Článek
Po celodenním juchání na celostátním fóru, kde z úst Pirátů zaznívala odvážná přání o dvouciferném volebním výsledku, se strana probudila do reality. Hned den poté vyšel únorový průzkum agentury NMS Market Research, dle něhož by se nedostali do Sněmovny.
Náladě nepřispěla ani senátorka Adéla Šípová, která se na sociální síti pustila do debaty o tom, jak s platem 130 tisíc korun není schopná našetřit si na více než jeden měsíc.
Pomoc Pirátům má přijít zvenku. Od prosince loňského roku straně „radí“ britská firma Datapraxis, jež má zkušenosti s kampaněmi v mnoha evropských státech. Její zakladatel a šéf Paul Hilder v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak se ke spolupráci s Piráty dostal, a proč si myslí, že jsou v Česku jedinou stranou podporující liberální demokracii.
„Politika dle mě není o skvělém marketingu a volebních slibech, i když by vám poradci hnutí ANO zřejmě řekli opak, ale spíš o naslouchání lidem a správném vyhodnocení, co jim vadí a co opravdu potřebují,“ říká Hilder. Politický stratég se vrací také k videoklipu nového pirátského předsedy Zdeňka Hřiba, v němž „seká ruku náckovi“. Liberálové byli dle Hildera v posledních letech v rétorice příliš slabí.
Proč jste si ke spolupráci vybrali zrovna Piráty?
Když jsme se dívali na českou politickou scénu a říkali si, kdo můžou být ti, kteří přinesou nějakou skutečnou změnu, vyšli nám z toho pouze Piráti. Mají nového lídra, který má nové nápady. Piráti například začínají zvedat téma bydlení, které nám z dat vychází jako jedno z klíčových pro české voliče.
Dle vašich webových stránek je vaší motivací, aby „demokracie v Evropě vzkvétala“. Čím by k tomu mohli přispět zrovna Piráti?
Českou politiku sleduji 16 let a můžu říct, že Piráti mají opravdu dobré hodnoty, oproti jiným stranám za nimi navíc nestojí žádní kmotři, je to prostě obyčejná strana pro občany. I když je někteří lidé možná chtějí vykreslit jako partu divokých šílenců, teroristů s dredy a trávou, ve skutečnosti je tam spousta expertů. A nabírají další. Zdeněk Hřib chce ostatně kandidátku pojmenovat Piráti a odborníci. V kombinaci odvážného pirátského étosu a jejich oddanosti svobodě - což je podle mě v Česku velmi hluboce zakořeněná hodnota - mají potenciál vysoko.
Piráti dostali lekci
Tomu ale neodpovídají výsledky. Piráti neuspěli v několika volbách po sobě, dle průzkumů se nyní pohybují na hraně vstupu do Sněmovny.
V poslední době dostali několik tvrdých „hitů“ - náročné spojenectví se STAN, vstup do vlády s ODS… Myslím, že i kvůli tomu začali ztrácet podporu, lidé některá rozhodnutí nechápali. Jak jsem ale říkal, bez Pirátů v parlamentu podle mě nemůže tato země projít skutečnou konstruktivní změnou, kterou by potřebovala.
Proč ty změny ale nepřišly už v tomto volebním období, kdy byli Piráti tři roky součástí vlády?
Čtyři poslanci jsou na nějaké větší změny prostě málo. Myslím, že to je lekce, kterou si Piráti do příště už zapamatují.
Paul Hilder
- Založil a vede společnost Datapraxis, je jedním z předních evropských odborníků v oblasti politické strategie, datových a digitálních kampaní.
- Radil stranám ve více než 16 zemích v Evropě. Naposledy před volbami v Polsku nebo v Německu. Je spoluzakladatelem openDemocracy.net a zastával různé pozice v britské Labour Party.
- V roce 2016 cestoval po USA s kampaní Bernieho Sanderse, který usiloval o prezidentskou nominaci za demokraty.
Čím se jako politický stratég zabýváte? Jaká je vaše expertiza?
Zaměřuji se zejména na pochopení nové dynamiky v politice, která za posledních 15 let vzala svět útokem. Zajímají mě způsoby, jakým se ke stále více nespokojeným voličům dostávají populisté a snažím se pomoct progresivním stranám a liberálům, aby také uměli dostat k lidem ty správné emoce a sdělení. Politika podle mě není o skvělém marketingu a volebních slibech, i když by vám poradci hnutí ANO zřejmě řekli opak, ale spíš o naslouchání lidem a správném vyhodnocení, co jim vadí a co opravdu potřebují.
Zabýváte se politickou strategií v různých zemích už takřka 20 let. Myslíte, že znáte českého voliče? Jsme v něčem speciální?
Myslím, že za tu dobu, co sem jezdím, jsem Čechy trochu poznal. Ke každému projektu, každým volbám ale přistupuji všude stejně - s pokorou a zvědavostí. Hodně času se snažím vyplnit posloucháním voličů, vyžaduji to samé vždy také po straně, se kterou zrovna spolupracuji. Piráti budou například v následujících týdnech sbírat co nejvíc informací o názorech lidí na zmíněnou problematiku bydlení.
Když jsem se připravoval, ptal jsem se lidí, co si myslí o stavu této země, na jejich obavy a také na to, v co už možná ani nedoufají. Myslím si, že Česko je momentálně ve stavu, kdy někteří lidé moc naděje nemají. Z toho se pokusím najít cestu ven.

Paul Hilder přijel za Piráty na celostátní fórum do Zlína. Líbí se mu styl nového lídra Zdeňka Hřiba.
Jak to chcete udělat?
Nejsem žádný kouzelník, který zná všechny odpovědi. Přicházím sem jako někdo, kdo ví, jak budovat kampaně, kdo ví, jak budovat strategii, kdo ví, jak naslouchat voličům a kdo ví, jak pomoci politikům, aby ukázali své „nejlepší já“. Nakonec samozřejmě rozhodnou voliči, vidím ale v české politice prázdné místo, které nezaplňuje ODS ani ANO. Nezaplňuje ho ani cynický a pragmatický STAN. Myslím, že by to prázdné místo mohli zaplnit právě Piráti s novým vedením.
Bartoš neřekl poslední slovo
Říkáte, že českou politiku sledujete už dlouho, kdo vás k ní vlastně přivedl? Byl to bývalý pirátský předseda Ivan Bartoš?
Na začátku jsem se setkal se všemi tehdejšími pirátskými poslanci, včetně Ivana. Ten už byl tehdy známou postavou mezi evropskými politiky, jedna z věcí, která mě zarazila, byla, že Piráti jsou mnohem víc než jen Bartoš, jak to mohlo navenek vypadat. Byli to všichni zajímaví lidé, kteří se vyznali ve svém oboru.
To přetrvalo, předtím, než se dal na politiku, přišel například Zdeněk Hřib se systémem digitálních receptů, po letech na magistrátu je z něj teď expert na dopravu a dělá v Praze spoustu zajímavých věcí. Mimochodem, myslím, že Ivan Bartoš ještě v politice neřekl poslední slovo a uvidíme toho od něj víc, než by se zdálo.
Bývalý předseda na fóru předal novému lídrovi pomyslný štít proti dezinformacím. Bude ho dle vás Hřib letos potřebovat víc než kdy dřív? A je pro vás práce s dezinformacemi důležitá?
Krátká odpověď by byla ano. Jednou z věcí, na kterých jsem v minulosti dělal, byla analýza a odhalení problémů kolem firmy Cambridge Analytica, která spolupracovala například s Donaldem Trumpem nebo během brexitové kampaně (o odhalení byl v roce 2019 natočen dokumentární film Velký hack, pozn. red.). Odhalili jsme mimo jiné jejich zapojení do dezinformačních kampaní. A jeden z mých závěrů z toho byl ve skutečnosti spíše optimistický.

Nový volební lídr Pirátů dostal od svého předchůdce štít proti dezinformacím.
Jak to?
Dezinformace vzkvétají obzvlášť ve vakuu sociální bubliny, ve kterém mohou růst. Když ho ale opustíte a opravdu se soustředíte na to, co země potřebuje, přinášíte jasné poselství, jasnou nabídku ve smyslu změny, která je potřeba, pak je pro dezinformace těžší „vykvést“. Situace teď bude pro české voliče obtížná, rostou náklady na bydlení, životní náklady, všude je cítit nejistota plynoucí z hrozeb ze strany Putina a Východu. Nyní i z toho, co se děje s Trumpem. To, co v tuto chvíli český volič chce, jsou lidé, kteří mají jasné hodnoty, ale také sílu a pragmatismus. Proto se mi líbí styl Zdeňka Hřiba.
S jakou strategií tedy do předvolební kampaně Piráti půjdou? Můžete třeba naznačit, jestli bude podobná nějaké jiné, na níž jste v minulosti pracoval?
Samozřejmě nemohu být úplně konkrétní, často jde o citlivé informace, které jsou určené jen pro naše klienty. V poslední době jsme udělali hodně práce na kampaních v Německu a také před posledními parlamentními volbami v Polsku. Tam to byly opravdu historické volby, hlasovat nakonec přišlo asi 74 procent oprávněných voličů, nejvíce od pádu komunismu. To jsou kampaně, ze kterých si můžeme něco vzít i do českých voleb. Každou kampaní samozřejmě nevyhrajete volby, někdy je jen potřeba ukázat, že tu jste a připravit si dobrou pozici na další volby. To bude zřejmě případ Pirátů u letošních voleb.
Sekání ruky? Taktika šoku může fungovat
Co bude v pirátské kampani důležitější - ovládnout sociální sítě, a pokud ano jaké, nebo spíš tradiční objíždění krajů?
Kampaně se vyhrávají v prostředí, kde spolu lidé mluví. Konverzace se v posledních letech přesunula hlavně na sociální sítě, nejen veřejná debata, ale také soukromé zprávy, které si lidé mezi sebou posílají. Není to ale tak, že by spolu nemluvili nikde jinde, stále se chodí do barů, restaurací, lidé si povídají v kuchyni… Existuje přesvědčivý výzkum, že kampaně, které fungují, jsou ty, o kterých lidé mluví. A mluví o nich proto, protože se zaměřují na „správné“ problémy a lidi to zajímá. Radím všem, se kterými pracuji, aby se při práci na sociálních sítích zaměřili na dokonalost, protože tam se rozhoduje.
Mezi českými politiky je v poslední době navzdory bezpečnostním upozorněním trendem TikTok. Je to místo, kde mohou oslovit důležitou část voličů?
Důvody, proč se bát mimo jiné vlastnické struktury TikToku, chápu, jako politik ale prostě musíte jít tam, kde jsou voliči a bavit se s nimi. Takže ve zkratce, sociální sítě jsou v kampani důležité, venkovní reklamní kampaně jsou stále více irelevantní. Důležité je vždy dělat něco smysluplného.
Přišlo vám smysluplné například video Zdeňka Hřiba, v němž pomyslně seká ruku náckům?
Jedna z věcí, kterou si myslím, že liberálové v posledních letech dělali špatně, je, že směrem k voličům promítali slabost. To stálo volby například demokraty v Americe. Nestihli toho dost. Příliš dlouho ignorovali problémy, jako jsou životní náklady nebo imigrace. A myslím si, že liberálové v poslední době příliš často nedokázali účinně čelit rostoucímu moru krajně pravicových myšlenek.
Taktika šoku může na sociálních sítích skutečně fungovat. Můžeme kritizovat styl a přístup, myslím ale, že Piráti prostě musí bojovat. Za mě by jen ve videích nemuselo být tolik krve.