Článek
Správa železnic vyhlásila tendr na projektanta, který vytvoří dokumentaci pro stavební povolení novostavby dvoukolejné trati z Plzně do Stodu. Předpokládaná hodnota zakázky činí bezmála 220 milionů korun.
Výstavba tratě, kde by vlaky jezdily rychlostí dvou set kilometrů v hodině, by pak měla začít za necelé tři roky. „Dokončení stavby, plánované na závěr roku 2026, přinese rychlejší a kapacitnější přeshraniční spojení z Plzně do Mnichova a dalších důležitých center Bavorska,“ uvedla Správa železnic.
Připravovaná akce je součástí souboru čtyř staveb v úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice s Německem. „Jejich cílem je zkapacitnění trati a zrychlení provozu tak, aby železnice byla konkurenceschopná v mezinárodní osobní a nákladní dopravě i v obsluze Plzeňského kraje,“ dodali správci železnice.
Celkové náklady celé této stavby mají dosáhnout devíti miliard korun.
Nyní má tedy vzniknout nová dvoukolejná elektrifikovaná trať o délce 18,5 kilometru v úseku Plzeň–Stod. Vést má převážně ve zcela nové stopě a v parametrech pro již zmiňovanou dvousetkilometrovou rychlost. Vlaky jí budou dosahovat v téměř celém nově vybudovaném úseku. Vznikne také nová zastávka Líně a modernizace se dočkají zastávky Zbůch a Chotěšov u Stoda. Komplexní modernizací projde i železniční stanice Stod.
Testy v tunelu
Železničáři před dvěma týdny otestovali jízdu rychlostí 200 kilometrů za hodinu na čtyřkilometrovém tunelu u Ejpovic mezi Plzní a Rokycany. Provedli tam čtyři zkušební jízdy. „Jejich hlavním účelem bylo zjistit chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Správa aktuálně připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, kde by se v budoucnu mohlo jezdit právě rychlostí až 200 kilometrů v hodině, třeba na části nové trati mezi Plzní a Domažlicemi. V Ejpovickém tunelu zatím vlaky jezdí maximálně rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
„Jízdám předcházela diagnostická měření a technicko-bezpečnostní zkouška, která potvrdila způsobilost úseku k jízdám touto rychlostí,“ uvedla mluvčí. Tunelem projížděla speciální souprava rakouského národního dopravce Österreichische Bundesbahnen tvořená dvěma lokomotivami řady 1116 Taurus firmy Siemens s měřicím sběračem, mezi nimiž byl umístěn vůz pro diagnostiku trakčního vedení.
Ejpovický tunel, který byl zprovozněn v listopadu 2018, má dva tubusy s pevnou jízdní dráhou pro každý směr vlaků. „V takovém prostředí, kdy souprava představuje ‚píst‘, se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na širé trati,“ uvedla mluvčí.
„Měřící souprava dosáhla 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo plánováno. Získané údaje budeme analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí na tratích,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Správa podle něj aktuálně připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, kde by se v budoucnu mohlo jezdit touto rychlostí. Patří k nim hlavně 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem, kde by se mohlo jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu od poloviny roku 2025. Dále se jedná o 17 kilometrů trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a osm kilometrů mezi Soběslaví a Doubím.
Na rychlost 200 kilometrů za hodinu je projektována také část nové trati mezi Plzní a Domažlicemi. Stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na nové trati mezi Brnem a Přerovem a mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa také připravuje úpravy na zvýšení rychlosti na trati Břeclav–Šakvice, kde byly letos provedeny zkušební jízdy.