Hlavní obsah

STAN neloví jen autogramy. Od Podpisovky si slibuje i databázi kontaktů

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Vít Rakušan na akci Podpisovka.

Databázi fanoušků ke komunikaci nebo otestování témat dlouhodobě používá například hnutí ANO Andreje Babiše. Také hnutí STAN má se svými podporovateli další plány.

Článek

Když se lidé na ulici rozhodnou podpořit některého z kandidátů hnutí STAN v rámci jejich PR akce Podpisovka, nedají hnutí jen svůj podpis. Mohou připojit také svůj e-mail a souhlas s tím, že je bude strana kontaktovat.

Starostové nyní spřádají plány, jak s nově vzniklou databází kontaktů naložit. Kromě zasílání předvolebních informací by strana chtěla začít s podporovateli komunikovat - a třeba i zjišťovat jejich názory.

„Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá, takže bychom rádi, aby to sloužilo i těmto účelům,“ popisuje člen předsednictva STAN a poslanec Viktor Vojtko.

„Univerzální kanály, jak oslovit voliče - jako že jdete večer do televizních zpráv a všichni to vidí - už dnes neexistují. Každý si musí vybudovat vlastní. A my stojíme o cestu k lidem, kteří jsou nám nakloněni,“ dodává místopředseda strany a europoslanec Jan Farský.

Zástupci STAN zdůrazňují, že podporovatelé svůj e-mail v rámci Podpisovky poskytovat nemusí a z komunikace s hnutím se zase mohou kdykoli jednoduše odhlásit.

„Strana dostane zpětnou vazbu, může sbírat různé informace, ale velmi cenné je už to samotné vybudování aktivní sítě kontaktů,“ hodnotí nápad politolog a specialista na politický marketing z Masarykovy univerzity Otto Eibl.

Podobným způsobem, ovšem v mnohem rozsáhlejší intenzitě, využívá podporovatele už roky hnutí ANO Andreje Babiše. Jejich síť virtuálních „poradců“ čítá desetitisíce lidí, kterým každý měsíc přistane ve schránkách e-mail s dotazy ohledně různých témat, jež si chce hnutí zadarmo „otestovat“.

Oslovit, ale „nespamovat“

Průzkumy na různá témata si strany také zadávají u společností zkoumajících veřejné mínění. Poskytují ucelenější obrázek, protože pracují s reprezentativním vzorkem společnosti, to ale strany často nepotřebují - v některých případech je zajímají názory pouze vlastních podporovatelů.

Takové výzkumy jsou navíc drahé a jejich vytvoření nějakou dobu trvá. „Kdo má vlastní databázi, šetří v kampani čas i peníze,“ dodává Eibl.

Masivní a pravidelnou kampaní, jakou dělá Andrej Babiš, ale Starostové své nové kontakty zatěžovat nechtějí. Naopak ve straně živě diskutují, jak to udělat, aby lidi zbytečným „spamováním“ spíš neznechutili.

„Chceme navázat na to, co je pro nás přirozené, a to je osobní kontakt s lidmi. Ale nechceme je nějak zahlcovat e-maily. Takže ke komunikaci bude docházet, ale budeme volit takovou formu, aby to neobtěžovalo,“ popisuje 1. místopředseda strany Lukáš Vlček.

První kontakty probíhají dle mluvčí strany Sáry Beránkové v těchto dnech. „V tuto chvíli posíláme signatářům poděkování za podpis a příslib, že jim dáme vědět, zda se jimi podpořený kandidát na kandidátku dostal. Smysluplnou obousměrnou komunikaci chceme i do budoucna udržet, ale podrobnosti teď komentovat nechceme,“ uvedla Beránková.

Zapojit voliče

Dle Eibla je důležité vytipovat v harmonogramu kampaně několik důležitých momentů, kdy se vyplatí potenciální voliče touto formou kontaktovat. A čím personalizovanější takový kontakt bude, tím lépe. Úvodní poděkování za podpis dle něj tyto podmínky splňuje.

„To je skvělý příklad použití, je tam ten personalizovaný zážitek. Člověk má dojem, že je zapojen a že něco ovlivňuje,“ míní Eibl.

Starostové už si podobný postup částečně vyzkoušeli v jiných kampaních. „Už jsme to dělali v evropských volbách, kdy jsme využili kontakty Danuše Nerudové z prezidentské volby - samozřejmě jsme je hned v prvním mailu informovali, jak se mohou případně odhlásit. Ale používali jsme to střídmě, nechtěli jsme lidi zahltit,“ popisuje Farský.

Akci Podpisovka spustili Starostové v polovině ledna letošního roku. Pro kandidaturu na prvním až třetím místě kandidátky v Praze, Středočeském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji musí kandidáti STAN posbírat 800 podpisů, na další tři pozice stačí polovina. V ostatních krajích je nutných 600, respektive 300 podpisů.

Dostatek podpisů je první podmínkou pro možný vstup na kandidátku - o konečném pořadí pak budou rozhodovat stranické orgány.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. V druhé polovině září 2025 proběhnou parlamentní volby. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPDGENGeneracePřísahaSen 21 • STANSvobodní

Doporučované