Hlavní obsah

Strany zaútočí na nejmladší voliče. ODS chce zpátky mladé muže od Motoristů

Foto: ODS

V roce 2021 lákala trojkoalice mladé v kampani Spolu jdeme volit. Letos na ni chce navázat a být ještě úspěšnější.

Všechny strany vládní koalice chystají před letošními volbami speciální kampaň pro mladé voliče. Odlišovat se má nejen vizuálně, ale i tématy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vládní koalice chce u prvovoličů zabodovat ekonomickými tématy - třeba podporou bydlení. Z průzkumů totiž stranám vychází, že nejmladší voliče překvapivě tolik nezajímá životní prostředí nebo společenské otázky, jako je manželství pro všechny.

Zvýšený zájem o mladé voliče má jednoduchý důvod - při hledání nových voličů už nemají strany vládní koalice moc kde brát.

240 tisíc prvovoličů

„K vítězství potřebujeme získat všechny naše voliče z roku 2021 a ještě něco přidat. Máme tady čtyři nové populační ročníky. To znamená potenciálních zhruba 400 tisíc voličů, při průměrné účasti kolem 60 procent je to asi 240 tisíc prvovoličů,“ vypočítává Zbyněk Stanjura (ODS), šéf volební kampaně Spolu.

Z průzkumů vyplývá, že Česko je voličsky dlouhodobě rozdělené na vládní a opoziční tábor - a přechody mezi nimi v podstatě neexistují. Minule propadl milion hlasů, šlo ale spíš o podporovatele opozice či mimoparlamentních stran, v těchto vodách tedy bude lovit více ANO, SPD či Stačilo.

V takových podmínkách se i menší demografická skupina prvovoličů jeví vládním stranám jako dobrá příležitost. „Prvovoliči jsou v celém profilu voličské účasti málo významnou skupinou, ale chápu, že se na ně vládní strany obrátí ve chvíli, kdy se jim nedaří získat jinou významnou skupinu voličů nebo nalákat zpátky někdejší podporovatele,“ říká sociolog Jan Herzmann.

Strany vládní koalice mají tradičně u mladších voličů větší úspěch než současná opozice. „To je dlouhodobý trend. ANO má u mladých voličů nejmenší poměr ze všech věkových skupin. Ale tím, jak je to velká strana, v absolutních číslech to také není málo,“ říká sociolog Michal Kormaňák.

Domnívá se, že po mladých voličích půjde tvrdě hnutí STAN. „Budou chtít přebrat pirátské voliče,“ domnívá se Kormaňák.

Budoucnost u STAN

Starostové a nezávislí si cílovku „nejmladších“ otestovali už na podzim v online debatách. „Zajímají je ekonomická témata. Jestli budou mít bydlení, jaká bude práce. Vysoko nám vychází také téma duševního zdraví,“ říká poslankyně Barbora Urbanová (STAN), která se momentálně přípravou kampaně pro mladé zabývá.

Starostové si pohrávají s tím, že kampaň bude založena na slovu Budoucnost. „Protože to je to, co je nejvíc zajímá - jaká bude jejich budoucnost, jak se budou mít,“ dodává Urbanová.

Na oddělené kampani pro nejmladší voliče ale v těchto dnech pracuje také koalice Spolu. „Rádi bychom navázali na kampaň z minulých sněmovních voleb. Ta se zadařila, z analýz nám pak vyplynulo, že jsme měli u mladých úspěch,“ říká poslanec TOP 09 Ondřej Matěj Havel.

Minule měl mít kampaň pro mladé voliče ve Spolu na starosti Dominik Feri (TOP 09) - dokonce už se rozjela černožlutá kampaň „Mám hlas“, která navazovala na jeho populární instagramový profil. Po jeho obvinění ze sexuálního násilí se kampaň narychlo předělávala na různobarevný vizuál a heslo „Spolu jdeme volit.“ I přes potíže ale kampaň s akcemi v americkém stylu mladé oslovila, Spolu v roce 2021 naprosto dominovalo například u vysokoškoláků.

Přetahovaná s Motoristy

Vizuálně oddělenou kampaň by chtěla koalice i letos. Šéf Mladé ODS Michal Chládek jako inspiraci zmiňuje například úspěšnou kampaň jihomoravského hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL). „Byl bych rád, abychom se vizuálně odlišili, aby to bylo víc na punk. Čím kontroverznější ta kampaň bude, tím větší bude mít zásah. Na TikToku už jsme, všichni řeší jen ANO, ale my tam máme srovnatelný dosah,“ vypočítává Chládek.

Také Spolu se v kampani pro mladé hodlá zaměřit na ekonomická témata a bydlení. ODS by ale do programu pro mladé ráda dostala i téma automobilového průmyslu. „My si myslíme, že můžeme být nějaký hlas rozumu - nehlásat extrémní zelenou politiku, nebo všechno rušit jako Filip Turek. Říkat, že elektromobilita je dobrá, ale cíle nemají být nerealistické,“ dodává Chládek.

Záměr je zjevný - mladí občanští demokraté si chtějí sáhnout zpět alespoň pro část mladých mužů, u kterých v loňských evropských volbách zabodovali Motoristé s výraznou tváří Filipa Turka.

Právě evropské volby dle analytika Kormaňáka ukázaly, jak těžké je nejmladší generaci odhadnout. „Veřejný svět se mýlil, když mladou generaci považoval za jednolitou a progresivistickou - a potom zjistil, že nejmladší elektorát měl Filip Turek,“ říká Kormaňák.

Neplatí dle něj to, že mladí voliči jsou nespolehliví a je těžké je k volbám dostat. „V evropských volbách jsme naopak viděli, jak snadné to může být, když se to pro ně udělá zábavné. Těch motivátorů může být spoustu a stranám bych doporučoval si to dobře změřit, tu generaci dobře pochopit, protože je specifická,“ říká Kormaňák.

Dobrá kampaň je u mladých klíčová i podle Herzmanna. „Ta voličská skupina se hledá, do určité míry tápe a bude se orientovat na základě toho, co uvidí v kampaních, a to zejména na sociálních sítích. Leckdo se hnutí ANO vysmívá za to, co dělá na TikToku, ale to je sociální síť, která tuhle skupinu oslovuje hodně. A vládní strany v tomto směru hodně zaostávají,“ myslí si Herzmann.

Zavedené strany to ale podle něj budou mít u mladých voličů z principu těžší. „Obecně platí, že mladá generace má tendenci hledat nové možnosti, a tudíž má poněkud větší tendenci k volbě nových politických subjektů. Platí to už dlouhou dobu - začaly s tím Věci veřejné, pak to byli Piráti, teď Motoristé,“ dodává Herzmann.

Rok voleb

Speciální projekt Seznam Zpráv, v němž podrobně sledujeme dění v politice před sněmovními volbami v září 2025. Pohled do marketingu a strategií jednotlivých stran. Sledování zástupců konkrétních voličských skupin. Aktivita dezinformací v kampani. Vzestup nových stran. Rozhovory, reportáže, průzkumy veřejného mínění a podcasty.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. V druhé polovině září 2025 proběhnou parlamentní volby. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb ovládla koalice SPOLU. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: SPOLUANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPD • GEN • Generace • Přísaha • Sen 21 • STANSvobodní

Doporučované