Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Možná jste to doteď nevěděli, ale Andrej Babiš je nově zapáleným fanouškem házenkářského klubu HCB Karviná. A kromě toho také hokejových Vítkovic. No a samozřejmě objevil v sobě i lásku k fotbalovému Baníku.
Navštěvuje jejich zápasy oblečený v klubových dresech a na své sociální sítě zveřejňuje videa, jak v hledišti nadšeně fandí. A nezapomíná ani na kulturu – je třeba velkým fanouškem kapely Mirai z Frýdku-Místku.
Šéf hnutí ANO se v podstatě přestěhoval do Moravskoslezského kraje, v němž letos kandiduje ve sněmovních volbách. Od ledna je v něm téměř nepřetržitě – a sám říká, že tady zůstane až do září. Prý to bude „jízda a megakampaň“.
Naposledy, v pondělí podvečer, nabídl v ostravském Klubu Parník svým příznivcům nevšední zážitek – natáčení svého podcastu Sorry jako přímo před lidmi. Partnerem je tradičně místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček.
Z publika brzy padne dotaz, proč Babiš kandiduje právě tady a co pro kraj udělal. Opoziční lídr nejprve odpovídá očekávanou frází – jak má k regionu historicky vztah, protože kraj je to „razovity“. Pokračuje tím, že zařídil obchvat Frýdku, zachránil těžební firmu OKD po vytunelování Bakalou, miluje Jeseníky, i když lesy v nich zničil Jurečka, když zaspal boj s kůrovcem.
Už v další větě ale prozrazuje skutečný důvod, proč se z Ústeckého kraje přesunul do Moravskoslezského. „My potřebujeme, aby vás tady přišlo k volbám co nejvíc. V posledních volbách v roce 2021 vás volilo jen 60 procent, zatímco v Praze to bylo 70 procent a potom vás převálcovali,“ apeluje Babiš.
Tahle strategie může zafungovat – Moravskoslezský kraj patří mezi čtyři největší, kde se rozděluje nejvíce poslaneckých křesel. V tradičně levicovém kraji na sebe může magnetizující Andrej Babiš strhnout pozornost, mobilizovat nevoliče a ještě vyluxovat hlasy konkurentům.
Před čtyřmi roky tady ANO získalo 33,7 procenta hlasů, s Babišem na volebním lístku to podle sociologů může být klidně o deset procentních bodů více. „Já jsem vždycky byla antibabiška. Ale když dneska vidím, co se děje a co je na výběr, tak ho snad budu volit jako nejmenší zlo,“ krčí rameny servírka v klubu.
Že miliardář už možná není pro tolik lidí toxický jako ještě před pár lety, prozrazuje jeden detail – na jeho mítinky a besedy nově chodí střední i mladší generace, nejen výhradně důchodci jak dříve.
„My tady s Karlem makáme na programu, bude tam i dostupné bydlení nebo výstavba vysokoškolských kolejí. Ten program bude geniální, až si to přečtete, nebudete chtít volit nikoho jiného,“ chlubí se šéf ANO. „Je to fakt promakané, pomáhali nám s tím superodborníci, ale víc vám ještě říct nemohu, oni by nám to ukradli.“
Andrej Babiš se opravdu vehementně snaží, aby mu místní co nejvíc uvěřili, že je jeden z nich. Kromě fandění sportovním klubům tak třeba jednou při návštěvě Nového Jičína pochválí klobouky a čepice z místní fabriky Tonaku, jindy zase klasickou třídicí linku odpadu v Ostravě označí za „geniální“.
O uplynulém víkendu byl nejprve na Čokofestu v krajském městě a pak řádil na plese v Karviné. Na všech akcích se fotí a točí videa, která pak zveřejňuje na sociálních sítích. Právě přes ně teď jede veškerou agitaci.
Jednou podstatnou věcí se Andrej Babiš – přes veškerou snahu přizpůsobit se a splynout s prostředím – přece jen pořád ještě od místních liší. A to je ostravská legendární mluva. Šéfovi ANO dělá problémy vyjadřovat se tak, jak je to pro tento region typické – tedy razně a kratce, bo neni čas.
Bylo to velmi dobře patrné při pondělní besedě v Klubu Parník. Tváře lidí v publiku – a to byli věrní fanoušci – místy naznačovaly, že se ztrácejí v Babišových nekonečných větách, nadávání na všechny možné neschopné zoufalce a rychlém skákání z tématu na téma.
Šéf ANO skoro do každé odpovědi dostal, že „premiér Fiala je lhář a nekompetentní politik, který je servilní k Ursule, a ta ho stejně do Paříže na schůzku o Ukrajině nevzala, protože plesnivá munice pro Ukrajinu nezabrala.“
Dále nechyběla adorace amerického prezidenta Donalda Trumpa, který obdivuhodně jede naplno, každý den vydá několik exekutivních příkazů, z čehož plyne, že „i ve vysokém věku musí mít pořádný testosteron“. A nechyběla samozřejmě ani chvála viceprezidenta J. D. Vance, jak to o víkendu zoufalé Evropě pěkně nandal.
Rok voleb
Speciální projekt Seznam Zpráv, v němž podrobně sledujeme dění v politice před sněmovními volbami v září 2025. Pohled do marketingu a strategií jednotlivých stran. Sledování zástupců konkrétních voličských skupin. Aktivita dezinformací v kampani. Vzestup nových stran. Rozhovory, reportáže, průzkumy veřejného mínění a podcasty.
Do sněmovních voleb zbývá sedm měsíců, takže v „magakampani“, kterou slibuje Andrej Babiš, se ještě máme na co těšit. Možná si zkusí sfárat do dolu nebo tavit ocel u vysoké pece. Možná začne nosit po kapsách pro štěstí kus černého „zlata“ nebo nějaký odlitek. Podobně jak jezulátko před prezidentskými volbami, když lovil hlasy věřících a vzpomněl si, že chodí do kostela.
Co víme jistě, že Andreje Babiše v kampani uvidíme v roli DJ na diskotéce. Naznačil to ve svém pořadu Hlasovka, kde odpovídá na dotazy lidí. Teď zrovna pouštěl své oblíbené písničky a komentoval je. „Tohle je lepák oplodňovák, jak jsme říkali za mlada,“ rozplýval se nad songem It Must Have Been Love od švédské zpěvačky Marie Fredriksson. „Napište mi, jestli byste chtěli diskotéku se mnou. My máme takový velký truck, tam to chceme pustit.“