Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Léto je pro mnoho lidí o oddechu a dovolených. Pro politiky proto představuje výzvu, jak si udržet zájem voličů a tři měsíce před volbami nepolevit v kampani.
Profily šéfa ANO Andreje Babiše na sociálních sítích tak plní videa, jak tančí na koncertech i hudebních festivalech. „Jedu One Direction,“ odpovídá ve svém videopořadu na dotazy na svůj hudební vkus. První místopředseda hnutí Karel Havlíček zase čepuje na sídlištích pivo nazvané Točený Karel. Chystá ale třeba i výšlapy se svým psem Betynou.
„Točený Karel bude obden, mezitím budu mít skoro denně skupiny podnikatelů a tak jednou týdně výlety lokálkou a šlapání s Karlem a Betynou z Prahy do středních Čech. Do konce září mám už každý den plno,“ odhaluje pro Seznam Zprávy Havlíček letní plány.

Politici tančí nebo grilují. Letní kampaň…Video: Instagram/petr.fiala1964, Instagram/verudvorakova7, Instagram/andrejbabis, Instagram/karelhavlicek_
To předseda Babiš je aktuálně na výjezdech po Moravskoslezském kraji, kde je jedničkou kandidátky. „Překvapilo nás, že zájem lidí trvá i během léta, mluvíme s nimi o našich prioritách, se kterými do voleb jdeme, a to jsou levné energie, dostupné bydlení, spravedlivý důchodový systém či zrušení koncesionářských poplatků,“ říká mluvčí hnutí ANO Martin Vodička. Podle něj obvykle během jednoho dne Babiš navštíví se svým obytňákem pět až šest měst a obcí.
Nasazení šéfa ANO v kontaktní kampani ale není novinkou. Česko objíždí pravidelně a ne jen před volbami, což připomíná i politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity s tím, že to může být zásadní výhoda.
„Chytře objíždí regiony po celé volební období. V průzkumech má ANO poměrně luxusní náskok, musí teď tedy zařídit, aby voliči nedostali pocit, že už je vyhráno. Naproti tomu koalice Spolu potřebuje získat zpět půl milionu až 800 tisíc voličů, kteří ji podpořili před čtyřmi lety. Jde jim o hodně a motivace u nich může být větší, ale času, aby lidi přesvědčili o úspěších vlády, není tolik,“ popisuje Eibl.
Fiala griluje
Ve Spolu se o to snaží, nyní právě také lehčím zaměřením kampaně. Premiér Petr Fiala tak na začátku prázdnin vyměnil své dosavadní moderované debaty za grilování, kde lidem nabízí párky či hermelíny.
Eibl ale zdůrazňuje, že podobná forma kampaně nemusí být tak efektivní, hlavně ve snaze získat zpět zklamané či nerozhodnuté voliče. „Pořádání grilů zajisté stojí dost energie, určitě i peněz, jenže lidé tam musí přijít aktivně za vámi. Zamyslel bych se, jestli na takovou akci má vůbec šanci přijít zklamaný či pochybující volič, nebo přijde pouze krajní fanoušek, případně naopak někdo, kdo vás nesnáší a křičí tam na vás,“ namítá politolog.
Vidět to podle něj bylo už tento týden na první zastávce grilování s premiérem ve Veselí nad Moravou. „Přišli už přesvědčení fanoušci, kteří mu děkovali a říkali, že to dělá dobře. To je sice vzpruha pro politika, ale lepší je zamyslet se nad tím, kde lidi, které potřebuju oslovit, tráví sami od sebe čas,“ dodává.
Eibl navíc nabádá strany, aby se spíš zaměřili na door to door kampaň. „Je to pracnější a stojí to víc plánování, ale pak se vám právě nestane, že vám akci v sále třeba naruší skupina odpůrců,“ vysvětluje s narážkou na propalestinské aktivisty, kteří pravidelně demonstrují na výjezdech premiéra.
DJ Coopka na kampani pro mladé
Koalici pomáhají s letním programem mládežnické organizace všech tří zastoupených stran. Kandidáti Spolu do voleb, kterým je do třiceti let, rozjeli takzvanou kampaň bez bizáru, kterou popisují jako snahu dělat politiku s obsahem, která se nezužuje jen na tančení na TikToku, čímž naráží na Alenu Schillerovou. A cílí s ní právě na své vrstevníky. Momentálně třeba jezdí po městech s foodtruckem.
Občas se ale do tohoto lovu na mladší voliče zapojí i političtí matadoři ze Spolu. Nedávno se tak například ministr dopravy Martin Kupka z ODS představil na Instagramu při zahájení kampaně pro mladé u dýdžejského pultíku jako DJ Coopka. „Jde primárně o platformu pro mladé. Pan ministr se neudržel a šel to vyzkoušet, všichni jsme se pobavili,“ komentuje to Veronika Dvořáková z ODS, která za Spolu kandiduje v Praze a kampaň bez bizáru spoluvytváří.
„Přijedeme food truckem, máme lehátka, a když mladí lidé promlouvají k mladým lidem, tak je to o to lepší,“ dodává Dvořáková.

Pražská zastávka Fialových debat s moderátorkou Ivou Pazderkovou.
Podobná komunikace ale podle Eibla nemusí vycházet pozitivně. „Vždy bude fungovat humor nebo sebeironie, jenže je potřeba se ptát, nakolik je podobný obsah autentický a jak moc vychází z potřeb dané sociální sítě a politiků samotných. Je fajn, že je z Kupky DJ, ale já ho třeba nikdy neviděl ani bez saka. Vystupuje jako seriózní politik z ODS, který si buduje kariéru, a najednou je v roli, na kterou nejsem zvyklý,“ komentuje příklad Kupkova snažení o uvolněnější prezentaci na Instagramu.
Mladé voliče ve velkém lákají i ostatní strany, opoziční ANO a jejich mládežnická organizace třeba zapojují influencerku Viktorii Kalivodovou.
Spolu pak vedle grilů s Fialou o prázdninách zve lidi také třeba k běhu s kandidáty nebo projížďkám na kole. V tom je aktivní právě i Kupka, který na sítích nabádá fanoušky, aby do voleb po Středočeském kraji ušli nebo uběhli přesně tolik kilometrů, kolik hlasů Spolu potřebuje pro úspěch v letošních volbách - a sice milion a půl.
Starostové hrají petanque a volejbal
Sportovně laděnou kampaň rozjeli v létě i Starostové. Ministr vnitra a předseda hnutí Vít Rakušan tak chodí s lidmi po výšlapech a běhá. Další lídři v regionech plánují hrát petanque, volejbal i discgolf. Nechybí také grilování nebo pivo. Poslankyně Michaela Šebelová, která vede kandidátku v Moravskoslezském kraji, zase natáčí taneční videa na sítě se Zdeňkem Chlopčíkem, známým porotcem z taneční show StarDance.
V týmu STAN všem aktivitám souhrnně říkají „dobré české léto“. „V létě lidé za prvé nechtějí moc politiku, za druhé ani konflikty. Proto navazujeme vědomě na dobrou kampaň, chceme zachovávat pozitivní věci, spíš být milí a konstruktivní než vytvářet konflikty,“ vysvětluje manažer mediálního odboru STAN Lukáš Novák.

Vít Rakušan na debatě v Londýně.
Cílem podle něj nyní je, aby zástupci STAN byli tam, kde jsou v teplých měsících přirozeně i lidé. Proto bude hodně sportovišť, výletů, koupaček či grilovaček. Novák také popisuje, že si lidé nyní s politiky často na mítincích povídají i o osobnějších věcech. „V neformálních prostředích mnohdy dojde na rodinný život, politikovy předchozí práce nebo otázky, co bude dělat, když ho nezvolí. Pokud s někým sedíte třeba u táboráku, tak se taková témata logicky nabízí,“ nastiňuje.
SPD bude lákat na pivo, Piráti vyplují
O pestrý letní program pro voliče se snaží i další opoziční strany. SPD podle mluvčí Lucie Čejkové napíná síly na srpen, kdy spustí online programovou konferenci s partnery ze Svobodných, Trikolory a PRO. Lidem představí program a odpoví na dotazy. „Od srpna zahajujeme i outdoorovou kampaň. Budou billboardy či plakáty. Fanoušci se mohou těšit na oblíbené pivo Honza Espéda, které je originální pivo SPD,“ dodává Čejková. Na podzim pak budou pokračovat SPD jarmarky.
Piráti nasadí oddechovější akce v půlce prázdnin. „Lidi se budou moci v neformálním prostředí potkat s čelními i lokálními politiky, nakopnout to ve fotbale, osvěžit se studenými drinky a v neposlední řadě zažít atmosféru živého natáčení podcastu Republika v pohybu se zajímavými hosty,“ nastiňuje předseda strany Zdeněk Hřib.
Ve Středočeském kraji pak Piráti chystají plavby na raftech. Volební manažer strany ale připomíná, že se budou věnovat také ekonomickým tématům. Nyní představili kampaň zaměřenou na rodinný rozpočet. Symbolicky budou před obchody upozorňovat na vysoké rodinné výdaje s nákupním košíkem plným potravin či dětských plen.„Životní náklady jsou pro naše voliče velké téma. Bude to tedy hodně i o peněženkách, představíme opatření, která zajistí, aby jim zbývalo víc peněz v peněžence,“ popisuje Jan Fára Andrš.
Po vládní ODS či Starostech připravují také roadshow, na které budou špičky strany debatovat s lidmi.
Na kontaktní kampaň se zaměřuje i hnutí Stačilo!. Od poloviny srpna poběží podle mluvčího KSČM Romana Rouna velká roadshow po Česku za přítomnosti šéfky strany Kateřiny Konečné a regionálních lídrů.