Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
2014 až 2021. To byla léta vládní éry Andreje Babiše, napřed vicepremiéra, pak premiéra. O rok později objíždí náměstí senátního volebního obvodu číslo 52 se svým poselstvím: boj proti bezpráví a establishmentu.
Je to absurdní. Asi jako kdyby se přítomní choulili před obytňákem nadepsaným „za Babiše bylo tepleji“.
Bývaly časy, kdy Andrej Babiš o kauze Čapí hnízdo dokola prohlašoval, že je zpolitizovaná a objednaná (před volbami). Teď si ji sám, s lídry své stínové vlády po boku, vozí jako předvolební tahák.
Hvězdou volební kampaně do Senátu, v němž má ANO marginální vliv pěti členů z 81 a který chtěl zrušit, dělá Andrej Babiš svou spoluobžalovanou v kauze Čapí hnízdo Janu Nagyovou. Bývalou členku představenstva své bývalé firmy, se kterou nemá nic společného. Lavice obžalovaných není v Babišově pojetí hendikepem, ale naopak doporučením. ANO: netradiční strana se vším všudy.
Volební kampaně čím dál víc splývají do jedné. Komunální kandidáti zatočí s drahotou. Senátní kandidáti zařizují klidné obce. Smyslem kampaní je nadělat co největší hluk. Do čeho se přitom zrovna tříská, na tom moc nesejde. Delegace představitelů ANO za paní Nagyovou je ukázkou takového předvolebního hybridu.
Nikam nekandidující Andrej Babiš se obsadil do role mučedníka „polistopadového kartelu“. Místo pašijových her má předvolební turné po Vysočině.
V pátek a v sobotu se hlasuje o místních zastupitelstvech (ani ne přímo o starostech!) a jedné třetině senátorů, ale ANO volby rámuje jako osudové rozhodnutí – v sázce je právo versus bezpráví. Samozřejmě, skutečné nesnáze a politické výzvy kolem nás jen prší. Ale na jejich zvládnutí má to, jestli se zrovna Jana Nagyová stane, nebo nestane na šest let senátorkou, prakticky nulový vliv.
„Jak si zjednat pozornost“ je klíčovou politickou disciplínou a Andrej Babiš se svým týmem v ní patří ke špičce. Na první pohled nelogický přístup – brázdit těsně před volbami jediný z 27 senátních obvodů – může z tohoto pohledu dávat smysl: zástupy voličů ve městech Babiš zkouší mobilizovat na dálku tak, že své „poselství“ buší do ozvučné desky na venkovských ryncích. Prahu vypustil. Ani už nestínuje kandidáty na billboardech po celé zemi. Navíc když není ve vládě, není moc proč se chlubit, že mají „číslo na jeho mobil“ jako minule.
Jaký to celé může mít efekt? Na velkých radnicích nevypočitatelný – půjde (speciálně v Praze) o zatím největší test, jak voliči (a případní koaliční partneři) věří značce ANO bez ostentativního Babišova patronátu. Inflace, energetická krize a chyby vlády přitom hrají opozici do karet nehledě na to, o čem se ve volbách skutečně rozhoduje a kdo jakou strategii v kampani zvolí.
Pro prezidentské volby by ale eventuální Babišova kandidatura musela přijít s jiným, novým příběhem. S konceptem hlavy státu jako věčně načuřeného mučedníka kartelu, který levou zadní škrtá nulu na našich složenkách a bude mír, by se Babiš přes 50 procent a na Hrad dostal jen těžko. I uprostřed téhle zimy. Možná.