Článek
Skupina Packeta, pod kterou spadá 13 firem včetně Zásilkovny, dosáhla v minulém roce obrat téměř 1,3 miliardy korun. Stejně enormní růst očekává v tomto roce spolumajitelka Packety Simona Kijonková. Sází na nové produkty i expanzi do zahraničí.
Po USA by měla následovat Dubaj
Tento týden Zásilkovna rozšířila svá výdejní místa i na americký trh. Před podpisem je i založení firmy v Dubaji, vše je závislé na šíření koronaviru, kvůli kterému by zakladatelka Zásilkovny do zahraničí nevycestovala.
Se spuštěním podnikání v Dubaji mluví Kijonková i o dalším projektu – nákupu vlastního letadla.
Dříve si Zásilkovna nakupovala úložný prostor v autech dodavatelů a dnes už má vozy vlastní, stejný průběh bude podle Kijonkové i u letadel. „Věřím, že se nám podaří narůst do velikosti, kdy si budeme moct jednou říct, že máme vlastní letadlo – a těším se na tu dobu, až na něm bude velká červená Packeta,“ prozrazuje spolumajitelka Packety a zakladatelka Zásilkovny.
Zásilky rovnou do kufru auta
Velký projekt, který Zásilkovna chystá na 2. kvartál tohoto roku, bude doručování zásilek do kufru auta. O tom, jak bude projekt fungovat a s jakými automobilkami na vývoji firma pracuje, Kijonková zatím prozradit nechce.
Změny se také dočkají výdejny zásilek. Společnost chce přidat více míst s robotickou obsluhou. A slibuje i v Evropě unikátní bezobslužný systém.
„V krátkodobém horizontu rozhodně nezaniknou výdejní místa s fyzickou obsluhou, nadále budou růst. To ukazuje i trh, že tímto způsobem jde a chce jím jít i nadále. Ale dle našeho názoru je na čase to nějak kombinovat,“ dodává Kijonková.
Drony a roboti kurýři
Otevřenou otázkou je i doručování drony či roboty až ke dveřím zákazníka, naráží ale na legislativu, o které by Kijonková případně ráda promluvila s vládou či poslanci.
„Drony a robotické doručování zásilek jsou dnes věci běžně známé a používané již několik let. Na to, abychom je mohli používat v rámci našich logistických procesů, nám brání už jen legislativa,“ vysvětluje Kijonková, proč zatím není možné poslat zásilku dronem.
Prozatím testují různá alternativní paliva pro firemní vozy. V minulém roce Zásilkovna zkoušela auta s elektrickým pohonem, aktuálně řeší i možnosti vodíku, který má dle jejích testů delší dojezd. „Já osobně považuji vodíkový pohon za velmi dobrou alternativu k elektroautům. Také jsme již začali testovat hybrid na elektro a vodíkový pohon. Tam je samozřejmě největší brzda, že dobíjecí stanice na vodík v Česku nejsou, pouze jedna v Řeži.“ Kijonková je připravena investovat i do vlastní vodíkové dobíjecí stanice, ale celkové řešení na budování sítě vodíkových dobíjecích stanic by mělo podle ní přijít od státu.
Konec dobírek a hotovosti
Další z větších změn tento rok by měla nastat v minimalizaci plateb v hotovosti. 54 % zákazníků Zásilkovny totiž při převzetí stále platí hotovostí, tedy tzv. dobírkou. Jenže společnost v roce 2019 přepravila zboží v hodnotě téměř 30 miliard korun a s takovými částkami v hotovosti se nepracuje dobře.
Ještě větší poptávka po dobírce je ale ve východních státech Evropy. „Čím jdeme dále na východ – Ukrajina, Rumunsko, tak tam dobírka osciluje ještě sto procent v cashi. Tam jsou ještě tak tři roky za námi,“ uzavírá Kijonková.