Článek
Spojenectví s dalšími třemi stranami se SPD vyplácí. Už první průzkumy po oznámení spolupráce se Svobodnými, Trikolorou a PRO naznačovaly, že si Tomio Okamura polepší.
Hned dva poslední volební modely je ale zařadily rovnou na třetí místo za ANO a Spolu. Jde o čerstvý model agentury STEM, podle které by teď SPD získala 11,1 procenta hlasů, a dubnové měření NMS Research se ziskem dokonce 12,5 procenta.
Starostové až za SPD
Spojenectví s podtitulem Jo! tak v obou případech předstihlo hnutí STAN, byť statisticky jsou výsledky prakticky srovnatelné.
„Pokud sečteme procenta SPD s podporou těch spolupracujících stran z minulých měsíců, tak je to v podstatě výsledek, na který se SPD dostalo nyní,“ popisuje Tereza Friedrichová z agentury NMS Research.
Straně Tomia Okamury se podařilo vytěžit potenciál spojenectví na maximum – tedy spojit téměř všechny dosavadní voliče čtyř stran a zároveň téměř žádné neodradit.
„U těch tří menších stran jsou zhruba tři typy voličů. Za prvé lidé, kteří zbožňují SPD, ale fandí třeba i PRO. Ti váhali, a když to přeženu, trhalo jim srdce, že si musí vybrat jednu z nich. A ti to vyloženě uvítali,“ popisuje Martin Buchtík ze STEM.
Další skupinou jsou voliči, pro které je SPD přijatelnou stranou. A poslední takoví, kteří mají SPD za nevolitelné. „To bude nějaká část Svobodných - řekněme jejich původních voličů, libertariánů,“ dodává Buchtík. Těch ale podle výsledků aktuálních průzkumů nebylo moc.
Rostoucí preference tedy zatím pramení z řad voličů jednotlivých stran spojenectví Jo!. Má ale SPD možnost růst ještě víc? Podle NMS Research se potenciál od oznámení spojenectví zvýšil na 17 procent.
Efekt silnějšího
„Spojenectví může přitáhnout ještě nějaké voliče, kteří třeba zvažovali, jestli jít k volbám, a nebyli si jistí, jestli jejich hlas něco změní. Možná na sebe teď SPD tyto voliče začne nabalovat,“ říká Friedrichová.
Stejně tak může u SPD zafungovat efekt „silnějšího“ - a ke straně se mohou ve finále přidávat voliči menších stran, jako je Stačilo! nebo Přísaha. „Voliči stran podobného typu možná budou chtít volit silnější alternativu než se spoléhat na to, že jejich preferovaná strana překročí pět procent,“ dodává Friedrichová.
Část voličů pak SPD sdílí ještě s hnutím ANO. Ty zatím ale nová Okamurova tvář k výměně dresu nepřesvědčila.
„Zatím opravdu posbírali voliče stran, se kterými se spojili. Že by k nim hromadně začali přecházet třeba voliči ANO, to zatím nevidíme,“ dodává Buchtík. Bude podle něj důležité, jak ANO v budoucnu zacílí kampaň.
Čerstvá zkušenost Andreje Babiše například ukázala, že ve své kampani nemůže být tak radikální jako jiné strany. Poslední průzkumy ukazují sestupný trend ANO, který souvisí s jeho přístupem k americkému prezidentu Donaldu Trumpovi nebo zpochybňováním investic do obrany Česka.
„Hnutí ANO si musí dávat pozor na to, jak vystupuje, protože jim mohou voliči odcházet. A zároveň pokud nebude stát za silnými názory, bude ztrácet vyostřenější jádro, které se může přiklánět k razantnější SPD,“ popisuje sociolog Přemysl Čech z agentury Median.
S přispěním Barbory Kučerové.