Hlavní obsah

Komentář: Čím víc vlaječek, tím víc Česko. Tak Babiš laje Bruselu

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Profimedia.cz

Andrej Babiš hovoří na zahájení hlavní fáze kampaně ANO do evropských voleb, snímek z 1. května 2024.

Při srovnávání starších a novějších hesel se skoro nechce věřit, že Andrej Babiš je pořád jedna a tatáž osoba. Dobře to ilustruje změnu jeho politického kursu za posledních deset let.

Článek

Hnutí ANO 2011, průzkumový favorit českých voleb do Evropského parlamentu, udalo tón své kampaně. Ve Zlíně na Prvního máje odprezentovalo hlavní heslo „Česko, pro tebe všecko“. Na plakátech psáno bez čárky, na jejím místě se slova ve větě dělí mezi první a druhý řádek.

V porovnání s minulými i předminulými eurovolbami ANO ubralo modrých evropských symbolů – až na nulu. A přidalo těch národních, zejména na tváře předsedy a kandidátů a kandidátek na fotografiích.

Volby do Evropského parlamentu 2024

Volby do Evropského parlamentu se konají každých pět let, první Česko zažilo po vstupu do Evropské unie v roce 2004. Zatím poslední eurovolby se konaly 7.–8. června 2024. Dění v Česku jsme sledovali ONLINE.

Vyhrálo hnutí ANO, získalo 26,14 % hlasů a 7 mandátů. Druhá byla koalice Spolu s 22,27 % a 6 mandáty, třetí Přísaha a Motoristé s 10,26 % a 2 mandáty. Do EP se dostali také Stačilo!, STAN, Piráti, SPD a Trikolora.

Což posiluje optický dojem, že kampaň ANO chce být něčím mezi letákem maloobchodního řetězce a fanzinem k mistrovství světa v ledním hokeji. Heslo typu Česko, pro tebe všecko by ostatně šlo použít jak v reklamě na kuřecí řízky, tak k roztleskávání fanoušků.

Lídři z let 2014 (Pavel Telička) a 2019 (Dita Charanzová) po volbách ANO i jeho šéfa opustili. Charanzová loni s vysvětlením, že nesouhlasí s konzervativním a národoveckým směřováním hnutí. Což byl celkem výstižný popis reality. A letošní kampaň ANO to potvrzuje. Dělá přesně to, o čem jeho minulá jednička prohlásila, že se jí nelíbí: Vykresluje Evropskou unii a Brusel jako nepřítele, jako nutné zlo, jako něco, co nám vnucuje styl života.

Mimochodem, na první straně volebních novin Lepší Česko se termín „volby do Evropského parlamentu“ nebo „evropské volby“ nevyskytuje – říká se jim „červnové volby“ a mobilizuje se tu sloganem „poslední šance zachránit Evropu“. Což se dá vysvětlit dvěma hypotézami: Zaprvé, ANO má univerzální permanentní kampaň, takže je z pohledu jeho marketingu a částečně i jeho voličů tak trochu jedno, kdo a kam se zrovna volí. Zadruhé, eurovolby tradičně provází slabá účast, takže může být taktické úplně nevytrubovat do světa, že jde zrovna o ně. Aby se někdo nedobral k úsudku, že voliči toho mohou volbou Kláry Dostálové a spol. ovlivnit méně, než barnumská reklama ANO tvrdí.

Babiš dobře ví, proč rozhovor v eurovolebních novinách nezačíná Evropou, ale cenami tukových rohlíků a paralenu.

Pět ohlášených volebních priorit ANO zní: 1. Zájmy České republiky na prvním místě. 2. Stop ilegálním migrantům. 3. Ostře proti zelenému šílenství. 4. Soběstačnost ve výrobě energie, potravin a léků. 5. Svobodné vyjadřování bez cenzury.

To je další pokus o vyluxování politického spektra barev Okamura-Šlachta-Rajchl-Svobodní-komunisté-motoristé aj. Na téhle adrese je teď opravdu velká konkurence a evropské volby budou mimo jiné testem, s jakým výsledkem může Babiš svůj catch-all výpad zopakovat napřesrok v českých parlamentních volbách.

Zmíněných pět bodů by takřka beze změny – snad s použitím ještě expresivnějších výrazů – šlo zkopírovat do programu libovolné strany usilující o protestní hlasy a nespokojené voliče z nevládního tábora. Jejich uším je určena Babišova kritika – jeho pravým rivalem teď není Fiala, ale Okamura a další.

Při srovnávání starších a novějších hesel se skoro nechce věřit, že Andrej Babiš je pořád jedna a tatáž osoba. 2014: Decentní, až mírumilovné „Aby i naše děti měly v Evropě šanci“ nebo „Naši zemědělci si zaslouží víc“. 2019: Trumpovská čepice „Silné Česko“ a tvrďácký slogan „Česko ochráníme. Tvrdě a nekompromisně.“ 2024: Folklórní „Česko, pro tebe všecko“. Obávám se, že tohle by šlo zhudebnit do volební písně a ani tanec není vyloučen…

„Jdeme bojovat za Česko! Ne se klanět Bruselu“ (volební noviny 2024), to je věru jiný tón než „Evropské peníze tam, kde jsou třeba“ (billboard 2014). Dobře to ilustruje změnu, jakou Babišův politický kurs za deset let prošel. Směrem k dryáčnickému nacionálnímu populismu. Jeho nebezpečí nechtěně vystihuje věta z Babišova volebního úvodníku na webu ANO: „EU je stejně jako česká vláda posedlá Ukrajinou a zbrojením, na řešení problémů, které trápí její vlastní občany, jí nezbývá čas ani peníze.“

V tomtéž článku Babiš píše také o „diktátu nikým nevolených bruselských byrokratů a technokratů, kteří členské země vydírají skrz peníze a evropské fondy“. Což je vzhledem k miliardovým korunovým sumám evropských dotací, které za poslední léta pravidelně inkasoval Agrofert … asi podstata politika a byznysmena Andreje Babiše.

Jestli se jeho hnutí dopracuje k hattricku a po roce 2014 a 2019 vyhraje eurovolby i letos, se dozvíme po 8. červnu.

Doporučované