Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do voleb do Poslanecké sněmovny zbývá půl roku. Politické strany postupně rozjíždějí své předvolební kampaně, které se podle marketingových odborníků stávají stále útočnějšími. Politici často místo vlastních programů především haní své oponenty.
Podle experta na politický marketing Karla Komínka je právě současná úvodní fáze před volbami zásadní pro opětovnou mobilizaci voličů. „O prázdninách se politické programy hodně utlumí, po prázdninách už je pak málo času na to s kampaní pořádně pokračovat. Lidé jsou navíc často na dovolených a i v myšlenkách jinde než u nadcházejících voleb,“ vysvětlil Komínek současný vzrůst kampaní.
Cílů mají negativní či útočné kampaně několik, například připomenout váhajícím voličům neúspěchy oponentů tak, aby voliči začali nad svým rozhodnutím pochybovat. „Jedním z cílů negativní kampaně může být i to, že voliče nepřesvědčíte o tom, aby volili vás, ale aby k volbám nepřišli vůbec,“ popsal Komínek.
Pod drobnohledem skončily například aktuální propagační billboardy hnutí ANO, na kterých je Petr Fiala mimo jiné označován za „nejhoršího premiéra na světě“, na konto vlády pak míří hesla jako „Zdražili vám léky“ nebo „Zvýšili vám daně“. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí dostal na tyto billboardy podnět, ten ale odložil.
Výroky téměř nepostihnutelné
Případné lhaní v kampani, která navíc ještě nezačala, protože prezident Petr Pavel ještě neoznámil přesný termín voleb, podle úřadu není přestupkem. Potvrzuje to i Robert Zbíral z Právnické fakulty Masarykovy univerzity, podle kterého je projev politické povahy trestním právem postihnutelný jen ve skutečně mimořádných případech. „Málokdy naplní skutkovou podstatu trestného činu šíření poplašné zprávy, neboť v politické soutěži bude většina projevů spíše názorovým hodnocením oponentů než prostým sdělováním faktů,“ popsal Zbíral.
„Pokud například napíše nějaká strana na billboard ‚Premiér Fiala podporuje působení českých vojáků na Ukrajině‘, je to fakticky nepravdivý výrok. Zadavatel by se ale mohl pokusit tvrdit, že jde o názor ve smyslu politické nadsázky přirozeně plynoucí z konzistentního proukrajinského přístupu pana premiéra,“ uvedl příklad Zbíral.
I podle Komínka se politické kampaně příliš mnoha pravidly neřídí. „Na politickou reklamu a komunikaci se obecně nevztahují v podstatě žádné kodexy tak jako například na klasickou reklamu. V politické kampani je povoleno v podstatě všechno. Jediné, co obsah limituje, je to, kam až je každá politická strana ochotná zajít,“ řekl Komínek.
Úřad má nově na pravdivost informací v kampaních přísněji dohlížet, podle Komínka je ale jeho úkol z podstaty obtížný a časově nezvládnutelný. „Dohledový úřad má opravdu málo lidí, kteří by museli monitorovat všechny komunikační kanály stovek politických stran. Časově to nelze do voleb stihnout, a když se to vyřeší o měsíce nebo roky později, výsledek voleb už to nezmění,“ popsal Komínek.
V případech lživé kampaně ještě existuje možnost občanskoprávního řešení. Podobně jako se Piráti bránili proti příspěvku Andreje Babiše před volbami v roce 2021, ve kterém je vinil z toho, že chtějí lidem nastěhovat do domácností migranty a zdaňovat přebytečné metry bytů. Soud nakonec rozhodl o tom, že Babiš musí tento příspěvek ze svého účtu smazat, trvalo to ale téměř dva roky.
Komínek současnou propagaci Andreje Babiše hodnotí jako učebnicovou. „Vše je na billboardech podle všech teoretických pouček. Lidé jsou tam zachyceni například z nějakého videa s otevřenými ústy, aby působili nekompetentně, což je samozřejmě zcela záměrné. A tematicky útočí právě na ty oblasti, ve kterých si vládní voliči mysleli, že bude vláda silná,“ řekl Komínek.
Útočí na sebe všichni
Podobnou strategii ve své propagaci užívají strany a hnutí napříč politickým spektrem. Hnutí Stačilo! například nedávno na svém facebooku sdílelo příspěvek s vypodobením Petra Pavla jako upíra, který je ochotný obětovat nevinné. Šlo o reakci na nedávné vyjádření Jany Černochové pro server Novinky.cz, kde mluvila o vojácích odcházejících z armády.
Politické protivníky ve své propagaci pravidelně používá také SPD, například křičícího Petra Fialu s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou v kontextu zbrojení nebo Petra Fialu s různými nelichotivými výrazy.
Podobnou strategii ale využívají i vládní strany. Například ODS podobný styl prezentace použila v minulosti při své „antibabišovské“ kampani. Na plakátech se tak objevil například Andrej Babiš po boku Vladimira Putina nebo s ruskou vlajkou namalovanou na tvářích. Mezi Piráty byl výrazný případ, kdy Zdeněk Hřib v jednom ze svých propagačních videí usekával ruku „náckům“.
Strany sice podle Komínka neomezuje u negativních kampaní zákon, ale některé může limitovat mínění jejich voličů. „Petr Fiala nemůže dělat stejnou kampaň jako Andrej Babiš, protože způsob, jakým politiku děláte, je součástí vašeho politického brandu a na voliče by to působilo zvláštně. Je to otázka vkusu a toho, co považuje politik za bezpečné ve vztahu k jeho voličům,“ uvedl Komínek.
Podle Komínka se dá očekávat, že negativní kampaně vyvrcholí v posledních dvou týdnech před volbami. „Ty nejhorší útoky se vždy objeví až blízko k volbám,“ uzavřel Komínek.
Obsah kampaní měla za cíl regulovat novela Ministerstva vnitra, která navrhovala penalizovat prokazatelné lži a hrubé urážky. Není ale jisté, zdali o ní stihnou poslanci do podzimních voleb hlasovat.