Článek
Cestující na brněnském letišti mohou od úterý využít novou linku do Berlína. První letadlo na trase dosedlo na tuřanské letiště v úterý krátce po poledni. Spoj provozuje nízkonákladová společnost Ryanair, létat bude dvakrát týdně. Je to třetí pravidelná linka na tuřanské letiště, cestující mohou ještě zamířit do londýnského Stanstedu a italského Bergama blízko Milána.
V jednu odpoledne let poprvé nabral směr Berlín, do prvního letadla z Brna nastoupily desítky lidí.
Jednorázové akční letenky do Německa začínají na 129 korunách, později se budou ceny pohybovat v řádech stovek korun. „Očekáváme, že linka v budoucnu přitáhne okolo 25 tisíc pasažérů ročně. Moravany mohou táhnout památky, architektura, berlínský život. A věříme, že se i jižní Moravě podaří přitáhnout turisty z Německa,” řekl vedoucí přepravního provozu na brněnském letišti Radek Lang.
Tuřanské letiště vlastní Jihomoravský kraj. Dlouhodobě bojuje s častým rušením pravidelných linek. Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek už dříve stanovil za prioritu „rozlétání” brněnského letiště, které má silnou konkurenci v Praze a Vídni. „Linka do Berlína je dobrá zpráva. Brnu by v budoucnu slušelo i deset pravidelných linek, abychom zajistili konektivitu do celé Evropy. Máme zpracovanou analýzu a je to reálný cíl,” nechal se slyšet hejtman.
Sám se už několikrát při dojednání nových spojů spálil. Od loňského března měly létat pravidelné spoje do pěti vyhlášených evropských destinací. Jenže rumunská nízkonákladová Blue Air nakonec ztratila zájem.
V únoru také přestala fungovat pravidelná linka do Mnichova, kterou kraj dotoval. Společnost BMI regional zkrachovala. Kraj hledá nového dopravce, zájemci se mohou hlásit do konce května. „Je to jediná linka, kterou jsme dotovali, a nebylo to málo peněz. Mnichovský hub dává logiku. Pevně věřím, že nového dopravce najdeme,” řekl Šimek. Zároveň naznačil, že by v Brně do konce roku mohly přibýt další pravidelné linky. Konkrétnější informace však neprozradil.
Kontraktační setkání samospráv s dopravci se uskuteční 8. až 10. dubna v Hannoveru. „Neočekávám zásadní posun, ale nechme se překvapit. Myslím, že mohou do Brna létat jak klasické aerolinky, tak nízkonákladové společnosti. Záleží, jak jim vycházejí byznys plány. Nicméně jednání jsou nyní složitá. Některé aerolinky krachují a další mají problémy s uzemněním letadel Boeing MAX,” uvedl Šimek. Reagoval i na zákaz letů všech letadel Boeing typu 737 MAX. Firma je stáhla z provozu po dvou katastrofách.
Linka do Berlína bude létat vždy v úterý a v sobotu odpoledne. Počet odletů z Brna se tak mimo turistickou sezonu zvýší na dvanáct týdně. Do Londýna se létá denně, do Bergama třikrát týdně.
Zatímco s pravidelnými linkami si v Brně užili spoustu překvapivých zvratů a rušení, na letišti přibývá sezonních cestujících. Loni odbavilo poprvé po šesti letech víc než půl milionu lidí. Klíčové jsou charterové lety, jen za loňské prázdniny využilo letiště 225 tisíc cestujících.