Hlavní obsah

Vodík a baterie jsou jako bratr a sestra, říká šéf česko-amerického start-upu

Rozhovor s Ladislavem Ornstem, ředitelem společnosti United Hydrogen v magazínu Byznys index.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Oba pohony jsou de facto elektrické – elektromobily si berou energii z baterií a ve vodíkovém autě je palivový článek, který elektrickou energii vyrábí, přiblížil ve studiu Seznamu v Burzovním paláci spoluzakladatel a ředitel společnosti United Hydrogen Ladislav Ornst. Také popsal, jak lze vodík čistě vyrobit a s atraktivní marží prodat.

Článek

Auta se spalovacími motory jsou postupně nahrazována vozy s elektrickým pohonem. Baterie se zdokonalují, na trh navíc jako další bezemisní alternativa vstupuje vodík. Jeho rostoucí význam předpovídá většina z tisícovky manažerů z automobilového průmyslu, kterých se v aktuálním průzkumu zeptala poradenská společnost KPMG.

Mezi hlavní výhody vodíkového pohonu patří možnost načerpání „plné nádrže“ během několika minut a také dojezdová vzdálenost, která se již blíží dojezdu konvenčních vozů (okolo 500 km – pozn. red.).

„V Evropě zažívají boom auta na baterie, ale za několik let masivně nastoupí ta na vodík,“ předpovídá Ornst. Vodík jako palivo je podle něj již populární ve Spojených státech, kde prudce roste počet registrovaných aut a staví se nové čerpací stanice.

Firma United Hydrogen používá ve své továrně v americkém Tennessee speciální technologii, s níž vyrábí vodík z odpadních plynů, které vznikají při výrobě chlóru. „Vodík pak čistíme, zkapalňujeme a následně prodáváme s velice vysokou marží,“ doplňuje k byznysovému modelu firmy Ladislav Ornst.

Za účelem rozvoje podnikání v rámci „vodíkové ekonomiky“ založil Ornst s kolegy fond kvalifikovaných investorů, který je nabízen i českým drobným investorům. „Náš fond HYDROGEN1 investuje především do výroby vodíku, logistiky a budování vodíkových čerpacích stanic,“ popisuje Ladislav Ornst investiční strategii fondu, od kterého očekává roční zhodnocení o 10 %.

Související témata:

Doporučované