Hlavní obsah

Dosaďte si cokoli. Šlachta jde na politiku podobně jako Babiš

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Robert Šlachta zkouší Přísahu upevnit na české politické scéně.

Robert Šlachta stejně jako Andrej Babiš sází na vlastní osobu, která je na billboardech ve všech krajích. A jeho kampaň je – stejně jako hnutí ANO – co nejobecnější, aby si do ní mohl kdokoli dosadit prakticky cokoli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z billboardu uprostřed vinohradů nedaleko jihomoravské rozhledny Vrbice se zeširoka usmívá Petr Vokřál, kandidát na hejtmana. Na sobě má neformální bílé tričko a objímá se s šéfem hnutí, za které letos kandiduje.

„Nejlepší dvojka pro jižní Moravu,“ slibuje dvojsmyslně plakát turistům a cyklistům, kteří si tudy krátí cestu k vyhlášeným několikapatrovým vinným sklípkům.

Vokřál už na téměř stejném billboardu kdysi byl - jen letos bílé pozadí vystřídalo modré, hnutí ANO vyměnil za Přísahu a místo Andreje Babiše se objímá s Robertem Šlachtou.

Přísahu letos čekají krajské volby, které jsou považovány za volby druhého řádu – pro Roberta Šlachtu jsou ale mimořádně důležité. Ne že by tak nutně potřeboval rozhodovat o krajských rozpočtech, spíše chce potvrdit svoji existenci na politické scéně.

Potřebuje zopakovat čerstvý úspěch z evropských voleb a vstoupit co nejsilnější do roku před sněmovními volbami. Díky tomu by pak mohl prolomit pětiprocentní hranici, ke které mu při minulých sněmovních volbách chybělo jen 17 tisíc hlasů.

„Otestujeme si, jak funguje koaliční spolupráce s Motoristy. Ale taky, jestli to pokračuje v trendu z evropských voleb, jestli nás lidi dál budou volit,“ popisuje svá očekávání od krajských voleb sám Šlachta.

Foto: Lucie Stuchlíková, Seznam Zprávy

Dvojka pro Moravu.

Jak je zjevné při pohledu na jeho kampaň, inspiroval se u těch nejúspěšnějších - u hnutí ANO Andreje Babiše. Šlachta stejně jako Babiš sází na vlastní osobu, která je na billboardech ve všech krajích - kandidát na hejtmana, ve většině krajů známý, tu slouží spíše jako doplněk.

Stejně jako hnutí ANO necílí Šlachta na nikoho konkrétního, naopak je kampaň tak obecná, aby si do ní mohl kdokoli dosadit prakticky cokoli.

„Vidím tam paralelu s hnutím ANO a jejich myšlenky, že jsou catch-all party. I proto je základní slogan a zaměření kampaně málo specifické, aby se v tom mohlo najít co nejvíc lidí,“ říká sociolog Jan Herzmann.

Krajské volby na Seznam Zprávách

Krajské volby 2024. Přinášíme nový seriál Seznam Zpráv. Reportáže a analýzy z jednotlivých krajů. Jaká témata rozhodují v regionech? Kdo jsou hlavní hráči? Jak vypadá místní kampaň? Sledujeme v regionech zblízka.

Foto: Shutterstock.com

Krajské volby se uskuteční 20. a 21. září.

„Tahle vláda je blbá“

Ani samotný billboard nezmiňuje nic konkrétního, na většině z nich je neurčitý slogan „Náš kraj bude slyšet.“ Stejně jako Babiš Šlachta staví i na kritice současné vlády – na plakátech k jeho kandidatuře do Senátu se dočteme „Váš hlas proti vládě v Senátu“ a na webu pak uvádí rovnou lapidární „Tahle vláda je blbá.“

Pro srovnání - hnutí ANO jde letos do krajských voleb s heslem „Vrátíme vám, co vám Fialova vláda vzala.“

Šlachtovo hnutí je na lovu voličů objektivně v těžké situaci. Za úspěch v evropských volbách vděčí podle sociologů z velké části nevoličům, které se podařilo zburcovat díky viditelné kampani Filipa Turka.

Je otázka, zda se je podaří motivovat i ke krajským volbám. Brát ale Šlachta může i u hnutí ANO či SPD, která vyklízí pozice blíž ke středu a snaží se lovit mezi extrémněji smýšlejícími voliči.

„Přísaha to dělá podobně jako ANO, jenže je velký rozdíl, když za sebou máte 1,5 milionu voličů a když nízké statisíce. Co funguje na velkém měřítku, nemusí tak dobře fungovat, když bojujete o překročení pětiprocentní hranice,“ myslí si Herzmann.

Šlachta sází na regionální tváře, i přestože původně pocházejí z jiných stran. A stejně jako Babiš, který svého času přilákal politiky jak z pravicové ODS, tak levicové ČSSD, není ani on zrovna vybíravý.

Na jižní Moravě kandiduje již zmíněný odpadlík z ANO Vokřál, v Olomouckém kraji bývalý sociální demokrat Antonín Staněk.

S krajánky pomůže polovina dua Eva a Vašek

S propagací má Šlachtovi nově pomáhat i Václav Ševčík z někdejšího pěveckého dua Eva a Vašek. Zpívající manželský pár byl hitem především na TV Šlágr, kde se proslavil například písní Bílá orchidej. Společně podpořili také Tomia Okamuru, pro kterého nazpívali znělku jeho tehdejšího hnutí Úsvit přímé demokracie. Název politické strany zpívali na melodii hitu Japanese Boy, v Česku známém pod názvem Mimořádná linka Praha-Tokio.

S nabídkou spolupráce oslovil Ševčíka přímo Šlachta. Seznámili se přes společného kamaráda a podle Šlachty našel v jeho hnutí Ševčík po rozvodu s manželkou Evou a zdravotních potížích „nový smysl života“. Hnutí má pomáhat s propagací v zahraničí. „Má velký dosah na krajánky. A když vláda prosadila tu korespondenční volbu, tak bych chtěl, aby on komunikoval s Čechy v zahraničí,“ říká Šlachta.

Přísaze se povedlo postavit kandidátku ve všech krajích kromě Zlínského, Královéhradeckého a Pardubického. Tváře Přísahy doplňují lidé z Motoristů, se kterými je strana v koalici od letošních evropských voleb.

„Je to taková standardní kampaň, kde se strana snaží dosáhnout takzvaného efektu prosté viditelnosti. Cílem je připomenout voličům, že uskupení existuje, že je na trhu,“ myslí si expertka na politický marketing Denisa Hejlová z Univerzity Karlovy.

Šlachta přiznává, že letošní kampaň se moc neodlišuje od té před třemi lety do sněmovních voleb. „Je to kontaktní kampaň, i témata zůstávají stejná: šedá ekonomika, boj proti korupci, krajské kauzy,“ dodává.

Právě od boje proti korupci si hnutí hodně slibuje, a to i díky tomu, že některé kraje v posledních měsících korupční kauzy trápí. Za všechny například potíže hnutí ANO, které muselo vyměnit kandidáta na hejtmana v Ústeckém kraji pro podezření z úplatkářství.

„Ve společnosti to rezonuje, takže bych to být jimi určitě neopouštěl. Na druhou stranu to není zásadní téma, které by lákalo masy nových voličů,“ myslí si Herzmann.

Robert Šlachta

Robert Šlachta je bývalý policista a celník. Osm let vedl Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Mezi mediálně nejznámější zásah jeho útvaru patří zatýkání na Úřadu vlády v červnu 2013, kdy byla zadržena mimo jiné šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nagyová a tři bývalí poslanci ODS. Akce vedla k pádu vlády, po letech soudů se většinu podezření nepodařilo prokázat.

V roce 2021 Šlachta založil hnutí Přísaha, do Sněmovny se strana těsně neprobojovala. Od roku 2022 je Šlachta zastupitelem v Pohořelicích. Hnutí uspělo také ve volbách do Evropského parlamentu, kdy se spojilo se stranou Motoristé. Koalice získala dva mandáty. V krajských volbách kandiduje hnutí v 10 krajích.

Doporučované