Hlavní obsah

Turisty znechutila Okamurova kampaň v Praze: „Už sem nepřijedeme“

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Jeden z vystavených „obrazů“ na Václavském náměstí.

SPD se radikalizuje kvůli klesajícím preferencím. Nyní se snaží šokovat obřími billboardy uprostřed Prahy. Turisté jsou Okamurovou kampaní šokováni. Politologové hovoří o tom, že se SPD bojí konkurence a přitvrzuje.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před velkým plakátem s černochem, nožem a krví si na mobilu hledá cestu k další zastávce na Václavském náměstí skupinka mladých lidí ze Spojeného království. Mezi nimi je i Raquel. Je čerstvě po škole a poslední tři roky pracuje v nemocnici. Jako zdravotní sestra.

„Je to velmi rasistické, určitě to nereprezentuje černochy.“ Oči zvedne k plachtě, kde je napsáno, že lékem na české zdravotnictví nejsou „chirurgové z dovozu“. Je vidět, že se jí obrázek vygenerovaný umělou inteligencí opravdu dotýká. „Jsem černoška a vidět tady černocha s nožem… vůbec tomu nerozumím. Je to dost děsivé, protože jestli si tohle myslí… tak si to myslí i o mně.“

„V Austrálii bychom protestovali“

Vlnu pozdvižení ve spodní části Václavského náměstí vyvolalo několik obřích billboardů s kampaní do krajských voleb, které tam nechala umístit SPD Tomia Okamury. Dominuje jim plachta o velikosti 10×6 metrů.

Okolo plachty chodí turisté, sem tam se někdo zastaví, udělá si fotku. Nebo si na telefonu hledá, co to vlastně znamená a kdo to vytvořil. Stejně jako skupinka starších turistů z Austrálie. Johan právě čte z Wikipedie své ženě a kamarádům o SPD. „Je popisována jako zastánce krajně pravicového populismu,“ říká.

Johana se ptám, co si o předvolebním vzkazu myslí. „Nechápu, jaké řešení tahle plachta nabízí. Problém migrace je daleko větší a tady nabízí jen nějaká líbivá, jednoduchá řešení,“ odpovídá.

Ptám se, jak by na to reagovali v Austrálii. „Máme demokracii, takže můžete vystavit vše, pokud to není zločin z nenávisti. Ale určitě by byly protesty. A tady nic takového nevidím.“

Fotky z kampaně SPD na Václavském náměstí:

Studenti z Londýna to vidí podobně. „Je to dost rasistické,“ říká William. Jeho kamarád je na ekonomické fakultě. „Pokud by tohle bylo v Londýně, tak by byla vzpoura,“ tvrdí Tom. Další ze skupiny se přidává. „Byl pro mě šok tohle vidět na hlavním náměstí hlavního města. Nechci říct, že to reprezentuje Česko, ale něco o něm vypovídá.“

Mezitím přichází skupinka turistů. Je jich 20 z několika zemí v Evropě i po světě. Turistka z Austrálie si plachtu fotí, její přítel ucedí, že to je nechutné. Průvodkyně jim anglicky vypráví historii českých zemí a když končí výklad, tak se jí ptám, co na to říká. Je to Američanka, ale už čtyři roky žije v Česku. Má přítelkyni jiné než bílé pleti. „Bojím se o ni, v posledním měsíci ji kvůli barvě pleti dvakrát nadávali. Necítím se tu bezpečně.“

Od Národního muzea poté pomalu přichází další dva turisté. Bílá trika, černé kalhoty. Jeden z nich má Calvin Klein ledvinku přes hruď. „Říkám si, proč jsem sem vlastně přijel. Mám z toho pocit, že mě tu jako černocha nechtějí, tohle by nemělo být normální v roce 2024,“ vypráví Basman. V Londýně pracuje jako IT specialista. „Nechci sem znovu přijet. Pokud to vyfotím a pošlu kamarádům, tak do Česka nikdo z nich nebude chtít přijet. Je to extrémně rasistické.“

SPD se radikalizuje, shodují se experti

Podle expertů na politický marketing se SPD radikalizuje kvůli klesajícím preferencím a nárůstu konkurenčních hnutí.

Billboardy jsou vystavené u stanice metra Můstek. Tomio Okamura u nich ve čtvrtek také natočil předvolební videoklip. Hnutí o kampani v centru Prahy hovoří jako o výstavě. Billboard s černým mužem pak v tiskové zprávě popisuje jako „alegorii s chirurgem migrantem“.

Odborníci na marketing připomínají, že Tomio Okamura „přitvrzení“ v kampani sliboval hned po neúspěšných volbách do Evropského parlamentu, kdy hnutí jen těsně překročilo pětiprocentní hranici a výrazně je předstihla Přísaha s Motoristy i koalice Stačilo!

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Reportér Seznam Zpráv Jaroslav Hroch zjišťuje názory turistů na Okamurovu kampaň.

„V SPD se trochu radikalizují, aby se vymezili proti dalším subjektům, jako jsou třeba Motoristé,“ myslí si Denisa Hejlová z Katedry marketingové komunikace na FSV UK.

Ostatně kvůli obavám z konkurence se Okamura do krajských voleb spojuje s PRO Jindřicha Rajchla, kterého ještě před několika měsíci ostře kritizoval.

Šokovat a strašit

„Cíl takové kampaně je šokovat. Souvisí to se stavem, v němž se strana momentálně nachází. Okamura říkal, že musí nasadit turbo –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ všechno musí být větší, víc posunuté do extrému, víc šokovat,“ domnívá se Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Hnutí jako SPD podle něj spoléhají na dvě věci –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ na charismatického lídra a strach. „Oni potřebují v lidech vyvolat velmi silnou emoci, to je základ protestních hnutí. A není silnější emoce než strach,“ dodává Komínek.

Vizuály strašící lidmi černé pleti už SPD dříve použila na sociálních sítích a dočkala se za ně kritiky i trestních oznámení. Podle odborníků na marketing se obřími billboardy v centru Prahy snaží strhnout ještě více pozornosti.

„Je to typická marketingová taktika ke generování publicity, protože Václavské náměstí je symbolické místo. Uvidí ho hodně lidí na místě, ale zejména se o něm bude psát a mluvit v médiích, objeví se na sociálních sítích. Tím pádem se jeho dopad znásobí,“ vysvětluje Hejlová.

Krajské volby 2024

Volby do krajských zastupitelstev probíhají každé čtyři roky, a to ve všech krajích ČR vyjma hlavního města Prahy. Kandidovat mohou pouze politické strany, hnutí a jejich koalice. Příští krajské volby proběhnou společně se senátními volbami 20. a 21. září 2024.

Doporučované