Hlavní obsah

Komentář: Chcete bojovat proti dezinformacím? Udělejte falešný web!

Martin Čaban
Komentátor
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Petr Fiala představuje vizi „bezpečné Evropy“, jeho marketéři ve stejné době tvoří falešný web politických soupeřů.

Opozici, která může pro hlasy udělat vlastně cokoli, nač má žaludek, je v kampani dovoleno více než vládě, která nese odpovědnost za spravovanou zemi.

Článek

Že je v českých politických kampaních dovoleno a tolerováno leccos, víme. Také víme, že mnoho nového přinesla do české politické kultury strategie permanentní volební kampaně rozvinutá marketingovým týmem kolem Andreje Babiše.

Stejně dobře také vidíme, a ukazuje se to s každým dalším předvolebním obdobím, že Babišovi političtí soupeři mnoho nechutných metod sice navenek kritizují, ale souběžně je víc než ochotně přejímají. A to přesto, že rádi předstírají vůči marketingové mašině ANO jakousi morální nadřazenost. Nic nemůže být pokrytečtějšího.

Další důkaz podala koalice Spolu, když využila nepozornosti hnutí ANO a vyfoukla mu doménu odpovídající hlavnímu volebnímu heslu „Česko, pro tebe všecko“. Na tento web umístili marketéři Spolu velmi špatnou napodobeninu Babišova vizuálu, jen místo „Česko“ je tu „Rusko“ a vlajky načrtnuté na tvářích kandidátů hnutí ANO jsou také ruské.

Tato forma antikampaně překvapuje několika věcmi. V neposlední řadě svou nebetyčnou hloupostí. Ta si nezadá s dosud nejhorším produktem „demokratického“ marketingu, totiž předloňským předvolebním billboardem, na němž byly tváře Andreje Babiše a masového vraha Vladimira Putina a slova o nové hrozbě a stejných agentech.

Vedle solidního útoku na osobní rekord v politickém nevkusu je nutno marketérům koalice Spolu připsat ještě jeden majstrštyk – zdálo se, že horší rým než původní „Česko – všecko“ nelze vymyslet, nicméně mágové nejsilnější vládní koalice to dokázali. Pravděpodobně za přispění letitého know-how starších matadorů z řad ODS. Ti před lety na předvolební billboard umístili báseň následujícího znění: „Prvňáčci i anglicky mluvící? / Proto #Volím_pravici.“

Co je ale nejdůležitější a největší průšvih – vláda v čele s ODS a koalicí Spolu už dlouhé měsíce upozorňuje na rizika hybridních útoků a informační války. Se střídavými úspěchy se snaží vymyslet strategii boje proti dezinformacím, někdy to zavání cenzurou, jindy korumpováním médií, obvykle z toho není nic.

Ovšem i odcházející ministryně pro vědu Helena Langšádlová se má prý nyní naplno věnovat boji s dezinformacemi. Vláda si dokonce vytyčila bohulibý cíl najít správný způsob strategické komunikace, přičemž tuto snahu zároveň jednotliví ministři podivuhodně podrývají trdlováním na sociálních sítích.

Zkrátka – vláda je velmi obezřetná vůči různým formám informační války, jen aby se v předvolebním poblouznění pár juniorních marketérů utrhlo ze řetězu, obsadilo doménu, jež by jinak náležela ke kampani soupeře, a vytvořilo na ní falešný web spojující tyto soupeře s režimem válečného zločince. Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová mluví o „hybridním útoku“. A nejsmutnější na tom je, že má vlastně pravdu.

Jistě, ANO a jeho představitelé se v kampani také neštítí ničeho. Babišův „mírový“ dadaismus oscilující někde mezi nezvalovským Zpěvem míru a čistým mnichovanstvím je dosud tím nejhorším, co čeští populisté pro zisk hlasů podnikli.

Ale znovu – opozici, která může pro hlasy udělat vlastně cokoli, nač má žaludek, je v kampani dovoleno více než vládě, která nese odpovědnost za spravovanou zemi. A především je opozici dovoleno více než vládě, která se zaklíná bojem proti dezinformacím.

Rádobyvtipný falešný web kampaně hnutí ANO je další připomínkou, že zábrany v kampaních padají na všech stranách. A že politický marketing je široce uznáván jen jeden – ten účinný. Jiné přívlastky se nezkoumají.

Je dobré na to myslet, až se budou vládní politici zase morálně pohoršovat nad nějakou Babišovou nehorázností schovanou za tupé „přišlo WhatsAppem“. Nebudou při tom už nikdy o nic věrohodnější než Babišovi podřízení lamentující nad dvojími metry nebo vládním lhaním.

Všechno je to jen mizerná póza, z níž lze kdykoli přejít do toho nejpodlejšího protiútoku.

Vážení čtenáři, pokud máte zájem o články z rubriky Názory a analýzy, můžete zde kliknout na tlačítko „Sledovat“ a budeme vám posílat upozornění na všechny nové články do e-mailu. Děkujeme, že nás čtete.

Doporučované