Hlavní obsah

Vodafone představil tarif s neomezenými mobilními daty. Samotný zákazník si ho ale nepořídí

Generální ředitel Vodafone ČR o neomezených datech v Česku (natočeno v listopadu 2018).Video: Aleš Černý

Český síťový operátor Vodafone představil novou nabídku, jejíž součástí jsou i neomezená mobilní data k neomezeným hlasovým tarifům. Tedy něco, co na českém trhu dodnes není. Nabídka se vztahuje pouze na ty zákazníky, kteří mají doma od Vodafonu i pevný internet. A ještě větší zádrhel spočívá v tom, že si ji nemůže pořídit jednotlivec.

Článek

Nejedná se tedy o prostý neomezený tarif, který by si mohl jen tak zákazník pořídit. Podmínkou je pevný internet od stejného poskytovatele a zároveň si nemůže nové tarify pořídit jen jeden zákazník, ale minimálně dva.

Balíček pro dva lidi potom celkově stojí 2396 korun. Jsou v něm zahrnuty dvě SIM karty s neomezeným datovým tarifem po 998 korunách. K tomu je ještě potřeba připočíst cenu internetu na doma, který stojí minimálně 399 korun. Trojčlenná skupina to má v přepočtu na jednu SIM kartu za 732 korun (celkem tedy 2595 korun). Ve čtyřčlenné skupině vyjde jeden mobilní tarif na 599 korun. Celkem by tedy pro takovou domácnost nová nabídka stála 2795 korun.

Tarif tak částečně navazuje na již využívané rodinné balíčky. Oproti nim ruší dosavadní limit na mobilní data, upravuje cenu a přidává podmínku využívat pevný internet.

Zároveň bude v těchto tarifech rychlost omezena na 5 megabit za sekundu, což podle operátora má stačit na streamování videa v HD kvalitě. Běžně ale české 4G sítě fungují přibližně desetinásobně rychleji.

Generální ředitel Vodafonu Petr Dvořák zdůvodňoval konstrukci tarifů tím, že jde o technické opatření. „Kdyby Vodafone nabídl neomezená data bez podmínek, zákazníci by mohli přestat využívat pevný internet a přetížili by mobilní síť,“ řekl pro Seznam.cz. Zároveň nezastírá, že roli hraje i ekonomické hledisko tarifů, kdy by zkrátka za prosté zlevnění tarifů bez dalších podmínek operátor na této komoditě utržil méně.

Konečně je nutné nabídku chápat jako snahu Vodafonu (který dokončuje převzetí UPC) navýšit svůj tržní podíl v poskytování pevného internetu.

Proč si nemůže nabídku neomezeného mobilního internetu dopřát i jedinec, ale platí pouze pro skupiny dvou až čtyř lidí? „Právě proto, že věříme naší rodinné nabídce, kterou nabízíme zhruba čtyři roky. Pro ně je to přirozené rozšíření nabídky,“ říká Dvořák s tím, že rodinné balíčky jsou u zákazníků oblíbené, i když početně za vlajkovými individuáoními tarify Red zaostávají.

I individuální zákazníci si polepší, ale na neomezená data musí zapomenout. A opět je tu podmínka, že musí mít doma pevný internet. Po splnění této podmínky má nově individuální zákazník k dispozici hlasový tarif s 10 GB dat za 599 korun (a opět nutno připočíst 399 korun za pevný internet).

Vodafone novinky oznámil jen dva dny poté, co v pondělí konkurenční T-Mobile ohlásil svou letní akci. Od 20. června do konce prázdnin všem zákazníkům, kteří si zdarma aktivují speciální balíček, vypne limit na spotřebu dat. Jinými slovy, nabídne po určitou dobu k tarifům i předplaceným kartám neomezená mobilní data.

Třetí operátor O2 nejspíše zareaguje záhy. „Brzy plánujeme představit revoluční nabídku mobilních tarifů, které budou mnohem lépe zohledňovat datové potřeby zákazníků. Nyní ale nemůžeme být konkrétnější,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Dosud na českém trhu platilo, že operátoři ve svých vlajkových tarifech s neomezeným voláním a SMS nabízí od pěti do sedmi gigabajtů dat a chtějí za to od 749 do 799 korun.

Právě tento stav, který s drobnými úpravami trvá už několik let, čas od času vyprovokoval ke spíše rétorické akci politiky, ale hlavně přiměl Český telekomunikační úřad zpracovat nejprve tzv. tříkriteriální test a následně analýzu trhu, ve které došel k závěru, že mezi třemi velkými hráči dochází na trhu spotřebitelských tarifů s mobilními daty k tzv. tacitní koluzi. Tedy jakési tiché dohodě na zachování statu quo, který všem vyhovuje.

Další postup úřadu nyní tedy může ve finále vést až k regulaci trhu.

Situace na českém trhu dobře ilustrovala různá mezinárodní srovnání. Podle poslední analýzy Rewheel Research se Česko umístilo ve srovnání zemí EU podle ceny datových tarifů na třetím místě od konce. Studie srovnává, kolik si může zákazník koupit dat k neomezenému hlasovému tarifu do 30 eur (768 korun).

V Česku to v době vzniku jarní studie znamenalo 3 GB dat, hůře na tom byli už jen Řekové a Maďaři. Naopak v deseti zemích EU šlo za 30 eur nakoupit neomezené datové tarify.

Doporučované