šokovat a strašit
„Cíl takové kampaně je šokovat. Souvisí to se stavem, v němž se strana momentálně nachází. Okamura říkal, že musí nasadit turbo – všechno musí být větší, víc posunuté do extrému, víc šokovat,“ domnívá se Karel Komínek z Institutu politického marketingu.
Hnutí jako SPD podle něj spoléhají na dvě věci – na charismatického lídra a strach. „Oni potřebují v lidech vyvolat velmi silnou emoci, to je základ protestních hnutí. A není silnější emoce než strach,“ dodává Komínek.
Vizuály strašící lidmi černé pleti už SPD dříve použila na sociálních sítích a dočkala se za ně kritiky i trestních oznámení. Podle odborníků na marketing se obřími billboardy v centru Prahy snaží strhnout ještě více pozornosti.
„Je to typická marketingová taktika ke generování publicity, protože Václavské náměstí je symbolické místo. Uvidí ho hodně lidí na místě, ale zejména se o něm bude psát a mluvit v médiích, objeví se na sociálních sítích. Tím pádem se jeho dopad znásobí,“ vysvětluje Hejlová.
Krajské volby 2024
Volby do krajských zastupitelstev probíhají každé čtyři roky, a to ve všech krajích ČR vyjma hlavního města Prahy. Kandidovat mohou pouze politické strany, hnutí a jejich koalice. Příští krajské volby proběhnou společně se senátními volbami 20. a 21. září 2024.