Hlavní obsah

Komentář: Mladí voliči v pasti. Je jich málo a partaje je neumí

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Petr Fiala (na snímku uprostřed vpravo) v kampani před krajskými volbami 2024. Ilustrační snímek.

Vyřešit bydlení nebo klimatickou krizi se dá ve volební kampani slibovat. Ale skutek, i když si na sliby někdo později vzpomene, připomíná sisyfovský úkol. Oproti tomu valorizace důchodů se může zařídit lusknutím prstu.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Politické strany málo myslí na mladé lidi. Tohle hodnocení vyplynulo z odpovědí v průzkumu agentury Ipsos a odpovídá skutečnosti. Respondenti si všimli správně: politická nabídka se obrací víc a naléhavěji ke generacím voličů, kteří mají většinu svého života za sebou.

Dotázaní hodnotili politickou scénu dohromady, ne každou partaj zvlášť. Kritičtější byli logicky voliči Spolu, STAN a Pirátů, kteří dlouhodobě mají víc mladších přívrženců než ANO nebo SPD. Tím pádem s nimi mladí voliči spojují i očekávání - která se dají zklamávat. Vysvědčení „nabídky pro mladé“ je špatnou zprávou pro vládní koalici, ale i pro Piráty.

Minule podle PAQ Research vyhrály pozdější vládní strany nad ANO a SPD v drtivém poměru 64:22 procentům - u voličů ve věku 18 až 34 let. Do značné míry to rozhodlo o těsném vítězství koalice Spolu. Takový výsledek by se letos na podzim rovnal zázraku. Je nezopakovatelný.

A to i přesto, že Spolu Petra Fialy mocně investuje do oslovování - najmě mladších - voličů na sociálních sítích. Ministr Pavel Blažek o tom říká: „Pokud si pamatuji, tak předchozí volby rozhodli prvovoliči tím, že volili koalici Spolu. Myslím si, že na podzim k volbám půjde hodně prvovoličů. Jde o to, aby pochopili, že teď jde více než v jiných volbách o charakter tohoto státu a jeho směřování. Je naším cílem ukázat, jak je situace vážná, a přivést je k volebním urnám.“

No a právě. Jestli Blažkova ODS mobilizuje bojem „o charakter tohoto státu a jeho směřování“, jedná se o naprosto univerzální sdělení, a ne o volební nabídku pro mladé, notabene tlumočenou na jejich sociálních sítích. Kromě toho, kánon „v těchto volbách půjde opravdu o všechno“ používají snad všechny kampaně na celém demokratickém světě.

Že by „zápas o charakter státu“ měl být právě tím, co přiměje nejmladší cílovou skupinu, aby Spolu po čtyřech letech vládnutí věnovala svůj hlas? A to emocemi na sociálních sítích?

Tady jsou namístě dvě podstatné vsuvky. Zaprvé, ani juniorní, ani seniorní část elektorátu nejsou homogenní masa, která se rozhoduje podle toho, jestli jí byla doručena nabídka šitá na míru věku. Mají své různorodé zájmy a motivy. Plno lidí kupříkladu nevolí tak, aby to prospělo (jen) jim, ale hlavně jejich předkům nebo potomkům. A zadruhé, pokusy o nalákání voličů a to, co strany reálně provádějí nebo provádět budou, jsou dvě různé věci.

I tak jsou ale strany, které sliby orientují na starší lidi, v permanentní výhodě. Dojem, že strany málo myslí na mladé, je vlastně nevyhnutelný.

Prvovoličů letos sice o několik desítek tisíc přibude, ukazuje křivka porodnosti z let 2003-2007. Ale těch starších je daleko víc. Podle statistiků je každému pátému občanovi 65 let a víc. Do poloviny století to má stoupnout na 29 procent - jde o podíl v celé populaci, takže mezi voliči jsou čísla ještě vyšší.

Kromě toho, starší voliči jsou podle sociologických studií „disciplinovanější“, méně často mění své preference a mají vyšší procento volební účasti.

Senioři - protentokrát si můžeme vypůjčit termín „důchodci“ - jsou přitom asi poslední velkou skupinou obyvatelstva, kterou politici mohou poměrně snadno „obsluhovat“ svou nabídkou a rétorikou, podobně jako socialisté hájili zájmy dělníků nebo agrárníci zájmy malo- a velkorolníků. Mezi důchodci je nejvíc lidí přímo závislých na státu, jejich živobytí se odvíjí od toho, kolik peněz jim stát pošle a jaké sociální a zdravotní jistoty zaručí. Zájmy seniorů mohou partaje hájit nejpříměji a asi i nejvěrohodněji.

Přesně oslovit skupinu mladých a ještě mladších voličů je komplikovanější. Vyřešit bydlení nebo klimatickou krizi se dá ve volební kampani slibovat - ale skutek, když si na sliby někdo později vzpomene, připomíná spíš sisyfovský úkol. V porovnání s mimořádnou valorizací důchodů rozhodně.

Protože si to politici uvědomují, stává se, že skutečnou tzv. nabídku pro mladé někdy spíš předstírají, „aby se neřeklo“. Případně ji zaměňují za pokusy o mladistvý look a infantilní cvrlikání na sítítch.

Partaje, které se pokusí rozhodnout volby ve svůj prospěch díky mladým voličům, to mají mimořádně těžké vždycky. A tím spíš, jestli je od minulých voleb zklamaly, a teď by to chtěly zlomit skrze zásadní poselství na TikToku.

Strany ve volbách do Poslanecké sněmovny

Podívejte se na výběr stran, hnutí a koalic, které budou chtít získat na podzim v parlamentních volbách hlasy voličů.

SpoluANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPDGENGeneracePřísahaSen 21 • STANSvobodní

Doporučované