Hlavní obsah

Glosa: Naivové z periferie. Populisté varují před populisty

Foto: Profimedia.cz

Hejtman Půta (na snímku) a jeho jednička na kandidátce, náměstek pro dopravu Sviták, zjevně předpokládají, že jim lidé stále bezelstně věří.

Někteří solidní a jinak vážení regionálně angažovaní mužové a ženy, lokální a krajští politici, se před každými volbami zas a znovu točí na nesmyslech. My, jejich sousedé, se jim ovšem zoufale snažíme uvěřit.

Článek

Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Takzvaní seriózní krajští politici si stěžují, jak naivní občané naskakují i v celostátních volbách na vylhanou rétoriku populistů. Na konkrétním příkladu si ukažme, že masivní díl viny na tom mají nezřídka oni sami.

Třeba proto, že se desítky let lidem vtírají se sliby, k jejichž reálnému zhmotnění se nepřiblížili ani o decimetr.

Vidláci z periferie

Někteří solidní a jinak vážení regionálně angažovaní mužové a ženy, lokální a krajští politici, se před každými volbami zas a znovu točí na nesmyslech. Jimž se ovšem, my, jejich sousedé zoufale snažíme uvěřit. Ačkoliv kdesi v hloubi levé mozkové hemisféry tušíme, že jsme za hlupáky.

Což je populismus v nejprůzračnějším slova smyslu.

U nás, v Libereckém kraji, se teď půl roku před volbami znovu rozjelo téma, z něhož jsem po desítkách let unavený, jen o něm zaslechnu. Vlaky z Liberce do Prahy už prý necelých sto kilometrů nepojedou skoro tři hodiny jako dnes, ale díky osmdesátimiliardové elektrifikaci železniční trati pouhých 68 minut.

Starostenský hejtman Martin Půta, a jeho jednička na kandidátce, náměstek pro dopravu Jan Sviták, zjevně předpokládají, že jim to voliči znovu bezelstně zkonzumují. Že i po třiceti pěti letech znovu uvěří.

Uvěří, že nejsou méněcenní. Že nejsou nuzáci. Že nejsou vidláci z periferie.

Ze své amatérské sociologické sondy bezpečně vím, že ekologičtější dopravě do Prahy moderním vagonem by před autobusy dala přednost kvanta lidí. Mě nevyjímaje.

Ale narovinu. I letos je to chiméra. Vsadím se o cokoliv, že v roce 2035, kdy má být přestavba kolejí hotová a vlaky z Liberce do metropole mají uhánět rychlostí dvou set kilometrů v hodině, se nic z toho nestane. Jsem si docela jistý, že se za oněch deset let nezmění jediná výhybka. Ani jeden krumpáč nezanoří svůj hrot do ztrouchnivělého pražce.

O důstojném železničním cestování z kdysi druhého nejdůležitějšího českého města do metropole se přestane veřejně hovořit minutu po vyhlášení výsledku podzimních voleb. Aby se pak ovšem téma znovu vynořilo před jakýmikoliv dalšími volbami.

Snad máte dojem, že jsem hysterický. Že přeháním. Inu, zhodnoťme fakta.

Železniční trať z Liberce na Prahu vybudovali stejně jako většinu tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována.

O úpravách trati na Prahu se hovoří od roku 1990. Bylo zpracováno 16 (!) studií. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě.

Bojím se, že důvěře v politiku a k chuti se na jejím utváření byť jen prostým hlasováním podílet to dvakrát nepřidalo.

Doporučované