Hlavní obsah

Co čekat před volbami? Politicky nekorektní SPD či běžce Rakušana

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

„Budeme určitě politicky nekorektní, to se nemusíte bát,“ říká Okamura.

Politické strany začínají s předvolebními akcemi v terénu. Kampaně se podle expertů mění, největší důraz dávají na sběr osobních dat voličů. Seznam Zprávy zmapovaly aktivity, které strany chystají.

Článek

Únorové pondělí, devět hodin ráno. Předseda Starostů a ministr vnitra Vít Rakušan je převlečený do běžeckého a vítá své kolegy. V rámci předvolební akce „Podpisovka“ vyzval voliče, aby si s ním přišli zaběhat. „Tak jdeme na to, trasu určuje maratónec Kulhánek,“ zavelí Rakušan. Kudy poběžíme opravdu určuje ministr pro místní rozvoj a Rakušanův stranický kolega Petr Kulhánek, známý svou dobrou běžeckou kondicí.

Trasa i tempo byly podle většiny běžců přívětivé, moc jich ale vzhledem k termínu a času nepřišlo. Největší radost šéfovi Starostů nakonec udělala starostka středočeských Senohrab, která mu jako jedna z mála věnovala autogram do knihy podpisů. Poté už musel ministr do práce. Celá akce trvala zhruba hodinu, což podle organizátorů odpovídá času, který na jednotlivých místech „Podpisovky“ ministr stráví.

„Občas mi lidé přijdou vynadat, někdy ty tváře poznávám ze sociálních sítí. Drtivá většina se ale chová slušně, což je povzbuzující,“ říká pro SZ Rakušan.

Autogramové akce Starostů dobře vykreslují, jakým způsobem se předvolební kampaně v Česku posunují. Zaprvé - i akce, na kterou přijde jen několik desítek lidí včetně členů vlastního týmu, vygenerují politikům mnoho fotek a videí na sociální sítě, které mají „multiplikační“ efekt a zobrazí se stovkám tisíc lidí. Zadruhé - od těch, co opravdu přijdou, sbírají strany osobní údaje, které se v předvolební kampani vyvažují zlatem.

Foto: STAN, SZ

Vít Rakušan si šel v rámci „Podpisovky“ zaběhat na pražskou Letnou. Cílem akce je nasbírat od lidí co nejvíce osobních údajů, které strany využívají v kampani.

Na osobní údaje jsou přitom Češi citliví, podle expertů nejsou zvyklí je dávat jen tak někomu na ulici, jako je to zvykem například v předvolebních kampaních na Západě.

„V Americe o vás strany ví, kde bydlíte, kolik máte dětí, aut nebo kam chodíte do práce. A tím pádem také ví, v kolik mají zavolat vaší ženě. Mají také spočítané, že každému voliči musí zavolat šestkrát za kampaň, aby to mělo efekt. U nás na to nejsme historicky zvyklí, je to vidět třeba u prezidentských voleb, kdy se někteří lidé zdráhají kandidátům podepisovat a ukázat občanku, myslí si, že by je pak museli volit,“ vysvětluje Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

„Budeme politicky nekorektní“

Co vše tedy voliče čeká letos na jaře a v létě? Seznam Zprávy kontaktovaly politické strany zastoupené ve Sněmovně s dotazy, jaký typ kampaně připravují. Většina konstatovala, že kampaň vede i mimo oficiální volební období, tedy od vyhlášení termínu voleb. Programy a témata chystají strany představit převážně v březnu. Do vydání článku neodpovědělo pouze hnutí ANO.

„Méně než rok před volbami už je, dá se říct, všechno kampaň. Piráti nicméně navštěvují kraje a regiony pravidelně. Já jsem byl nedávno v Jihlavě a chystám se navštívit Karlovarský kraj a Karvinsko,“ říká Zdeněk Hřib, předseda a volební lídr strany. Piráti se v příštích týdnech chystají s kampaní vyrazit do ulic. S akcí nazvanou „Máte přání“ budou mezi lidmi sbírat témata, která je trápí a chtěli by je změnit, zaměří se hlavně na téma bydlení.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Piráti loví v ulicích. Na snímku z happeningu před Ministerstvem zdravotnictví se podepisuje nový předseda Mladého Pirátstva Kristián Sušer.

Pokračovat v kontaktní kampani chce také koalice Spolu, která se podle Jakuba Skyvy, mluvčího ODS, setkává s občany po celé 4 roky vládnutí. „Chceme i nadále pokračovat v kampani ‚SPOLU děláme, co je třeba‘, v níž zdůrazňujeme pozitivní kroky české vlády. Aktuálně se například zaměřujeme na téma bydlení a zapojení penzijních fondů do investic, což je návrh z dílny občanských demokratů,“ sděluje Skyva.

Starostové budou podle Lukáše Nováka, manažera mediálního odboru STAN, pokračovat v akcích jako byly Debaty bez cenzury, kdy si Vít Rakušan na sérii výjezdů sice nechal od mnoha oponentů vynadat, podle expertů ale z akcí vytěžil maximum dosahem na sociálních sítích. Kromě nich bude pořádat také několik dalších běhů.

„Cílem je tedy potkat se v maximální míře s lidmi a mluvit s nimi nikoliv z pódia, ale z očí do očí,“ upřesňuje Novák.

V posledních měsících bylo hodně slyšet o loňské kampani SPD, u které podle policistů některé plakáty měly rasistický nebo xenofobní podtext. Předseda hnutí Tomio Okamura kvůli tomu čelí trestnímu stíhání a hrozí mu tři roky vězení. Přesto chce SPD v podobném směru pokračovat.

„Budeme určitě politicky nekorektní, to se nemusíte bát,“ sděluje Okamura.

SPD podle předsedy plánuje v kampani nadále využívat AI, jako v případě zmíněných plakátů. „Jsme v tom průkopníci, určitě v tom budeme pokračovat,“ doplňuje Okamura. Před posledními parlamentními volbami zaujalo SPD také jarmarky dotovanými agrobarony, na kterých si lidé mohli koupit levné potraviny. Podle Okamury letos nepůjde přímo o jarmarky, ale akce „podobného ražení“.

Nejdůležitější nicméně samozřejmě bude, co se stranám podaří z naplánovaných kampaní vytěžit. Odborníci se shodují, že nejdál je v tomto ohledu s marketingem dlouhodobě hnutí ANO. Tým kolem Andreje Babiše podle nich často přesně ví, jaký problém se bude ve společnosti řešit a přizpůsobuje tomu rétoriku svých politiků i témata, o kterých mluví.

ANO sbírá kontakty lidí dlouhodobě. Jak psaly Seznam Zprávy v lednu, má jich několik desítek tisíc a díky anketám se hnutí daří zjišťovat, jaké trendy jednotlivé skupiny voličů zajímají. Takový způsob se podle expertů vyplácí.

„Jakýkoliv kontakt, který se stranám podaří na potenciálního voliče získat, je pro ně v rámci kampaně to nejcennější. Když už se vám někdo na ulici podepíše a dá vám například e-mailovou adresu, je vám evidentně alespoň částečně nakloněný a můžete tak na něj později efektivněji cílit,“ přibližuje Otto Eibl, politolog a specialista na politický marketing z Masarykovy univerzity.

Foto: Radek Vebr, Seznam Zprávy

Kampaň nikdy nekončí. Do terénu vyráží také Andrej Babiš, který bude kandidovat v Moravskoslezském kraji.

Letošní předvolební kampaň bude mít podle expertů mnoho specifik - velký důraz bude tentokrát na zahraniční politiku, strany se také po vzoru ANO začínají seznamovat s TikTokem. S čím ale voliči mohou počítat, je podle Eibla „dávkování“ příspěvků. První větší vlna je čeká právě teď, přes letní prázdniny se dá očekávat útlum a v září začne volební horečka.

„Lidé si o prázdninách chtějí odpočinout, pojedou na chaty nebo do zahraničí. Nedávalo by smysl vyplýtvat v tomto období prostředky, i když se samozřejmě nikdo úplně neodmlčí. Horká fáze ale přijde se začátkem školního roku,“ doplňuje Eibl.

Pirátům se nedaří, nemají obsah, míní expert

Kampaň se bude od těch předchozích podle odborníků odlišovat také ve velkém důrazu na prvovoliče. Zde má právě ANO, které jinak pravidelně cílí hlavně na seniory, oproti ostatním náskok právě díky kvalitní práci s marketingovými nástroji.

„Dřív se jim kvůli TikToku všichni smáli, nyní se naopak smějí ostatním politikům z vládní koalice, kteří se tam snaží dostat,“ říká Petr Lesenský, marketér a člen výkonného výboru Asociace Public Relations. Má na mysli třeba i premiéra Petra Fialu (ODS), který podle expertů na marketing na této sociální síti nepůsobí autenticky.

„Spousta voličů nad tím pozvedla obočí, ze své podstaty to prostě drhne. Petr Fiala není člověk, který by strhnul davy,“ míní Komínek.

Nejhůře se na sociálních sítích podle Lesenského nyní vede paradoxně Pirátům, kteří byli dlouhou dobu pokládáni za digitální mágy. Podle experta ale doplácí na to, že na sítích nemají voličům po několika politických neúspěších co nabízet.

„Je v podstatě jedno, jaké máte všechny kanály, důležitý je obsah, to je prostě základ marketingu. V momentě, kdy nemáte co dávat, tak jakákoliv vaše aktivita na sociálních sítích bude vypadat prvoplánově,“ konstatuje Lesenský.

Penále za lži a urážky?

Politické strany i samotní politici často používají v kampaních negativitu. Nejvíce „hejtů“ se dlouhodobě objevuje na internetu - v online kampaních. Podle zprávy Národního institutu SYRI z října 2024 byla v Česku více než polovina tuzemských politických příspěvků na Facebooku negativních.

V zemích střední a východní Evropy se podle dat negativita na Facebooku projevuje ve větší míře než v jiných zemích. Vyvolává také více reakcí a komentářů. Vědci analyzovali volební kampaně v různých kontextech včetně událostí, jako byla pandemie covid-19 nebo invaze na Ukrajinu. Do postů i komentářů se pak promítaly i ekonomické a sociální otázky, korupce, zahraniční politika a politika LGBTQ+. Všechna tato témata byla spojena s negativním postojem.

„Negativní komunikace také zdůrazňuje problémy, které lidé vnímají jako zásadní. V Česku se řešilo zejména zdraví,“ uvedla Alena Pospíšil Macková z Národního institutu SYRI. Pozoruhodné podle Mackové je, že řešení zahraniční politiky v negativních příspěvcích je výraznou charakteristikou zemí střední a východní Evropy ve srovnání se západní Evropou.

Obsah kampaní by už letos mohla řešit novela Ministerstva vnitra k zákonu o volebních kampaních, která navrhuje penalizovat prokazatelné lži a hrubé urážky. Není ale jisté, že se o ní stihne hlasovat do podzimních voleb.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. V druhé polovině září 2025 proběhnou parlamentní volby. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPDGENGeneracePřísahaSen 21 • STANSvobodní

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. V druhé polovině září 2025 proběhnou parlamentní volby. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPDGENGeneracePřísahaSen 21 • STANSvobodní

Doporučované