Článek
„Věříte médiím?“ S touto provokativní otázkou na přední straně vyšly v pondělí deníky MF Dnes a Lidové noviny. V obou případech se jedná o média z holdingu Agrofert, který Babiš dříve vlastnil, ale kvůli střetu zájmů ho před lety převedl do svěřenských fondů.
Deník Právo tento inzerát otiskl na zadní straně.
Babiš se na přebalu dále ptá, zda lidé nemají pocit, že jim média říkají jen část příběhu, něco vynechávají či schválně zamlčují? A radí jim, ať zkusí raději jeho pořad Čau lidi.
„Tady se ten příběh ovládnutí novin Andrejem Babišem smutně uzavřel. Absolutní ponížení…,“ komentoval Babišovu reklamu na falešné titulní straně holdingových deníků Robert Čásenský, bývalý šéfredaktor MF Dnes, který rezignoval poté, co Babiš noviny v roce 2013 koupil.
Obdobně Babišovu kritiku do vlastních řad zhodnotil na Twitteru šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery: „Takhle ponížit vlastní médium umí jen Andrej Babiš.“
Seznam Zprávy požádaly o reakci vydavatelství Mafra, pod které oba deníky spadají, zda mu podrývání jeho obsahu touto reklamou nevadí. Zatím však neodpovědělo.
Babiš: Nepohoršujte se
Na kritiku této reklamy na sociálních sítích už ale reagoval sám Babiš. „Novináři, prosím vás, tohle je reklama na Čau lidi! Tak se nepohoršujte,“ uvedl během zahajování kampaně před podzimními volbami.
Cílem inzerátu podle něj nebylo poškodit média včetně těch z holdingu Agrofert. Lidovým novinám a Mladé frontě prý věří. „To není o Lidovkách nebo Mladé frontě. Je to reklama na pořad Čau lidi. To je můj pořad, tak samozřejmě mu věřím,“ uvedl Babiš.
Na upřesňující dotazy řekl, že se jedná o provokativní formu kampaně, která podle něj zafungovala a veřejnost zaujala.
Přečtěte si (nebo poslechněte) glosu Lucie Stuchlíkové k věci:
Zmínil také, že původně chtěl tento přebal dostat i na další české deníky. „Provládní Blesk a Deník nám odmítly ten inzerát,“ nařkl je ze sympatizování s vládou Petra Fialy.
Radek Lain, šéfredaktor deníku Blesk, má však pro odmítnutí inzerátu jiné vysvětlení:
„Tento inzerát jsme odmítli otisknout kvůli tomu, že se primárně nejedná o reklamu na jeho pořad, nýbrž o znevěrohodnění médií, která se tuto reklamu rozhodla otisknout. Pokud má Andrej Babiš potřebu cokoliv sdělovat čtenářům Blesku, má k tomu možnost několikrát do roka, například v rámci rozhovorů vedenými našimi šikovnými redaktory,“ vzkázal šéfredaktor.
Své odůvodnění poskytlo i Vltava Labe Media, které vydává Deník.
„Ano, hnutí ANO nás s poptávkou celostránkové inzerce na titulní straně oslovilo. Vzhledem k tomu, že inzerát neodpovídal našim inzertním pravidlům ani pravidlům našeho vydavatelského kodexu, nevydali jsme jej,“ napsala Aneta Koudelková, vedoucí firemní komunikace.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili informaci, že reklamu na zadní straně novin vydal deník Právo.