Hlavní obsah

Babišovým „poradcem“? Stačí se podělit o jinak střežené osobní údaje

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš by byl rád, kdyby jeho uskupení suverénně vyhrálo volby.

Mít po ruce desítky tisíc lidí, kteří se nestydí sdílet svoje názory, může být pro politickou stranu konkurenční výhodou. Zvlášť, když stejně ochotně sdílejí data o sobě, jako jsou například věk, pohlaví, vzdělání nebo PSČ.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Napište mi, o čem sníte. Napište, z čeho máte strach,“ vyzývá nyní Andrej Babiš na stránkách, jejichž cílem je odhalit, jak potenciální voliči uvažují o aktuálních politických tématech. Projekt jako takový funguje už několik let a hnutí bývalého premiéra si ho chválí.

„Je to jeden z nástrojů, jak získat zpětnou vazbu a ověřit si, co si lidé myslí o aktuálních tématech a problémech. Každý, kdo se přihlásí a dá nám souhlas, obdrží zhruba v měsíčních intervalech krátký dotazník,“ popisuje praxi mluvčí hnutí ANO Martin Vodička.

ANO sbírá kontakty na desítky tisíc lidí

V lednu tak marketingový tým zajímal například postoj Čechů k legalizaci, smlouvě s Vatikánem nebo jejich pohled na zákaz pyrotechniky. Dá se ale očekávat, že se do budoucna zaměří i na jiná témata, která pak pravděpodobně využije na sociálních sítích, v kampani a možná i při tvorbě programu.

Aby se lidé mohli do projektu zapojit, musí nejdříve poskytnout některé své osobní údaje. Patří mezi ně věk, poštovní směrovací číslo, pohlaví nebo dosažené vzdělání. Právě tato data jsou pro dotazníky a jejich následné vyhodnocení a využití výsledků stěžejní. To platí i  pro e-mailové adresy, pod kterými se lidé do projektu přihlásí a na které jim pak chodí konkrétní dotazy.

„ANO takhle sbírá kontakty na potenciální voliče, a bude tak mít přímý kontakt na desítky tisíc lidí,“ vysvětluje pravděpodobný záměr průzkumu Otto Eibl, politolog a specialista na politický marketing z Masarykovy univerzity.

PSČ prozradí, kam kampaň cílit

Údaje, které lidé poskytnou, může marketingový tým využít hned v několika směrech. Osobní, byť „pseudoanonymizované“, údaje například napoví, jakým tónem by měla být kampaň vedená. Poštovní směrovací číslo zase naznačí, jak a kam během boje o moc cílit. Otázky na nejrůznější témata pak mají za cíl zjistit, k jakému směru politiky se voliči kloní, jaká témata vyvolávají vášně a jak je případně komunikovat.

„Samotné postoje k tématům nemusí být důležité - mohou být ale motivací, proč se průzkumu zúčastnit a poskytnout svá data. Je to geniální nástroj, byť ANO není jediné, kdo to takhle dělá. Dělají to ale dlouhodobě a dobře,“ dodává Eibl.

Lidé mají pocit, že mají na hnutí vliv

Podobně jako Eibl i politický konzultant a zakladatel Institutu politického marketingu Karel Komínek popisuje, že i jiné strany si nechávají zpracovat podobné průzkumy. Většinou to ale dělají ve spolupráci s profesionálními agenturami. „Ty většinou splňují nějaká základní pravidla Simaru, která garantují metodologii,“ vysvětluje Komínek.

Způsob provedení je proto podle něj poměrně raritní, protože za průzkumem stojí přímo marketingový tým hnutí. Unikátní je pak i vzorek, se kterým pracuje. K odběru dotazníků je totiž přihlášených zhruba 46 tisíc Čechů.

Díky nim má pak uskupení rychlý přístup k datům, která jsou v politickém souboji důležitá. „Nevím o tom, že by nějaká jiná strana kromě hnutí ANO, měla podobný počet respondentů, se kterým může rychle operovat,“ dodává Komínek.

Nejsilnější opoziční uskupení tak získává vhled do mysli desítek tisíc voličů, kterým na oplátku nabízí pocit přímého kontaktu a podílení se na směřování hnutí. A toho si lidé, zvláště pak příznivci Andreje Babiše, poměrně cení.

„Ptají se voličů na jejich názor, což je oproti tomu, jak historicky komunikovala současná vláda, značný rozdíl. A ti voliči pak budou ve výsledku rádi za ten kontrast,“ doplňuje Komínek s tím, že o to víc je pak bude lákat se do průzkumu zapojit.

Že si bývalý premiér a jeho hnutí libují v kontaktních kampaních není novinkou. Nejnovějším kouskem je v tomto ohledu projekt Hlasovka pro Babiše, v rámci kterého Andrej Babiš reaguje pravidelně na hlasové zprávy zaslané skrze WhatsApp.

Komínek pak také dodává, že Babiš si díky podobným projektům udržuje náskok před ostatními subjekty. „Hnutí ANO umí historicky velice šikovně nastolovat témata, která pak řeší i společnost. A dost často dostávalo současnou vládu do situace, že vlastně reagovali na něco, co dělá Andrej Babiš. Byli v podstatě vždycky o krok pozadu,“ dodává expert z Institutu politického marketingu.

Členové hnutí ANO jsou navíc poměrně aktivní na sociálních sítích a zastiňují tím své politické oponenty. A i v tomto ohledu je podle Komínka stranický průzkum výhodou, protože odhaluje témata a názory, které odpovídají aktuálním trendům. Marketingový tým si na základě dat rychle vyhodnotí možná a vhodná sdělení, se kterými pak operuje na sociálních sítích.

Rok voleb

Speciální projekt Seznam Zpráv, v němž podrobně sledujeme dění v politice před sněmovními volbami v září 2025. Pohled do marketingu a strategií jednotlivých stran. Sledování zástupců konkrétních voličských skupin. Aktivita dezinformací v kampani. Vzestup nových stran. Rozhovory, reportáže, průzkumy veřejného mínění a podcasty.

„Záleží, jak se s tím pracuje, ale ta základní, nejnižší použitelnost je ve smyslu dát na sociální sítě něco, co působí, že je podložené nějakým názorem,“ dodává Komínek.

Volič jako spotřebitel

Nálady a postoje voličů jsou samozřejmě během předvolebních kampaní zásadní. Andrej Babiš tak může získat i případnou inspiraci při tvoření programu. „Od začátku šlo o hnutí, které se na ideologické škále vyloženě nedefinovalo. Při tvorbě svého programu ale využívají vlastně spotřebitelský přístup – voliče vnímají jako spotřebitele. Takže podobné průzkumy jsou v podstatě průzkum trhu,“ popisuje pak politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha.

A právě tímto přístupem se hnutí ANO dlouhodobě liší od tradičních stran. „U nich většinou máte jakousi soustavu hodnot, ideologii. A na jejím základě se pak tvoří programové dokumenty. Tady je to trošku opačně, protože oni ten program vytvářejí na základě této spotřebitelské taktiky,“ vysvětluje politolog. Výsledkem je pak podle něj program, který je v podstatě mixem všeho.

I když má nejsilnější opoziční hnutí „výhodu“ ideologické neukotvenosti, podle Justa jde o dvousečnou zbraň. Málokdo se totiž může s programem ANO kompletně ztotožňovat.

Pokud se voliči například dominantně vysloví k tomu, že chtějí legalizaci měkkých drog, hnutí ji pravděpodobně začne prosazovat. „Ale pak třeba budou chtít dělat jiné věci, o které stojí jiná část populace, s jinými postoji. A tohle je trochu riziko skládání programů nikoliv na bázi hodnotové základny, ale aby tam bylo něco pro každého,“ říká.

Hnutí ANO pravděpodobně na dotazníkových odpovědích svůj program stavět nebude. Umožňuje mu to ale prozkoumávat terén a lákat například mladé voliče, které stejně jako jiné strany hodlá letos více akcentovat.

Téma legalizace tak může například pomyslně otevírat vrátka k prvovoličům a mladým lidem. „Je evidentní, že teď míří hodně na mladé. Chtějí to dělat i formálně, zaměřili se ještě víc na TikTok. A pokud si Andrej Babiš udrží témata pro jeho tradiční voliče – zvyšování důchodů, slevy na jízdném a podobně – tak jim nebude vadit programové rozkročení směrem k mladším lidem, třeba v podobě tolerance užívání měkkých drog,“ dodává Just.

Průzkum tak vedle demografického rozložení cílové skupiny hnutí ANO může zkoumat nejen to, jaká témata jsou pro voliče zásadní, ale také v jakých oblastech může Babiš své názory přehodnotit a využít je v kampani.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si zvolí novou vládu. V druhé polovině září 2025 proběhnou parlamentní volby. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, výsledky voleb ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPirátiSOCDEMStačilo!Motoristé soběSPD • GEN • Generace • Přísaha • Sen 21 • STANSvobodní

Doporučované