Hlavní obsah

U Motoristů je po volbách nával, šéf touží po dalším úspěchu a Babišovi

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Předseda Motoristů Petr Macinka řeší, jak do budoucna zúročit překvapivý úspěch v eurovolbách.

ANALÝZA. Šéf skokana eurovoleb Motoristů Petr Macinka shání čtrnáct manažerů, kteří začnou budovat regionální buňky. Zároveň se nechce stát „odpadním spolkem“, naopak budoucnost Motoristů vidí ve vládě po boku Andreje Babiše.

Článek

Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Podaří se koalici Motoristů s Přísahou, která zazářila v evropských volbách, udržet v české politice a uspět za rok i ve velkých volbách? Anebo úspěch kombinace Filip Turek/spalovací motor byl ojedinělým momentem, na který se už nepovede navázat?

Oba předsedové, Petr Macinka z Motoristů a Robert Šlachta z Přísahy, sice uklidňují povolební euforii ve svém okolí, ale zároveň jsou přesvědčeni, že nezadržitelně míří k hlavnímu cíli, který si sami vytyčili: triumfu ve volbách do Poslanecké sněmovny na podzim 2025.

Úspěch samozřejmě přitahuje, takže o členství hlavně u Motoristů je teď ohromný zájem. „Magnetizujeme lidi, ale já jsem v přijímání nových členů velmi opatrný. Nechci nic urychlovat,“ říká Petr Macinka. „Vím dobře, jaké naděje vzbuzovaly jiné nové ambiciózní strany, ale kvůli překotnému vývoji se z nich stal odpadní spolek. To je třeba Trikolora. My se téhle chybě chceme vyhnout.“

Motoristé dnes mají sotva deset členů, vlastně ani nemůžeme mluvit o politické straně. Macinka ji chce stavět opačně, než je zvykem – seshora. Teď kvůli tomu hledá 14 nikoliv politiků, ale spíš manažerů, kteří mu ve všech krajích založí regionální organizace. A pak budou „lustrovat“ zájemce o členství. Jakýmsi „předpokojem“, v němž dnes čekají registrovaní příznivci, je Klub motoristů.

„Musíme mezi těmi zájemci opravdu pečlivě zjišťovat, kteří jsou chovní a kteří tažní. Nebo kdo z nich má oprávněné politické ambice. Kdybychom to otevřeli, tak hrozí, že nám sem nalezou političtí turisté, pitomci nebo paraziti,“ vysvětluje své obavy Macinka.

Politické komety

Strany, které vylétly v jedněch volbách a zase zmizely

evropské volby 2004 - Evropští demokraté, Nezávislí

sněmovní volby 2006 - Strana zelených

sněmovní volby 2010 - Věci veřejné

sněmovní volby 2013 - Úsvit

evropské volby 2014 - Svobodní

Mimochodem, když Macinka mluví, větami prozrazuje svého učitele - exprezidenta Václava Klause, jemuž už 16 let dělá mluvčího. Velmi si zakládá na tom, aby byl občas radikální, tedy přeháněl a tím zaujal. Zároveň si dává pozor, aby hranici nepřekročil a nebyl extremistický, a tím se stal nepřijatelným.

Za typické zájemce o vstup k Motoristům označuje „staré ódéesáky“, kteří jsou podle Macinky zklamaní, kam směřuje dnešní ODS pod vedením Petra Fialy. Šéfem pražské organizace Motoristů se stal exposlanec Boris Šťastný. A blízko k přestupu jako kdyby měl i končící europoslanec ODS Jan Zahradil, jenž byl Turkovi osobně poblahopřát hned o volební noci. Motoristé mu prý konvenují, zatímco občanští demokraté se podle něj rozpouští v koalici Spolu.

Odpískané krajské volby

„Aby se Motoristé uchytili, musejí získat více lidí, kteří vypadají trošku věrohodně. Problém při velkém počtu stran je, že tady máme omezený rezervoár lidí, kteří umějí vystupovat, mluvit, jsou přesvědčiví, zapálení a ochotní politice obětovat volný čas,“ upozorňuje politolog Ladislav Mrklas z Cevro Institutu.

Aby na to všechno měl Petr Macinka dostatek času, rozhodl se kvůli budování strany vypustit zářijové krajské volby. „Nám o kraje vůbec nejde. Celé je to tak čerstvé a křehké, že by to pro nás byla sebevražedná mise. To by prostě bylo šílenství se do toho teď pouštět,“ říká.

Do krajských voleb tak půjde pouze Přísaha, která už po pár letech existence alespoň má regionální strukturu a lidi. Kandidovat bude „jen“ s podporu Motoristů, kteří sem tam dodají nějaké jméno na společnou kandidátku.

Expert na veřejné mínění Jan Herzmann si není jistý, že vypuštění krajských voleb je od Motoristů správný krok. „A to ze dvou důvodů. Za prvé tím potvrzují svůj největší hendikep, tedy že kromě pana Turka nemají další lidi. A za druhé potřebují evropský úspěch potvrdit další úspěchem, aby se usadili a dokázali, že to nebyla ojedinělá náhoda,“ vysvětluje.

To vše si uvědomují i sami Motoristé. Nechtějí po zisku 10,3 procenta hlasů a dvou křesel v Evropském parlamentu propadat euforii. Vědí, že do evropských voleb se volí jinak.

Především Česko je jedním volebním obvodem, takže stačí jeden silný lídr, který to sám utáhne. A zároveň v eurovolbách, když lidé vhazují lístek do urny, tak mají tradičně poněkud „volnější ruku“ než ve sněmovních volbách. U nich bývá mnohem menší ochota voličů riskovat svůj hlas s tím, že třeba propadne.

Podle politologa Lubomíra Kopečka pro slušné šance koalice Přísahy a Motoristů v parlamentních volbách v roce 2025 mluví fakt, že už minule Přísaha neprošla do parlamentu poměrně těsně. V říjnu 2021 chybělo opravdu málo, získala 4,7 procenta.

Navíc v průzkumech šlachtovci mají určitou setrvalou podporu. Společně s Motoristy se teď ideálně doplňují v tématech. Nejvíc je nakonec ohrožuje osmiprocentní hranice nutná pro vstup dvoukoalice do Sněmovny.

„Proti mluví také to, že hlavní lákadlo pro evropské volby, lídr Filip Turek, asi kandidovat ve sněmovních volbách nebude. A najít Turka 2, stejně jako atraktivní téma, bude pro Šlachtu a Motoristy obtížné. Navíc se o voliče přetahují s řadou dalších stran – ANO, SPD, Rajchlovým PRO a dokonce i s komunisty. Konkurence je tak velká a žádné větší a pevné voličské jádro nemá,“ vysvětluje Kopeček.

Automobilové zisky

Bašty koalice Přísaha a Motoristé

okres Mladá Boleslav (Škoda Auto): 13,3 %

okres Rychnov nad Kněžnou (Škoda, závod Kvasiny): 12,4 %

okres Kolín (Toyota): 11,4 %

okres Frýdek-Místek (Hyundai): 10,7 %

okres Trutnov (Škoda, závod Vrchlabí): 10,7 %

průměr za celé Česko: 10,3 %

Poznámka: výsledky v evropských volbách 2024

ODS revival

I tak z reakcí lídrů všech dnešních parlamentních stran je patrné, že Motoristy s Přísahou berou vážně. Vládní strany v nich vidí konkurenci. Koalice Spolu proto, že jí mohou vzít část pravicových konzervativních voličů. Liberální Piráti a Starostové zas proto, že Motoristé hodně loví v jejich výsostných vodách, mezi mladými.

Úplně nejvíc nervózní ze vzestupu Motoristů je ale opoziční SPD, která se v eurovolbách se ziskem pouhých 5,7 procenta hlasů ocitla v zóně ohrožení. Tomio Okamura se zděšením zjistil, že pro euroskeptické, protestní a radikální voliče už není tak zajímavý jako nová svěží konkurence.

Motoristům kromě poptávky po radikálech a únavy voličů z SPD nahrává často veřejně deklarovaná podpora bývalých členů ODS a také exprezidenta Václava Klause. Proto si občas sami říkají ODS revival.

„Tipovat, zda proniknou do Sněmovny, je předčasné. Vždyť ani nevíme, zda si Motoristé budou chtít hrát jen na novou klausovskou pravici, nebo zda zabrousí do extrémnějších vod. Jisté jenom je, že jim paradoxně bude držet palce - coby potenciálním vládním partnerům - Andrej Babiš,“ říká politický analytik Lukáš Jelínek.

A právě tohle je velká změna. Andrej Babiš hned po eurovolbách oznámil, že jak s koalicí Přísahy a Motoristů, tak i s komunistickou aliancí Stačilo! si dokáže představit budoucí spolupráci, protože jsou „schopni normálně komunikovat“.

Připomeňme, že doposud Babiš volil jinou strategii. Choval se jako predátor, který vedle sebe nenechá nikoho vyrůst. Vždy se snažit maximalizovat počet hlasů pro hnutí ANO, kvůli čemuž se neostýchal likvidovat i své spojence, jakými byli sociální demokraté nebo komunisté.

Nejsem žádný ideolog Motoristů, takže nevím, jak si toto uskupení vyřeší svoji budoucnost. Ale mají hesla, která hlásám celá desetiletí – a někdo je najednou hlásá podobným způsobem.
Václav Klaus pro Lidové noviny

Sami Motoristé s Přísahou jsou Babišovými slovy evidentně polichoceni. Už dopředu ochotně hlásí, že rádi půjdou do vlády s hnutím ANO a že s Babišem žádný problém nemají. Macinka dokonce v rozhovorech dokola opakuje, že lídři ANO jsou dospělí a pragmatičtí lidé, s nimiž je normální domluva. Prý lepší než se zelenými šílenci, popletenými neomarxisty nebo zaťatými progresivisty, jak po klausovsku tituluje současné vládní strany, a to včetně ODS.

Otázka zní, jestli tahle veřejná deklarace, že do politiky jdou jako budoucí Babišův vládní partner, není tak trochu nováčkovskou chybou. Zkušení politici si obvykle dopředu nezužují hřiště a tím nesnižují možnosti a vlastní cenu při vyjednáváních.

Fatální chyba to může být i směrem k vlastním příznivcům, kteří si vždycky nakonec mohou říct: Proč mám vlastně volit kovaříčka (Motoristy), když mohu mít rovnou kováře (Babiše)?

Doporučované