Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Detailní záběr na člun na rozbouřeném moři plný mužů černé pleti a nad ním nápis „Volte, než bude pozdě“ s logem hnutí ANO. Takový inzerát chtělo opoziční hnutí minulý týden nechat otisknout v novinách.
Na poslední chvíli ale couvlo a inzerát vyměnilo za jiný, s odlišnou fotografií. Že takový inzerát hnutí nechalo vyrobit, potvrdil mluvčí ANO Martin Vodička.
Volby do Evropského parlamentu 2024
Volby do Evropského parlamentu se konají každých pět let, první Česko zažilo po vstupu do Evropské unie v roce 2004. Zatím poslední eurovolby se konaly 7.–8. června 2024. Dění v Česku jsme sledovali ONLINE.
Vyhrálo hnutí ANO, získalo 26,14 % hlasů a 7 mandátů. Druhá byla koalice Spolu s 22,27 % a 6 mandáty, třetí Přísaha a Motoristé s 10,26 % a 2 mandáty. Do EP se dostali také Stačilo!, STAN, Piráti, SPD a Trikolora.
Inzerát s fotografií migrantů měl vyjít v regionálních Denících Vltava Labe Media minulý pátek, potvrdilo Seznam Zprávám několik na sobě nezávislých zdrojů. Ve čtvrtek pozdě odpoledne se ale hnutí ANO rozhodlo inzeráty vyměnit.
V nové verzi jsou místo migrantů cedule s nápisy jako „lidi bez práce“, „brouci místo masa“ nebo „zákaz našich krav“.
Podle mluvčího Vodičky původní inzerát odpovídal realitě, mohl by ale ve voličích vyvolat přílišné obavy.
Jak měl vypadat inzerát ANO a jak ve skutečnosti vypadal:
„Ano, takový vizuál jsme si nechali vyrobit, ale rozhodli jsme se ho v kampani nepoužít. Přestože ukazuje pouze realitu, která se dnes a denně na hranicích Evropy odehrává, vnímali jsme, že by to některé občany mohlo vyděsit, a to nebylo naším cílem,“ uvedl Vodička.
Dodal, že ANO „na rozdíl od koalice Spolu vede pozitivní a férovou kampaň“.
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš později na dotaz Seznam Zpráv uvedl, že obsah inzerátu odpovídá skutečnosti.
„To, co jsme chtěli původně ukázat, se skutečně děje, a proto nemůžete říkat, že strašíme. Mimochodem, důsledky evropské migrační politiky jsme bohužel mohli vidět i v pátek v Německu,“ napsal s odkazem na páteční útok islamisty v německém Mannheimu, po kterém nakonec zemřel zasahující policista.
Babiš se také ohradil vůči tomu, že Seznam Zprávy na inzerát upozornily. „Novinkou každopádně je, že nás kritizujete i za to, co neděláme,“ dodal.
Šéfredaktor Deníku Roman Gallo Seznam Zprávám řekl, že ke konkrétnímu inzerátu se nemůže vyjadřovat. „Obecně platí, že každou politickou inzerci musím vidět já. A posuzujeme, zda je v souladu s našimi etickými pravidly, zda je odlišitelná od redakčního obsahu,“ uvedl Gallo.
Seznam Zprávy se ptaly i v dalších redakcích, zda u nich hnutí ANO tento inzerát zadalo. „Informace o inzerci/neinzerci našich obchodních partnerů neposkytujeme,“ sdělil David Šaroch, obchodní ředitel pro print ve společnosti Czech News Center. Mediální dům má v portfoliu třeba deníky Blesk či Aha!.
Inzerát vyráběla firma Production Team, detaily nespecifikovala. „Nebudeme to komentovat,“ uvedla její ředitelka Markéta Kutilová a zavěsila.
Migrace v kampani
Karel Komínek z Institutu politického marketingu považuje takovou inzerci za „vykročení“ k voličům SPD a dalších protestních hnutí. „To je rybník, kde mohou reálně voliče získat. Volby do europarlamentu typicky mají nízkou volební účast. V momentě, kdy neděláte kampaň pro nějakou pravicovou nebo středovou stranu, tak s tím fenoménem účasti bojujete,“ popsal.
Tvůrci kampaně podle něj v takovém případě hledají emocionálnější témata. „V kontextu cílové skupiny voličů neexistuje nabitější téma než migrace. Prezentuje se jako ohrožení,“ dodal. Nicméně však podle něj z pohledu politické strany hrozí, že zvedne společenskou poptávku po tématu, které je vlastní konkurenci.
Že hnutí ANO na migraci a migrační pakt sází v předvolebním boji, je jasné z vícero vyjádření strany. Na čtvrtek, tedy den před volbami, dokonce nechalo opoziční hnutí svolat mimořádnou schůzi Sněmovny právě s tímto tématem.
„Mám pocit, že fotografie je zosobněním všech stereotypizovaných představ, co znamená být migrantem v České republice. Někdo si dal velkou péči, aby to spojil s negativními stereotypy,“ doplnil Komínek.
Příklady z minulosti
Není to navíc poprvé, kdy Andrej Babiš chtěl využít strach z uprchlíků ve volbách. Před sněmovními volbami v roce 2021 obvinil Piráty, že lidem chtějí „nastěhovat migranty do chalup“. Piráti se kvůli výroku soudili a soud Babišovi nařídil tweet smazat.
Babiš také natočil video, v němž nastěhováním migrantů do „chat a chalup“ hrozil, a vydal sérii inzerátů s tématem uprchlíků.
Současná jednička kandidátky do Evropského parlamentu Klára Dostálová tvrdila, že podobně vyhrocenou kampaň do letošních voleb hnutí neplánuje.
„Já s Andrejem Babišem byla na několika debatách a tam o chalupách a migrantech nikdy nic nezaznělo. Teď jsme si všichni vědomi toho, jaká je situace. Nenasazujte panu Babišovi nějakou psí hlavu,“ uvedla Dostálová letos v únoru.
S přispěním Michaely Rambouskové.
Aktualizováno 17:25: Doplněno vyjádření Andreje Babiše.