Hlavní obsah

Vlaky pojedou až 350 km/h. Stát vypsal tendr na trať z Prahy do Drážďan

Foto: Siemens

Ilustrační fotografie (rychlovlak společnosti Siemens).

Trať pro rychlovlaky mezi Prahou a Drážďany má být hotova v roce 2035.

Článek

Správa železnic a německá DB Netz AG vypisují tendr na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí k nové trati z Prahy do Drážďan. Agenturu ČTK o tom informovala Správa železnic.

Rychlodráha z Prahy do Drážďan včetně odbočné větve do Mostu by mohla být podle studie proveditelnosti dokončena v roce 2035.

Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu.

Předmětem nynější zakázky je zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro Krušnohorský tunel. „Zpracování dokumentace v procesu předprojektové přípravy se předpokládá v letech 2020 až 2024,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Podívejte se, jak jezdí rychlovlaky v Číně. Jsou „chytré“.Video: Jan Marek, Xinhua

Možní dodavatelé se na začátku letošního roku seznámili se způsobem zadávání veřejných zakázek podle německého práva. „Účast více než 70 potenciálních dodavatelů z různých zemí Evropy potvrdila, že příprava tohoto projektu je záležitostí celoevropského významu,“ uvedla Friebová.

Nové železniční spojení Drážďany-Praha podle Správy železnic zvýší nabídku regionální osobní železniční dopravy díky výrazně kratším jízdním dobám, přesune část nákladní dopravy ze silnice na železnici a napojí Českou republiku na západoevropskou síť vysokorychlostních tratí.

Rychlovlak povede ze stanice Praha-Vysočany do Lovosic, kde se trať spojí s nynějším koridorem, který vede podél Labe do Ústí a dále Děčína a Drážďan. V Lovosicích vysokorychlostní dráha překoná řeku a povede do Litoměřic a dále tunelem po pravém břehu do Ústí, kde znovu překlene Labe. Nové centrální nádraží v krajském městě bude poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky zajedou do tunelu pod Krušnými horami a vyústí už v Německu.

Některé obce na Litoměřicku vyjádřily s plánovanou tratí nesouhlas. Způsobila by podle nich necitlivý zásah do krajiny a nárůst hluku.

Doporučované